گیوه روستای کریت در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

9:07 - 13 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۴۴۸۰
مهارت ساخت گیوه روستای کریت شهرستان طبس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.
گیوه روستای کریت در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شدبه گزارش گروه جامعه ،سید‌احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل گفت:گیوه‌های طبسی نوعی پای‌پوش است كه رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً‌ از لته‌های پنبه‌ای به‌هم‌فشرده یا چرم تهیه می‌شود. ابزار، روش و نحوه بافت رویه و کف آن و موادی که در تهیه آن استفاده می‌شود در این منطقه منحصربه‌فرد است. غالباً کار تهیه گیوه را دو نفر که هر کدام در بخشی از آن تبحر دارند برعهده می‌گیرند. بافت رویه نیز اغلب به‌دست زنان انجام می‌شود.

وی افزود: این رشته از زمان‌های گذشته در بسیاری از شهرهای استان خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان طبس رواج داشته است. علاوه‌بر استان خراسان جنوبی، در استان‌های دیگر ازجمله استان مرکزی و کرمانشاه، کردستان، فارس و... نیز این رشته مرسوم و معمول بوده است که تا حدودی مراحل کار شبیه هم بوده و تفاوت‌هایی در شکل و نقش‌اندازی رویه گیوه و گاهی تزیینات الحاقی داشته‌اند.

برآبادی ادامه داد: قدیمی‌ترین متونی که به‌طور مشخص از گیوه نام برده‌اند به حدود قرن هشتم هجری بازمی‌گردد. در شهرستان  طبس نیز متأسفانه تاریخ مکتوبی برای این کفش وجود ندارد، ولی آنچه مسلم است اینکه، تا دهه 40 شمسی قرن حاضر، ساخت و تجارت آن مهم‌ترین فعالیت اقتصادی این شهرستان بوده است.

وی گفت: مهم‌ترین تجّار گیوه در اواخر دهه 30 و 40 حاج‌آقای رُکنی، برکاتی و اخوین بودند. این مهارت در دی ماه در فهرست آثار معنوی کشور (میراث ناملموس) به‌ثبت رسید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: طبس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *