رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش 60 درصدی قیمت دلار طی 3 سال اخیر/اختصاص 80 درصدی ارز کشور به دولت

10:12 - 11 دی 1395
کد خبر: ۲۶۱۸۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد قیمت ارز افزایش یافته است، ادامه داد: سفره ی مردم با افزایش ارز کوچک نمی شود بلکه با کاهش تولید، اشتغال و ... باعث می شود درآمد مردم روند کاهشی داشته باشد.
به گزارش گروه اقتصاد ، سید کمال سید علی در مناظره تلوزیونی درباره نظر خود نسبت به سیاست های ارزی بانک مرکزی گفت: دولت و بانک مرکزی باید به هیجانات و انتظارات مردم توجه کند و تنها راه حل برای کنترل و کاهش نرخ ارز، کنترل تورم است. بانک مرکزی وظیفه مواجهه ی به موقع با این موضوع دارد. به نظر من سیاست بانک مرکزی در این باره باید سکوت و دعوت به آرامش باشد.
وی درباره دلایل افزایش قیمت دلار توضیح داد: دلار طی یک سال اخیر با افزایش قیمت 12 درصدی در سطح جهان روبه رو بوده و همچنین طی دوماه اخیر انتخابات آمریکا از جمله دیگر عواملی بود که در روند افزایشی نرخ ارز تاثیر به سزایی داشت. 

‎سید علی ادامه داد: درباره نرخ ارز در جامعه نباید به صورتی اظهار نظر شود که باعث التهاب و هیاهو در جامعه باشد.باید به این موضوع توجه شود که آیا کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی به نفع اقتصاد کشور است یا خیر؟

‎این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد قیمت ارز افزایش یافته است، ادامه داد: به نظر من سفره ی مردم با افزایش ارز کوچک نمی شود بلکه با کاهش تولید، اشتغال و ... باعث می شود تا هم درآمد مردم روند کاهشی داشته باشد و هم سفره ی آن ها کوچک شود.

‎معاون اسبق بانک مرکزی درباره یکسان سازی نرخ ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز پیش از این انجام شده و الان هم به دنبال این هستیم تا دوباره این موضوع اجرایی شود زیرا چند نرخی بودن ارز فسادآور است اما نکته ی مهم این است که آیا شرایط فعلی اقتصاد کشور آماده یکسان سازی نرخ ارز هست یا خیر؟

‎وی ادامه داد: در حال حاضر از 80 میلیارد دلار درآمد ارزی، 44 میلیارد دلار درآمد غیر ارزی و 36 میلیارد دلار درآمدهای نفتی در کشور است.

دولت شفافيت اقتصادي را نشان دهد

‎حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان نیز دیگر مهمان برنامه بود که به عنوان مخالف سیاست های ارزی بانک مرکزی گفت: قطعا سیاست های ارزی فعلی راهگشا نخواهد بود بلکه باید بنیان های اقتصادی تصحیح کرد و شفافیت اقتصادی را نشان دهد. 

‎وی افزود: دولت و بانک مرکزی مدت هاست که وعده یکسان سازی نرخ ارز را به مردم و فعالان اقتصادی داده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده و تنها نتیجه آن از بین بردن اعتماد مردم بوده است.
‎مستخدمین ادامه داد: نرخ ارز تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی است و عواملی مثل اربعین، ژانویه، انتخابات آمریکا و .... از جمله عوامل بیرونی است و اما آیا وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی نیست؟

‎این کارشناس بانکی درباره تاثیر عدم تامین نیاز ارزی مردم گفت: نیاز ارزی مردم حدود 5 تا 7 درصد است اما تامین آن اهمیت زیادی دارد زیرا هنگامی که مردم با عدم وجود ارز در شهر مواجه باشند نتیجه این هیاهوها، افزایش نرخ ارز در کشور می شود.

جهش ناگهاني قيمت دلار غلط است

علی میرزاخانی اقتصاددان نیز از جمله دیگر موافقان سیاست های ارزی بانک مرکزی در این برنامه گفت: سیاست های ارزی دو اثر مهم بر بازار ارز دارد و ویژگی اصلی این بازار دو نرخی بودن آن است، ویژگی دوم جهش های مقطعی در این بازار است که هردو ضد رشد و توسعه بازار است. عمده انتقادها در حال حاضر به سمت تثبیت بازار توسط بانک مرکزی و دولت است که علت اصلی آن جهش تورم در اقتصاد کشور است .

وی افزود: سیاست های اقتصادی کشور ما صحیح نیست زیرا ما باید به دنبال این باشیم تا  چگونه از التهاب و جهش ها در این بازار جلوگیری کنیم.

میرزاخانی درباره اینکه در حال حاضر ایران جزء چند کشوری است که تورم بالایی دارد، گفت: من موافق افزایش نرخ ارز هستم اما افزایش تدریجی نه جهش ناگهانی که باعث برهم زدن  اقتصاد کشور باشد.

این اقتصاددان معتقد است دولت باید در این زمینه به صورت شفاف عمل کند.

٨٠ درصد ارز كشور متعلق به دولت است

مجید رضا حریری نائب رئیس اتاق ایران چين به سیاست های ارزی بانک مرکزی انتقاد داشت و در این باره گفت: تمامی اقتصادهای موفق در جهان از سه عامل شفافیت، رقابت پذیری و آزادی برخوردار هستند که متاسفانه اقتصاد ما این شرایط را ندارد و اقتصادی که دارای این سه شرط نیست مطمئنا با مشکل مواجه خواهد شد. در اقتصادی که 80 درصد آن متعلق به دولت است پس سیاست گذاری آن هم برعهده دولت و بانک مرکزی است.

وی افزود: ما نباید این مشکلات را به گردن عوامل خارجی بیندازیم زیرا عمده ترین دلیل این موضوع تامین کسری بودجه دولت با افزایش قیمت ارز است.

حریری با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون 430 درصد نرخ ارز افزایش یافته است، ادامه داد: به نظر من دولت یا نمی تواند بازار ارز را کنترل کند تا قصد این موضوع را ندارد در صورتی که وضعیت و دسترسی ارزی امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: نباید سیگنال غلط به مردم و فعالان اقتصادی داده شود زیرا با اینگونه اقدامات اعتماد مردم نسبت به حاکمیت کاهش خواهد یافت.

حریری درباره تاثیرات برجام توضیح داد: مبادلات ارزی بعد از برجام هیچگونه تغییری نداشته است البته برای شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی شرایط بهتر از گذشته شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *