از تمامی گزینه ها برای بازگرداندن تنها "خلبان زن افغانستانی" استفاده می کنیم

13:00 - 08 دی 1395
کد خبر: ۲۶۰۸۲۷
وزارت دفاع افغانستان از «نیلوفر رحمانی» تنها خلبان زن افغانستانی در نیروی هوایی ارتش این کشور خواست که بدون ایجاد مشکل به افغانستان بازگردد و تصریح کرد که در غیر این صورت دولت از تمامی گزینه ها برای بازگرداندن وی استفاده خواهد کرد.
از تمامی گزینه ها برای بازگرداندن تنها به گزارش سرویس بین الملل دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در کابل افزود که نیلوفر رحمانی یکی از خلبانان توانمند نیروی هوایی ارتش است و نیروهای ارتش برای وی احترام ویژه ای قائل هستند.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع برای آموزش وی هزینه های هنگفتی را متحمل شده است و برخی گزارش ها حاکی از غیرواقعی بودن خبر پناهندگی این خلبان زن افغان است، اما اگر چنین درخواستی از طرف وی برای پناهنگی در امریکا صورت گرفته باشد، رحمانی باید از آن چشم پوشی کند و به کشور خود بازگردد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تاکید کرد که برای آموزش این افراد هزینه های هنگفتی صورت گرفته و وزارت دفاع اجازه نخواهد داد این افراد با استفاده از امیتازات و تسهیلات کشور به مهارت های حرفه ای دست پیدا کنند و سپس در کشوری پناهنده شوند.

وزیری اظهار داشت: برای بازگرداندن این خلبان زن افغان از آمریکا کمک خواهیم گرفت.
وی گفت: افرادی که برای آموزش های نظامی حرفه ای به خارج از کشور فرستاده می شوند 2 نفر از نزدیکانشان ضمانت بازگشت آنان افراد ضمانت می کنند که پس از پایان دوره آموزش به افغانستان برگشته و به وظیفه خود ادامه دهند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ادامه داد:ما برای آموزش های این افراد در داخل و خارج از کشور هزینه های هنگفتی را متحمل می شویم و انان موظفند پس از گذراندن دوران اموزشی در خدمت مردم و کشور افغانستان باشند.

وزیری در پاسخ سوال خبرنگار ایرنا مبنی براینکه انگیزه های درخواست پناهندگی چنین افرادی که پس از آموزش و تحمل دشواری ها به چنین مدارجی دست پیدا می کنند، چیست، گفت: زندگی در افغانستان درحدی نیست که همه مردم احساس راحتی کنند و ناامنی ها انگیزه اصلی ان است.

به گفته وزیری جنگ و مشکلات افغانستان باعث می شود که شماری از این افراد بی حوصله شده و با پیدا کردن فرصت، بخواهند در خارج از کشور زندگی آرمانی خود را بدست بیاورند.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در عین حال افزود که این افراد از طرف دوستان و خانواده های خود نیز برای ماندن در کشورهای خارجی تحریک می شوند و برخی از آنان از این طریق نیز فریب می خورند.

وزیری تاکید کرد: هیچ یک از این افرادی که در کشورهای خارجی از جمله ترکیه، بلغارستان، آلمان، اتریش و برخی کشورهای دیگر پناهنده شده اند، به آرزوی خود نرسیده اند و از پناهنده شدن خود ابراز پشیمانی کرده اند.

وی گفت: گزارش های دریافت کردم که نیلوفر رحمانی روز دوشنبه به یکی از رسانه های افغانستان گفته است که از سخنانش برداشت نادرست صورت گرفته و وی در آمریکا درخواست پناهندگی نکرده است.

منابع خبری افغانستان هفته قبل گزارش دادند که نیلوفر رحمانی خلبان نیروی هوایی ارتش افغانستان که برای تکمیل آموزش های خلبانی به آمریکا اعزام شده بود پس از تکمیل دوره اموزش، از بازگشت به افغانستان خودداری و درخواست پناهنگی کرده است.

این منابع افزودند که رحمانی دلیل درخواست پناهندگی خود را تهدید وی و خانواده اش، بدرفتاری همکاران خود در نیروی هوایی ارتش، گسترش ناامنی و ناامیدی نسبت به آینده افغانستان اعلام کرده است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *