رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مطالباتی که به سختی وصول می‌شود/توقف صادرات برق به عراق ادامه دارد

11:44 - 09 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۲۷۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
با بدقولی کشور عراق در وصول مطالبات واردات برق از ایران و اتمام قرارداد قبلی و تمدید نشدن آن، صادرات برق به این کشور در حدود یک ماه است که متوقف شده و برای از سرگیری مجدد هیات عراقی برای مذاکره به ایران سفر خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه یکی از منابع درآمدی وزارت نیرو به حساب می آید که در این میان یکی از متقاضیان اصلی برای خرید برق از ایران، کشور عراق با سهم 80 درصدی در نیمه دوم سال است.

بنا بر گزارش های صورت گرفته، خرید برق عراق از ایران متغییر است اما به طور متوسط هفتگی 700 تا هزار مگاوات برق از ایران به این کشور صادر می شود.

قراردادهای منعقد شده با کشور عراق به ازا فروش برق در زمان های مختلف سال در قیمت های متفاوتی محاسبه میشود و وزارت نیرو به طور قطع بر روی این منبع درآمدی خود برنامه ریزی کرده است.

در ماه اخیر و با اتمام زمان قرارداد صادرات برق به کشور عراق صحبت هایی از بدقولی این کشور در پرداخت پول و ایجاد بدهی کلان در ازا فروش برق به گوش رسید تا جایی که از تاریخ 11 دی ماه و با اتمام قرارداد قبلی صادرات برق به این کشور متوقف شد.

بر اساس آخرین آمار حجم مطالبات ایران بابت فروش برق به عراق بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است.

ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در گفت‌وگو با ، در خصوص صادرات برق گفت:متاسفانه کشور عراق در تنگناهای مالی قرار گرفته و به دلیل شرایط ناپایدار سیاسی و اجتماعی در پرداخت بدهی های خود مشکل جدی دارد و هم اکنون میزان آن از یک میلیارد دلار فراتر رفته است.

محمودی در خصوص قیمت گذاری هر کیلووات برق صادراتی گفت: قیمت برق صادراتی تابعی از قیمت بازارهای جهانی است و با مذاکرات دو جانبه تعیین شده و شرایط آب و هوایی شامل گرما و سرما دو کشور نیز در تعیین نرخ تاثیرگذار است و مانند قیمت داخلی از سوی دولت مشخص نمی شود.

بنا بر گزارش های رسیده هیات عراقی برای از سر گیری مذاکرات باید اواخر هفته گذشته وارد تهران می شدند که تاکنون خبری از ورود آنها نیست.

آنچه مسلم است در قرارداد جدید صادرات برق به کشور عراق در کنار مسائل حائز اهمیت قیمت و میزان فروش در خصوص وصول به موقع مطالبات باید سختگیری بیشتری لحاظ شود تا مجددا این مشکل تکرار نشده و مسئولان حوزه برق کشور را برای دریافت پول خود سر ندوانند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *