بررسی وضعیت باشگاه‌های کشور در نشست انجمن جامعه، ورزش و فرهنگ

17:57 - 17 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۴۵۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
هشتمین نشست تخصص انجمن جامعه، ورزش و فرهنگ با عنوان بررسی وضعیت باشگاه‌های کشور در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، هشتمین نشست تخصصی انجمن جامعه، ورزش و فرهنگ ایران و در دومین جلسه هم‌اندیشی "بررسی وضعیت باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی کشور" در اندیشگاه کتابخانه ملی با حضور تعدادی از مدیران ورزشی، اساتید دانشگاهی و صاحب نظران برگزار شد.

در این نشست که با توجه به دستور جلسه اعلام شده در جلسه قبل به ارائه راه‌حل، طرح‌های برون رفت از وضعیت موجود و سامان‌دهی آن اختصاص داده شد، مجید خاتونی مدیر اسبق باشگاه آلومینیوم هرمزگان، درابتدا با طرح موضوع مناسب‌سازی ساختاری باشگاه‌های ورزشی سخنان خود را آغاز کرد‌.

وی باتوجه به مشکلات و موانع موجود در زمینه مدیریت باشگاه‌های ورزشی، طرحی برگرفته از مدل‌های کشورهای پیشرفته و درحال توسعه اقتباس کرده و ارائه نمودند.

خاتونی در ابتدا، تعاریفی از کتاب مدیریت ورزشی  متیو رابینسون که چشم انداز مدیریتی آینده را در سال ۲۰۲۹ ترسیم کرده است را بیان کرد.

وی با ارائه مطالبی از کتاب مذکور گفت: درسال‌های اخیر ساختار باشگاه‌های ورزشی تغییر کرده و سازمان‌های داوطلب - بنیان جای خود را به باشگاه‌های خصوصی و چند رشته‌ای داده‌اند که کارکنان تمام وقت و بودجه‌های ۶ رقمی و بعضا میلیون دلاری دارند و به صدها و گاهی هزاران ورزشکار سرویس و خدمات ارائه می‌دهند. واقعیت این است که باشگاه‌های ورزشی به شرکت‌ها و بنگاه‌هایی (غیر انتفاعی و انتفاعی) تبدیل‌شده اند که در قبال بازیکنان، اعضا، نهادهای حاکمیتی و ملی و نیز سرویس مالی دولت فدرال پاسخگو هستند.

خاتونی عنوان کرد: هر باشگاهی برای پیشرفت و کامیابی باید قادر باشد منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی را تامین و حفظ کند و در این مقطع لازم است که به جای گذشته گرایی به آینده نگری و آینده سازی بپردازیم.

وی درمورد طرح باشگاه این چنین توضیح داد: طرح باشگاه سند مکتوبی است که تمام جنبه‌های مقصد و ساختار باشگاه را مشخص می‌کند. در این طرح ارتباط میان فلسفه، چشم انداز و ماموریت باشگاه تعیین می‌شود و سپس این سه مولفه خدمات باشگاه به افراد و جامعه، اهداف باشگاه، کسب و کار و تجارت و ساختار سازمانی، جریان درآمدها و هزینه‌های اداری و امکانات مورد نیاز را برای باشگاه مشخص می‌کند.

خاتونی سپس در مورد مدل‌های استاندارد مالکیت باشگاه‌های ورزشی در دنیا، به  عنوان مالکیت فردی، مشارکتی، شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی یا غیرانتفاعی و امتیاز نمایندگی اشاره کردند و به توضیحاتی جامع در مورد نحوه مالکیت باشگاه‌ها درکشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا و انگلیس پرداخت.

وی باتوجه به تحقیقاتی که به صورت آکادمیک در حوزه مدیریت فوتبال در کشورانجام شده، به رساله آقای علیرضا الهی باموضوع "موانع و مشکلات پیش روی صنعت فوتبال در ایران" اشاره کرد که ۴۱ مورد از موانع درونی و بیرونی در آن بیان شده است و این موضوع گویای آن است که برای برای مدیریت درفوتبال، گرایش مدیران صرفا نباید معطوف به مسائل فنی و داخلی فوتبال باشد و مسائلی در خارج از حیطه ورزش نیز مورد اهمیت است.

خاتونی از موانع مهم پیش روی توسعه صنعت فوتبال در ایران به محیط نامطمئن اقتصادی و ریسک بالای سرمایه گذاری، عدم تدوین طرح‌های استراتژیک و عملیاتی، بازاریابی در سطوح مختلف فوتبال، وجود مشکلاتی در زمینه کمیت و کیفیت پخش تلویزیونی، نابسامانی نظام باشگاه‌های حرفه‌ای در ورزش کشور و همچنین عدم ارتباط سازمان یافته میان نهادهای فوتبال با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی یاد کرد که از موضوعات مهم این بخش بود.

وی توسعه فکری و انسانی را مقدم بر توسعه ساختاری عنوان کرد و با توجه به شرایط موجود، طرح پیشنهادی خود را اینگونه بیان کرد: طرحی با عنوان "برون سپاری" با مدلی ترکیبی از پنج مدل استاندارد مالکیت باشگاه‌ها، به عنوان یک مدل ترکیبی-مشارکتی مبتنی بر تخصص‌گرایی و پلی میان مدیریت دولتی و خصوصی ارائه کرده و این مرحله را فرصتی برای آزمون و خطای واگذاری مالکیت باشگاه‌ها به بخش خصوصی عنوان کردند و این امر را با تشکیل مجمعی از نمایندگان دولت، شرکت‌های تجاری و اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی، حقوقی و پیشکسوتان امکان پذیر دانست.

دربخش دوم محمد بروجردی، دانشجوی دکترای مدیریت در زمینه ساختار و نحوه مدیریت باشگاه‌ها به ارائه اکوسیستم باشگاه‌های فوتبال با توجه به اوضاع موجود و نیازهای روز فوتبال ایران اشاره کرد.

وی نیز بر موانع و مشکلات موجود در نظام فوتبال تاکید کرده و فوتبال کشور را از لحاظ اقتصادی، ورشکسته دانست و در شرایط فعلی وضع باشگاه‌های فوتبال کشور را به زندگی نباتی تشبیه کرد و به سهم ناچیز فوتبال از اقتصاد اذعان کرد و این مساله را حاصل سو تدبیر، سو مدیریت،سو استفاده از برند باشگاه‌ها و خیانت در امانت توسط برخی متولیان امر عنوان کرد.

بروجردی با بررسی اجمالی وضع موجود فوتبال کشور، به ماموریت باشگاه‌های فوتبال در زمینه‌های تامین بازیکنان تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف توسط باشگاه‌ها، اعزام تیم‌های باشگاهی به مسابقات در سطح  آسیا و در آمدزایی‌ از این طریق، کسب کرسی‌های بین المللی در نهاد فیفا و ای اف سی از طریق مدیران باشگاه‌ها، نقل و انتقال بازیکنان و ایجاد بهترین شرایط اوقات فراغت برای هواداران تاکید کرد.

بروجردی در ادامه به سازمان‌های تاثیر گذار و تصمیم‌گیر در اکوسیستم فوتبال کشور اشاره کرد موانع و مشکلات موجود در نظام فوتبال کشو را با مهم دانستن سیستم بروکراسی قدیمی و به روز نشده، نارسا بودن مواد قانونی در ابعاد مختلف فوتبال، نبود نظام آموزشی برای مدیران فوتبال، نامشخص بودن جایگاه و وضعیت NGO‌ در فوتبال، مساله خدمت سربازی ورزشکاران درتیم‌ها، عدم وجود بیمه مدیران و بازیکنان ترسیم کرد.

بروجردی ارکان اساسی اکو سیستم فوتبال را نیز با نظام، سیستم، ساختار، سازمان، شرح وظایف، منابع حقوقی، تکنولوژی، توسعه منابع انسانی، آموزش، سلامت، بهداشت و امنیت، بازرگانی،  NGOها و هواداران ترسیم کرد.

وی با توجه به اصل استاندارد سازی باشگاه‌ها، نیاز ترسیم ساختار باشگاه‌ها را از طریق الگو برداری از یکی از مدل‌های مالکیتی و مدیریتی کشورهای صاحب سبک دنیا و همچنین تعیین سبک رهبری و مدیریت در سازمان باشگاه‌ها، برای رسیدن به طرح پیشنهادی خود مهم و راهگشا دانست.

بروجردی استفاده از سبک مدیریت دانش را شیوه مناسبی برای مرتفع کردن مشکلات موجود مناسب عنوان کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای گریز از وضع موجود فوتبال کشور چه باید کرد، با جمله "احیا و نهادینه کردن دانش و اخلاق در فوتبال" مطالب خود را به پایان برد.

در ادامه حاضرین به اظهار نظر در مورد طرح‌های ارائه شده پرداختند و در پایان قرار بر ارسال طرح ارائه شده آقای مجید خاتونی به عنوان یک طرح پیشنهادی کاربردی، کل نگر و متناسب با شرایط موجود ورزش کشور به دستگاه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *