سود و زیان آمریکا و ترکیه در حمایت از نیروهای "سپر فرات"

14:45 - 16 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۶۵۵
دسته بندی: سیاست
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد یک منطقه پر رخداد در سوریه گفت: آمریکا از یک سو نیازمند حضور نیروهای سپر فرات است تا اقدام به ایجاد منطقه امن برای معارضین کند.
سود و زیان آمریکا و ترکیه در حمایت از نیروهای
حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به ریشه های شکل گیری گروهک موسوم به سپرفرات و مواضع متفاوت آمریکا نسبت به آن گفت: دولت آمریکا از یک سو نیازمند حضور نیروهای سپرفرات است که بتوانند بعدا برای ایجاد منطقه خودمختار برای معارضین سوری وتشکیل منطقه امن در سوریه از آنها استفاده کند ودر آینده به بهانه حمایت از مردم سوریه یک منطقه امن تشکیل دهد و این نیروها را به عنوان ابزاری در خدمت خود بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: از سوی دیگر نیروهای آمریکایی نسبت به سپر فرات حساسیت نشان می دهند و آن را مغایر شرایط بین المللی دانسته اند تا از این طریق به نوعی به کردهای سوریه هم خودمختاری بدهند لذا کردهای سوریه را هم تقویت می کنند و این مسئله نقطه اختلاف امریکا و ترکیه بر سر نیروهای سپرفرات است که ترکیه دراین قسمت حامی آنها و آمریکا مخالف آنهاست و تمرکز این نیروها می تواند موجب خشم آمریکا شود.

هانی زاده با بیان اینکه ظاهر امر این است که ترکیه نیروهای سپر فرات را برای مقابله با داعش و جبهة النصره تشکیل داده خاطر نشان کرد: این درحالی است که هدف اصلی ترکیه از شکل دادن این نیروها، مقابله با نیروهای کرد است لذا ترکیه سعی می کند به بهانه مقابله با داعش و جبهة النصره سپر فرات را در شمال سوریه گسترش بدهد که این مسئله برخلاف وضعیت قبلی یک نقطه تلاقی با آمریکا است. ولی نقطه اختلاف آنها این است که این نیروها با حضورنیروهای کرد شمال حلب مخالف هستند.

وی افزود: علت حمایت آمریکا از نیروهای سپر فرات به خاطر این است که یک نوع اختلافاتی را که میان ترکیه و‌آمریکا بوجود آمده کاهش بدهد اگر چه آمریکا به شدت حامی کردهای سوریه است و این موجب نارضایتی ترکیه شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ریشه شکل گیری نیروهای سپر فرات را توسط ترکیه و با شراکت برخی نیروهای دولت سوریه برشمرد و اظهار داشت: هدف این نیروها منع پیشروی نیروهای کرد سوریه به سمت مناطق شمال حلب است که در حقیقت این گروهک به این مجموعه نیروهایی که تحت عنوان سپر فرات شکل گرفته، هدفش ایجاد یک منطقه امن برای ترکیه در مقابل نیروهای کرد سوریه است. 

هانی زاده با بیان اینکه دولت رجب طیب اردوغان تلقی می کند که نیروهای کرد سوریه در آینده می خواهند در منطقه جرابلوس و الباب در شمال حلب یک منطقه فدرالی ایجاد کنند و یک ارتباط تنگاتنگی با کردهای ترکیه برقرار کنند، بیان داشت: این مسئله از دید دولت اردوغان نقض امنیت ملی و خطری برای امنیت ترکیه است وبه همین دلیل نیروهای سپر فرات صرفا نیروهای متحرک و غیر ثابتی هستند که در مناطق مختلف شمال حلب حرکت می کنند تا از تمرکز نیروهای حزب دموکرات سوریه جلوگیری کنند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *