بانک مرکزی انتظارات خود را از مجلس و دولت شفاف بیان کند

16:50 - 21 دی 1395
کد خبر: ۲۶۶۰۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نایب رییس اول مجلس گفت : بانک مرکزی باید انتظارات خود را از مجلس شورای اسلامی و دولت به شکل شفاف بیان کند، درعین حال وجود برنامه ریزی راهبردی را لازمه دستیابی به اهداف و چشم انداز ها دانست.
به گزارش گروه اقتصاد ، مسعود پزشکیان روز دوشنبه به همراه مهدی فقیهی رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برای ایجاد تعامل های سازنده تر بین بخش های مختلف دولت و مجلس، از بخش فناوری های اطلاعات بانک مرکزی بازدید کرد.

وی همچنین با علی کرمانشاه معاون فناوری های نوین، حسین نقره کار شیرازی معاون حقوقی و ناصر حکیمی مدیرکل فناوری های اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت وگو کرد.

پزشکیان در این دیدارها افزود: بانک مرکزی ابزارها و اختیارات قانونی را که برای ثبات پایدار مالی، اجرای سیاست های پولی و ارزی و پیاده سازی نظام های پرداخت مطلوب لازم است، باید با تعامل مطلوب تامین کند.

وی پیرامون هجمه های انجام شده علیه شبکه بانکی در جامعه اظهار کرد: بسیاری از هجمه به بانک ها، ناشی از دریافت نکردن تسهیلات و حاصل ناآگاهی از چگونگی کارکرد سیستم بانکی است.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه بانک ها و بانک مرکزی به مهارت های برقراری ارتباط برای آموزش متقاضیان، آحاد جامعه و مسئولان و سیاستگذاران نیاز دارند.

پزشکیان افزود: مجلس برای ایفای نقش قانونگذاری و نظارتی خود، به ابزارها، شاخص ها و اطلاعات نظارتی بانک مرکزی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این اطلاعات باید در قالب گزارش های راهبردی و قابل فهم برای نمایندگان ارائه شود، ادامه داد: هنگامی که تصمیم گیری بر اساس اطلاعات باشد، قانونگذاری و سیاستگذاری به بهبود وضعیت موجود منجر خواهد شد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات بیشتر سازمان ها در کشور، نبود چشم انداز و برنامه راهبردی برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده است.  

پزشکیان اضافه کرد: نداشتن برنامه راهبردی سبب شده که از داده ها و اطلاعات موجود نیز استفاده و بهره برداری درستی نشود.

وی تاکید کرد که سازمان ها باید رسالت و حدود اختیارات خود را به درستی بشناسند و همچنین ابزارهای انجام آن را داشته باشند و بر اساس آن، فعالیت های خود را مدیریت کنند.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس آمادگی دارد هر جا خلاء قانونی است و به بستر قانونی نیاز دارد، با تعامل با سازمانها آن را ایجاد کند.  

علی کرمانشاه معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نیز در این دیدار اظهار کرد: امروزه اطلاعات و دانش، منبع قدرت است و هر اندازه اطلاعات دقیق تری داشته باشیم، قدرت تصمیم گیری تاثیرگذارتری خواهیم داشت.  

وی افزود: بانک مرکزی در سامانه های پرداخت خود، الگوی مصرفی میلیون ها شهروند جامعه را دارد، که این اطلاعات در بستر شفاف و آزاد، قابلیت استفاده در بسیاری از تصمیم گیری ها را دارد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل شبکه بانکی و ارایه دهنده خدمات بانکداری الکترونیک با ایجاد سامانه ها و سیستم های الکترونیک، در سال های گذشته خدمات گسترده ای به بانک ها و جامعه در نظام پولی و بانکی کشور ارایه داد.

براساس این گزارش، قرار است در جلسه های آینده نمایندگان مجلس و مسئولان بانک مرکزی، راهکارها و پیشنهادهای گذر از وضعیت موجود به سمت شرایط مطلوب بررسی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *