فساد دربار را نمی شد عریان به تصویر کشاند

12:56 - 12 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۴۱۵۲
محمدرضا ورزی گفت: تلویزیون ما نجابت دارد و نمی‌توان مسئله فساد دربار را در سریال بیان کرد؛ ضمن اینکه نمی‌خواستیم سیاه‌نمایی کنیم.
فساد دربار را نمی شد عریان به تصویر کشاند به نقل از حمایت، سریال «معمای شاه» از جمله سریال‌های تاریخی چند سال اخیر صدا و سیماست که البته با حواشی بسیاری چه در داخل و چه در خارج کشور روبرو شده است. در واقع داستان تاریخ پهلوی به «محمدرضا ورزی» سپرده شد؛ کارگردانی که سریال‌های «سال‌های مشروطه»، «تبریز در مه» و «عمارت فرنگی» را در کارنامه خود دارد. اما این بار ظاهراً «معمای شاه» با حضور بازیگران پر تعداد و پیشکسوت و نیز گریم های سنگین، بسیار
پر حاشیه تر و پررنگ تر در جامعه نمود داشته است. در این بین و در حالیکه روزهای پایانی پخش این سریال سپری می‌شود گفت‌و‌گویی با محمدرضا ورزی نویسنده و کارگردان سریال «معمای شاه» داشته که بخشی از آن را با هم مرور می‎کنیم.

در سریالتان بازیگر نقش محمدرضا در ارتباط با هر قضیه‌ مهمی یا هر مشکلی بلافاصله اظهار نظر می‌کند آن هم بدون مشورت. آیا این نشاندهنده شخصیت باهوش او و به‎عنوان تعریف از وی نبوده است؟

دقیقاً، چون شاه فردی بسیار باهوش بوده است و بسیار قدرتمند. اتفاقاً ما در این سریال می‌خواهیم همین را نشان بدهیم که امام راحل چه شخصیتی را سرنگون کرده است. اگر ما او را فردی ضعیف نمایش دهیم که جوانان و نوجوانان می‌گویند حتی یک طلبه هم قادر بود او را از تخت پایین بکشد. بعد هم ما در این سریال بیشتر به وابستگی شاه پرداختیم چرا که حرف ما در معمای شاه دو چیز بود؛ اول اینکه استقلال کشور کاملاً منتفی شده بود به‌گونه‌ای که خود آمریکایی‌ها این اواخر به او گفته بودند کمی از ما فاصله بگیر که بعد آمد گفت من دیگر به چشم آبی‌ها باج نمی‌دهم!شاه حتی اگر می‌خواست نخست وزیر خود را هم عوض کند باید از آمریکایی‌ها اجازه می‌گرفت. برای برکنار کردن علی امینی حتی مجبور شد آمریکا برود  و آنجا حضوری بتواند رضایت آنها را بگیرد. و دوم اینکه اعتقادی به اعتقادات این ملت نداشت؛ با اینکه ظواهری را هم نشان می‌داد ولی مشخص بود اینها ظاهری و برای فریب مردم است.

چرا فساد دربار را به عنوان مؤلفه‌های مهم در انقلاب نشان نداده‌اید؟

به‎خاطر همان دو دلیلی که ذکر کردم . تلویزیون ما نجابت دارد و نمی‌توان عریان، این مسئله فساد دربار را در سریال بیان کرد. ضمنا نمی‌خواستیم سیاه‌نمایی کنیم.« مسعود بهنود» در شبکه بی‌بی‌سی گفته بود که «معمای شاه» سیاه‌نمایی می‌کند در حالی که کتاب «سه زن» او درباره خاندان پهلوی پر است از سیاه‌‌نمایی. ولی بنده اعتقادی به سیاه‌نمایی ندارم چون خود ماجرای خاندان پهلوی گویای همه چیز هست.

البته برخی‏ ها هم می‌گویند چرا نکات مثبت شاه در معمای شاه بیان نشده است؟

من می‌خواستم چرایی پیدایش این انقلاب را بیان کنم. قطعاً اگر نکات مثبت مهم و بزرگی داشت مردم انقلاب نمی‌کردند. چرا شاه یک مرجع تقلید را تبعید کرد؟ امام از اول که بنای مبارزه نداشت. در سال‌های ابتدایی امام، شاه را فقط نصیحت می‌کرد. نامه‌های ایشان وجود دارد؛ اوایل به شاه می‌فرمایند: «حضرت همایونی»، بعد کم کم می‌شود «ای آقای شاه؛ من نصحیت می‌کنم تو را».
نکته دیگر اینکه مانند یک پدر نصیحت می‌کرد وی را. به هرحال شاه به این نکته توجه نکرد؛ هم غرور داشت و هم دچار بیماری خودشیفتگی بود .نشانه‌های این خودشیفتگی شاه هم بوسیدن دست و پای او بود و اینکه انتظار داشت که دیگران در برابر او اینگونه باشند؛ در حالیکه حضرت امام (ره) چگونه برخورد می‌کردند با کسی که در جلوی ایشان تعریفی از شخصیت‌شان می‌کردند؟ یک فرد این چنینی با یک مرجع تقلید در کشور ما با این همه طرفدار و مردم متعصب به آن مرجع؛ چنان رفتاری کرده است! یعنی دهن کجی به اعتقادات میلیون‌ها مسلمان کشور خود. یا پروژه حذف قرآن کریم یا تغییر سال هجری شمسی به شاهنشاهی یا پست‌های حساس برای بهائیان ضد شیعه! ملت ایران به سه چیز بسیار حساس بوده‌است؛ اعتقادات ، ناموس و خاک  که شاه به هر سه آنها تعرض می‌کرده است.

در مورد نفوذ بهائیت در کشور، در معمای شاه نسبت به عمارت فرنگی بسیار دقیق‌تر و مصداقی‌تر این مطلب را به نمایش گذاشتید ولی چرا برخورد مردم با این توطئه شوم را در معمای شاه نشان ندادید؟

اکثر دولت‌های زمان پهلوی را بهائیت مصادره کرده بود؛ از خود نخست وزیر تا وزیر و وکیل که مردم ایران  نیز چنین مسائلی را نمی‌توانند بپذیرند. از طرفی من، نمی‌خواستم این حرکت‌های مردمی را خیلی  به تصویر بکشم چون فرصت کافی نبود. من به چرایی انقلاب مردم پرداختم.

این آمارها و نظرسنجی‌هایی که علیه «معمای شاه» پخش می‌کنند به چه دلیل است؟

مشخص است که جوسازی است. اگر آمار کم بود چرا اینقدر علیه سریال موضع‌ می‌گیرند ؟ چرا حتی صدای مسعود بهنود هم در بی‌بی‌سی درآمده است؟ آیا برای یک سریال که بیننده کم دارد این همه هیاهو می‌شود؟

آیا قسمت هایی از سریال بوده که سازمان صدا و سیما از سریال حذف کند و مشمول ممیزی شود؟

ابداً، خیلی هم برای خودمان جالب بود که قسمت‌ خاصی در سریال حذف نشد؛ البته بوده در حد حذف یک دیالوگ ولی اینکه بخشی را سازمان سانسور کند به هیچ وجه ما نداشتیم. پرداختن به شخصیت‌های انقلاب بسیار کار سختی است. اگر کسی مرد این کار هست بیاید داخل میدان فقط شعار و انتقاد نکنند. چون هم کار سختی است هم مسئولیت سنگینی دارد.

معمای شاه تا چه زمانی از انقلاب را به تصویر می‌کشد؟

معمای شاه در 95 قسمت تا پیروزی انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن را به نمایش خواهد کشید. البته یک قسمت هم قرار است که من در خدمت مردم شریف ایران در مورد روند تولید و مستندات سریال توضیحاتی ارائه دهم یعنی به گمانم 13 بهمن ماه پرونده «معمای شاه» بسته خواهد شد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *