شوراهای حل اختلاف نقش مهمی در برقراری آرامش و امنیت دارند

14:00 - 16 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۰۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
القاصی گفت: شوراهای حل اختلاف به دلیل خشکاندن ریشه‌های نزاع نقش مهمی در برقراری آرامش و امنیت در جامعه دارند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، رییس کل دادگستری استان فارس در آغاز همایش سالانه شوراهای حل اختلاف استان فارس با بیان اینکه صلح و سازش نیازمند یک هنر و مهارت خاص است که ریشه در ابعاد شخصیتی و ظرفیتهای اخلاقی دارد، گفت: بر همین اساس بسیاری از افراد، مدیران و مسئولان صاحب تخصص هستند اما از آن هنر و مهارت صلح جویی و توانایی و استعداد مصالحه و سازش در بین مردم برخوردار نیستند.

علی القاصی در جمع اعضای شوراهای حل اختلاف استان گفت:  شوراهای حل اختلاف  به دلیل خشکاندن ریشه های نزاع نقش مهمی در برقراری آرامش و امنیت در جامعه دارند.

وی با اشاره به اهمیت وظایف قوه قضاییه بیان کرد: اهمیت دستگاه قضایی به دلیل اهمیت وظایفی مانند احقاق حق ابطال باطل و رفع خصومت است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به اینکه بخش عظیمی از این وظیفه خطیر طبق قانون بر عهده شوراهای حل اختلاف گذاشته شده، افزود: امروز شوراهای حل اختلاف به عنوان بک نهاد مدنی برآمده از بطن مردم بخش عظیمی از این وظیفه سنگین را به دوش می کشد.

القاصی افزود: آمارها حاکی از آن است که پرونده های مهم و دعاوی سنگینی در این شوراها مورد رسیدگی قرار می گیرد، امروز شوراهای حل اختلاف به عنوان جز لاینفک دادگستری ها و جزیی از اجزای قوه قضاییه اهمیتشان در برخی حوزه ها از دادسراها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی این شوراها قطع منازعه و بنیان گذاری صلح و سازش بین مردم است، بیان کرد: در کنار این وظیفه خطیر به برخی پرونده ها نیز  رسیدگی و حکم صادر می کنند اما آنچه حایز اهمیت است مقوله صلح و سازش است زیرا این موضوع کاری سخت و دشوار است که از عهده هر قاضی بر نمی آید زیرا نفس انجام این کار نیازمند حداقل است.

وی افزود: افرادی که حوزه صلح و سازش قدم برمی دارند انسانهای وارسته و با اصالت خانوادگی و صاحب نفوذ کلام هستند و امروز شوراهای حل احتلاف ما از این مجموعه افراد تشکیل شده است.

رییس شورای قضایی استان فارس افزود: خروجی اقدامات و عملکرد شوراهای حل اختلاف آثار مهمی در راستای نظم و امنیت در جامعه دارد زیرا ریشه های نزاع را از بین برده و موجب می شود امنیت و ارامش در جامعه بر قرار شود .

وی با اشاره به اینکه در آموزه های دینی بر روی مسئله صلح و سازش تاکید زیادی شده، بیان کرد: امروز شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور از از ظرفیت زیادی برخوردار است و با کارآمدی بالا نقش خود در حوزه صلح و سازش را به خوبی ایفا کردند.

القاصی در بخش دیگری  از سخنان خود خطاب به اعضای شوراهای حل اختلاف خواستار تعامل بیشتر شوراها با دیگر دستگاه ها شد همچنین از آنها خواست حضورشان به مجموعه دادگستری بیشتر شده و تلاش شود درصد صلح و سازش بالا برود.

وی از اتصال 47 نقطه شورای حل اختلاف استان فارس به شبکه ملی عدالت خبرداد و افزود: در این خصوص با راه اندازی این شبکه به طور حتم تغییرات زیادی در کار ایجاد می شود و در حال حاضر این شوراها با اعتبار یک میلیارد تومان به این شبکه متصل شده است.

رییس کل دادگستری فارس گفت: این سامانه باعث می شود دسترسی کلیه شعب به نرم افزارهای قوه قضاییه ایجاد و ذخیره اطلاعات در سریعترین زمان فراهم  و کاهش اطاله دادرسی و هزینه را دنبال دارد.

در ادامه این مراسم شبکه ملی عدالت جهت ارائه خدمات شورای حل اختلاف استان فارس راه اندازی شد.

 با راه اندازی این شبکه ملی تمامی خدمات شوراهای حل اختلاف فارس کاملا الکترونیکی می شود. تمامی مردم می توانند از داخل منازل خود وارد شبکه ثنا شوند و خدمات را دریافت کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *