رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قاضی باید فارغ از جوسازی‌ها به وظایف قانونی خود عمل کند/ دادرسی پرونده‎ها امری سلیقه‌ای نیست

23:30 - 11 دی 1395
کد خبر: ۲۶۲۰۵۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اصانلو گفت: قاضی نباید از جاده عدالت خارج و یا منحرف شود و نباید اجازه دهد فضای حاشیه‎ای بر پرونده‌های قضایی حاکم شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، رسول اصانلو بیان کرد: اعتماد عموم مردم به دستگاه قضایی افزایش یافته و در حال حاضر این رضایت و اعتماد مردمی باید بیش از پیش در بین مردم ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: امروز توقع جامعه از دستگاه قضا بالا رفته چون قوه قضائیه را امین خود می‌دانند، از این ‌رو قاضی از طرفی باید به قانون عمل کند و قانون ابهامات زیادی دارد و از طرفی دیگر باید حواشی پرونده ها را رفع بکند.

رئیس دادگستری شهرستان البرز افزود: دادرسی پرونده ای امری سلیقه‌ای نیست در نتیجه نباید اجازه داد هر کسی به هر شکلی عمل کند، زیرا این باعث ناامنی در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: همه افراد در جامعه باید خود را به حفظ و اجرای قانون مقید بدانند از این رو نباید از برخی انتظار اجرای قانون را داشت و از برخی دیگر توقعی نداشت از این رو همانطور که مسئولان موظف به اجرای قانون هستند، مردم نیز باید در صیانت از قانون حساسیت لازم را داشته باشند.

اصانلو اعلام کرد: دستگاه قضا علاوه بر نگاه بیرونی در اجرای قانون، بر اجرای قانون در درون دستگاه قضا نیز تاکید دارد به طوری که همواره سفارش کرده ایم که قاضی نیز باید بداند چه زمانی مجرم را بازداشت کند، چه زمانی آزاد کند.

وی توضیح داد: متاسفانه نواقص قانونی در اکثر مواقع دست قضات را بسته است و ما تابع شرایط قضاوت نمی‌کنیم در نتیجه قاضی اجازه ندارد تا از جاده عدالت منحرف و یا خارج شود.

رئیس دادگستری شهرستان البرز عنوان کرد: گاهی افکار عمومی جامعه نسبت به یک پرونده واکنش نشان می‌دهد، اینجاست که قاضی باید فارغ از جوسازی‌ها به وظایف قانونی خود عمل کند و تسلیم مسائل احساسی در افکار عمومی نشود.

وی در پایان تصریح کرد: در واقع  اراده و شهامت قاضی نباید دست‌خوش تصمیمات مدیریتی شود، مادامی که قاضی احساس کند در تصمیم‌گیری مختار است، بی‌شک تاثیرات مثبتی را شاهد خواهیم بود ولی این بدان معنی نیست که قاضی تصمیمات فراقانونی بگیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *