رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مکیدن زمین را ادامه دهیم، آب‌های زیرزمینی تمام می‌شود

21:54 - 07 دی 1395
کد خبر: ۲۶۰۸۲۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر نیرو با بیان اینکه اگر همین طور به مکیدن زمین ادامه دهیم، آب‌های زیرزمینی تمام خواهد شد از دریاچه ارومیه به عنوان یک نمونه عینی برای این مدعا نام برد.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛ حمید چیت‌چیان در نشست علنی امشب (سه شنبه، 7 دیماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بند (د) ماده 45 لایحه برنامه ششم توسعه که ناظر به برق دار کردن چاه‌های کشاورزی است خواستار موافقت با حذف این بند شد  و گفت: وزارت نیرو طبق قوانین ملزم به برپا کردن چاه‌های آب بوده و در همین دوره بیش از 40 هزار چاه کشاورزی را برق‌دار کرده‌ایم و بی‌تردید این هدف را دنبال خواهیم کرد و با وجود آنکه قوانین متعددی در خصوص استفاده غیرمجاز از چاه‌ها تصویب شده است اما همچنان دو سوم آب از چاه‌ها تأمین می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: اگر همین طور به مکیدن زمین ادامه دهیم، آب‌های زیرزمینی تمام خواهد شد و علاوه بر دریاچه ارومیه به عنوان یک نمونه عینی، آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها نیز از بین خواهند رفت.

وی با بیان اینکه سالانه 7 هزار هکتار از باغات کرمان خشک می‌شوند، اضافه کرد: به دلیل افراط در برداشت از آب‌های زیرزمینی، دولت به دنبال برق‌دار کردن چاه‌های دارای مجوز و پروانه بهره برداری است.

چیت‌چیان خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: برای حمایت از کشاورزی به پیشنهاد حذف بد (د) ناظر بر  "برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی با اولویت چاههای دارای پروانه بهره‌برداری" رأی دهید چراکه وزارت نیرو در انجام وظیفه خود مبنی بر برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی کوتاهی نخواهد کرد.

بنابراین گزارش در بخش آغازین ماده 45 آمده است: دولت مکلف است به‌منظور مقابله با بحران کم آبی، رهاسازی حقآبه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‏‌وری و جبران ترازنامه آب، به‌میزان یازده‌میلیارد مترمکعب در سال پایانی برنامه، اقدامات زیر را به‌عمل آورد.

بنابراین گزارش نهایتاً نمایندگان با اعمال اصلاحاتی با تصویب بند (د) موافقت کردند که در این بند عبارت «برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری» جایگزین «برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی با اولویت چاه های دارای پروانه بهره‌برداری» شد. 



بی نام
|
-
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
تردیدی نیست ذخایر آبهای زیرزمینی نامحدود هستند و برداشت آب از زمین بیش ازدریافت آب ازآسمان است، لذا اگر بخواهیم دیگر چاه ها را سنگ شکن نکنیم باید جذب آب زمین بیش از برداشت آن باشد. بهرحال اگر آقای وزیر امروز دائما هشدار میدهند میخواهد از فاجعه فردا جلوگیری کنند ولی تا کشاورزی ما اصلاح نشود وضع همین است که میبینیم چرا که بیشتر آب چاه های ما صرف کشاورزی سنتی غرقابی میشود. مضافا اینکه وزارت نیرو باید اقدام به پلمب چاه های غیرمجاز در سطح کشور کرده و محدودیت برداشت از چاه های مجاز را نیز الزام آور کند.
حسین
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
0
باید در مسیر دره ها با ایجاد سدهای کوچک و در بیابانها با ایجاد گودالهای بزرگ از هدر رفتن آب باران جلوگیری کنند و کاری کنند که آب باران به زیر زمبن انتقال یابد. با این کار جلوی سیلابهای مخرب گرفته می شود و کمبود منابع آب زیر زمینی جبران می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *