رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا چرا وتو نکرد؟

14:56 - 04 دی 1395
کد خبر: ۲۵۹۴۰۰
تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی از سوی شورای امنیت سازمان ملل هر چند ضمانت اجرایی ندارد و رژیم اسرائیل هم به آن تن نمی دهد، اما یک شکست سیاسی برای تل آویو است.
به گزارش گروه بین الملل ، آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد اما با رأی مثبت تفاوتی ندارد.

شهرک سازی های رژیم اشغالگر اسرائیل فراتر رفته به گونه ای که حتی صدای آمریکا را هم در آورده است.

حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که رژیم اسرائیل در زمین‌هایی ساخته که پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی اشغال کرده است. ساخت این شهرک‌ها از نظر سازمان ملل و قوانین بین المللی غیرقانونی است، اما رژیم
اسرائیل آن را قبول ندارد. گرچه این رژیم از اساس جعلی و دست ساز آمریکا و انگلیس است، به همین خاطر به قوانین حقوق بین الملل پایبند نیست و آنها را زیر پا می گذارد.

حتی زمانی که قطعنامه ای در سازمان ملل به خاطر اقدامات و جنایاتی که رژیم اسرائیل انجام داده و مرتکب شده آمریکا هم با جامعه جهانی همنوایی می کند، سران اسرائیل باز هم اعلام می کنند که قطعنامه را اجرا نخواهند کرد.

آمریکا به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل رأی ممتنع داد، این رأی باعث شد تا یک قطعنامه علیه اسرائیل تصویب شود، شاید از خود بپرسید که آمریکا حامی اصلی اسرائیل است، چرا این قطعنامه را وتو نکرد؟
آمریکایی ها درک می کنند که در مواقعی باید دست به چنین کارهایی بزنند تا بتوانند در زمان مناسب تر و بهتر قطعنامه شدیدتری را وتو کنند. آمریکا اکنون رأی ممتنع به قطعنامه ای داده است که از نظر سازمان ملل و شورای امنیت قانونی است و اگر آمریکایی ها با آن همراهی نمی کردند علاوه بر متهم شدن به نقض قانون مصوب سازمان ملل درباره شهرک سازی صهیونیست ها در سرزمین اشغالی، خدشه بر چهره سیاسی آنها در سطح افکار عمومی وارد می شد.

در باره اقدام آمریکا در دفاع از آن از سوی کاخ سفید تحلیل های زیادی ارائه شده است.

در همین زمینه نیویورک تایمز اقدام آمریکا را آخرین ضربه اوباما به نتانیاهو تعبیر کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشته؛«روابط باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در سالهای اخیر هیچگاه به شکلی نبود که مورد رضایت رژیم صهیونیستی به شمار رود.»

ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا هم مخالف این قطعنامه بود و حتی با انتشار بیانیه ای از باراک اوباما درخواست کرده بود که قطعنامه ضد اسرائیلی را وتو کند.

اوباما تنها چند روز دیگر در کاخ سفید مهمان است و آن را به زودی تحویل ترامپ خواهد داد، برای او دیگر مهم نیست که پس از دوران ریاست جمهوری اش چه اتفاقاتی خواهد افتاد، پس از آن ترامپ است که روابط آمریکا با اسرائیل را تنظیم خواهد کرد، حال می خواهد نتانیاهو از دست اوباما عصبانی باشد یا نه!

مقامات رژیم صهیونیستی هم از اقدام دولت اوباما انتقاد کرده و نسبت به آن اعتراض شدید داشته اند.
یکی از مقامات رژیم اسرائیل گفته است؛ اوباما و کری پشت این اقدام شرم‌آور علیه اسرائیل در سازمان ملل هستند.

نتیجه اقدامات باراک اوباما در برخی مواقع با اسرائیل، باعث می شود تا دولت بعدی  آمریکا تمام قد و با قوت بیشتری از قبل در خدمت رژیم اسرائیل باشد.

نشانه های آن هم پس از تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل آشکار شد.

ترامپ پس از رأی ممتنع آمریکا که باعث تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی شد در توئیت خود نوشت: اوضاع پس از 20 ژانویه طمان ورود به کاخ سفید، تغییر خواهد کرد.

اسرائیل که در زمان مذاکرات هسته ای همواره خود را مخالف آن و توافق نشان می داد و اختلافات خود با آمریکا را عیان می کرد اکنون هم بر سر شهرک سازی در سرزمین های اشغالی اختلافات خود را آشکار کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، این قطعنامه را در حالی شرم‌آور خوانده و گفته است به آن عمل نخواهد کرد که تاکنون از سوی این رژیم جعلی علیرغم عضویت در سازمان ملل، قوانین بین المللی زیر پا گذاشته شده است.

قتل عام مردم فلسطین، بازداشت و شکنجه فلسطینیان، شهرک سازی های بیشمار در سرزمین های اشغالی برای یهودیان صهیونیست، داشتن بیش از 200 کلاهک هسته ای که با قوانین بین المللی و آژانس در تضاد است، اجازه ندادن به بازرسان آژانس برای بازرسی از مراکز هسته ای این رژیم و ده ها نقض قوانین از سوی رژیم اسرائیل انجام می شود اما به خاطر حمایت های آمریکا، سازمان ملل نمی تواند آن را وادار به رعایت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *