خلاء تولید محصولات کاربردی با قابلیت انتقال مفهوم فرهنگی احساس می شود

15:23 - 20 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۷۴۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نشست خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی همزمان با افتتاح نمایشگاه این جشنواره صبح روز دوشنبه بیستم دی ماه با استقبال چشمگیر نمایندگان رسانه های گروهی و با حضور دکترعلی فریدونی مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و دبیر جشنواره همچنین نمایندگان شورای سیاست گذاری و هیات داوران جشنواره در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، دبیر دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی در ابتدای نشست دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  پیرامون برگزاری این جشنواره گفت: این جایزه در راستای تاکید مقام معظم رهبری برای استقلال‌ یافتن در تولید و پویا شدن اقتصاد کالای فرهنگی برگزار می‌شود.  یکی از زمینه‌هایی که باید در اقتصاد فرهنگ به آن توجه داشت کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی است و بر همین اساس این جشنواره برای جمع‌آوری ایده‌ها، خلاقیت و تولیدات ارزشمند تلاش می‌کند. از سوی دیگر مقوله اقتصاد فرهنگی و ارتقای آن به معنای عام از رویکردهای معاونت فرهنگی بود و بر این اساس امسال دبیرخانه جایزه کالای فرهنگی در دومین سال به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه توجه به کالاهای فرهنگی با ویژگی ایرانی اسلامی از وظایف معاونت فرهنگی است، عنوان کرد:کتاب، اسباب‌بازی و نوشت‌افزار بخش های اصلی این جشنواره بود که در ادامه بنا به نیاز بخش پژوهش نیز به آن اضافه شد.

دبیر جایزه کالای فرهنگی از دریافت 945 اثر پژوهشی از جمله کتاب، مقاله و پایان‌نامه و حدود هزار اثر در زمینه نوشت‌افزار، کتاب و اسباب‌بازی و کتاب خبر داد و تصریح کرد: نمایشگاه آثار در قالب یک نمایشگاه تخصصی 3 روزه از 20 الی 22 دی ماه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. البته جامعه هدف اصلی این نمایشگاه فرهیختگان، صاحبنظران و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی هستند.
فریدونی همچنین در مورد همپوشانی این جشنواره و موازی‌کاری آن با برخی جشنواره‌های دیگر توضیح داد: یکی از اقداماتی که در دبیرخانه انجام داده‌ایم این است که دغدغه‌های یکسان را در دستگاه‌های مختلف تجمیع کنیم و از موازی‌کاری پرهیز کنیم. یکی دیگر از تاکیدات این حوزه ایده‌سازی است پس با ورود به بخش حقوقی وزارتخانه از ایده‌های ارسالی صیانت خواهیم کرد و آنها را به ثبت می‌رسانیم. 

در ادامه این نشست سعید حسینی نماینده شورای سیاستگذاری جشنواره پیرامون نیازهای موجود در جامعه و هدف برگزاری جشنواره گفت:در سالهای گذشته در حوزه فرهنگ خلایی داشتیم و آن خلاء تولید محصولات کاربردی با قابلیت انتقال مفهوم فرهنگی بود. در زمینه‌هایی حتی شاهد حضور کاراکترهای خارجی شدیم. حوزه کالاهای فرهنگی در دو جهت فرهنگ و محتوا از نظر فرهنگی و افتصادی برای کشور خطر ساز بوده است.

وی افزود: ما در حوزه محصولات فرهنگی و کاربردی برای کودکان در زمینه نظارت و تولید غفلت فراوان داشتیم که این امر با تحول مردمی در سال های گذشته با انگیزه‌های ملی شروع شد و در ادامه علتی برای برگزاری این جشنواره بود.

نماینده شورای سیاستگذاری جشنواره جایزه کالای فرهنگی ایرانی تصریح کرد: پیش از این در حوزه نوشت‌افزار 40 هزار میلیارد گردش مالی را به راحتی از کشور خارج می‌کردیم و به جای آن محصولاتی با تهاجم فرهنگی در معرض دید کودکانمان قرار می‌دادیم. این جشنواره هدف دارد این چرخه اقتصادی را به تولیدکنندگان ایرانی برساند. در بحث استانداردسازی هم باید تلاش کنیم تا بتوانیم موارد استاندارکالاهای فرهنگی را ایجاد کنیم و برای مخاطبان در این موارد فرهنگ سازی کنیم .

حسینی افزود:در حوزه حمایت از تولید، قانون‌گذاری و واردات نیز باید نظارت صورت بگیرد تا واردات تهاجم فرهنگی به کشور اینقدر آسان نباشد.  این جشنواره با هدف شکل گیری تولیدات با رویکرد ایرانی و اسلامی آغاز شده است و تا امروز امید بخش بوده و آینده خوبی برای آن دیده می شود.
نماینده شورای سیاستگذاری جشنواره جایزه کالای فرهنگی عنوان کرد: این جشنواره وظیفه دارد سازمان هایی را پای کار بکشد و با برآوردگیری از نظر مردم این حرکت مهم را جهت‌دهی درست کند. بنابراین، این نمایشگاه نمادین نخواهد بود و از مسئولان و نخبگان دعوت می‌کنیم که در کنار مردم به بازدید از نمایشگاه بیایند. در هر صورت خوشحالیم که تلاش های خوبی در این بخش صورت گرفته و امیدواریم به نتایج مورد نظر دست یابیم.

در ادامه طلایی داور این جشنواره نیز در خصوص داوری آثار گفت:از حیث تولید، یعنی ابزار و لوازمی که باید برای تولید فراهم باشد ما کمبود نداریم بنابر این باید به سمت تولید داخلی برویم. از طرفی دنیای ورود بچه‌ها به کتاب از طریق اسباب‌بازی‌ها هستند چون کودکان قبل از سواد داشتن با کتاب و اسباب‌بازیها آشنا می‌شوند بنابر این باید حمایت ویژه‌ای از کتاب اسباب‌بازی‌ها بشود .

طلایی تصریح کرد: در داوری آثار شاهد دو معضل اساسی بودیم. اول عدم وجود تیم تولید برای یک اثر و سلیقه‌گرایی، دوم تولید آثار در خارج از کشور که باعث صدمه زدن به چرخه اقتصاد داخلی کشور می‌شود و این در حالی است که تولید کتاب در کشور به آسانی ممکن است. 

گفتني است دومين جايزه کالای فرهنگی با الگوی ايرانی-اسلامی با هدف شناسايی و تقدير از خلاقان و نوآوران حوزه طراحي و توليد اسباب بازي،کتاب –اسباب بازی و نوشت افزار 20 تا 22 دی ماه سال جاری با همکاری موسسه فرهنگي پارپيرار در مرکز آفرينش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب با حمايت اداره کل مجامع،تشکل ها و فعاليت های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *