وزیر دولت پاکستان: "پناهندگان افغان" برنگردند، پاکستان رنگ آرامش نخواهد دید

18:33 - 03 دی 1395
کد خبر: ۲۵۸۴۲۷
یکی از وزیران دولت فدرال پاکستان گفت تا زمانی که پناهندان افغان به ویژه از ایالت بلوچستان به کشور خود بازنگردند، پاکستان رنگ آرامش و امنیت را نخواهد داد.
وزیر دولت پاکستان: به گزارش سرویس بین الملل  میرحاصل بزنجو که ضمن تصدی وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان، نماینده ایالت بلوچستان در پارلمان پاکستان است، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ادامه حضور پناهندگان افغان در ایالت بلوچستان قابل قبول نیست.
 
به گفته این مقام پاکستانی، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار پناهنده افغان بدون داشتن مدارک هویت(پناهندگان غیرقانونی) در پاکستان حضور دارند. تا زمانی که آنها به کشور خود برنگردند، صلح در پاکستان شکل نخواهد گرفت.

وی گفت که حتی دولت افغانستان هم خواستار بازگشت این پناهندگان به کشور خودشان است.باید بازگشت چهار میلیون پناهنده افغان از پاکستان به کشور خودشان هرچه زودتر محقق شود.

این نماینده پارلمان پاکستان که در خصوص مشکلات ناشی از حضور پناهندگان افغان در ایالت بلوچستان سخن می گفت، اظهار داشت: دیگر ایالات پاکستان می توانند هرطور که می خواهند درخصوص حضور پناهندگان افغان تصمیم بگیرند و اقدام کنند اما ایالت بلوچستان دیگر تحت هیچ شرایطی حاضر به میزبانی و پذیرایی از پناهندگان افغان نیست.

آنها شهروندان افغانستان هستند و حتی در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان، در پاکستان پای صندوق های رای رفتند و در دوره مختلف، به حامد کرزی و اشرف غنی رای دادند. آنها برادران ما هستند و ما هم خواستار بازگشت آنها همراه با احترام هستیم اما به هرحال باید کشور ما را ترک کنند.

میرحاصل بزنجو اظهار داشت: بودجه ای که دولت به ایالت بلوچستان اختصاص می دهد، به سختی کفاف مردم خود این ایالت را می دهد حال آنکه دو میلیون پناهنده افغان هم در این ایالت ساکن هستند. وضع به همین شکل ادامه پیدا کند، مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

این وزیر دولت پاکستان درحالی رقم تعداد پناهندگان افغان در پاکستان چهار میلیون نفر اعلام کرده که پیش از این، این رقم از سوی نهادهای رسمی دولت و نیز از سوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در پاکستان، در مجموع(پناهندگان قانونی و غیرقانونی) کمتر از سه میلیون نفر اعلام شده است.

همچنین گزارش های رسمی حاکی است در سال جاری میلادی صدها هزار نفر از پناهندگان افغان از پاکستان به کشور خود بازگشته اند و تعداد آنها در پاکستان بطور قابل توجهی درحال کاهش است.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان حدود یک ماه قبل اعلام کرد براساس تصمیم جدید دولت، تمام پناهندگان افغان باید 'تا پایان سال آینده میلادی' خاک این کشور را ترک کنند.

پیش از این، مهلت پناهندگان افغان برای ترک خاک پاکستان، پایان سه ماه اول سال 2017 (31 مارس) تعیین شده بود.

دولت پاکستان که در یک سال اخیر، دست کم دو بار مهلت پناهندگان افغان برای ترک خاک این کشور را تمدید کرده است، همچنان به سخت گیری ها برای اخراج این افراد ادامه می دهد.
 
تازه ترین آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی است روند بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان سرعت بیشتری به خود گرفته و از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون،حدود 370 هزار افغان، خاک پاکستان را ترک کرده اند.

 این تعداد شامل بیش از 207 هزار پناهنده ثبت نام شده و حدود 162 هزار نفر از پناهندگان ثبت نام نشده (مهاجران غیرقانونی) است و نشان می دهد که افغان هایی هم که به صورت غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند، بیش از پیش میل بازگشت به کشورشان پیدا کرده اند.
براساس پیش بینی دفتر هماهنگی امور انسانی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در افغانستان، انتظار می رود 446 هزار نفر دیگر از پناهندگاه افغان (قانونی و غیرقانونی) به کشورشان بازگردند.

اوایل مهر ماه سال جاری، ایندریکا راتواته Indrika Ratwatte، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که حدود یک میلیون و 400 هزار نفر پناهنده افغان بطور قانونی در پاکستان حضور دارند.

براساس اعلام دولت پاکستان، در شرایط کنونی حدود 600 هزار نفر شهروند افغان بطور غیرقانونی در پاکستان حضور دارند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان اظهار امیدواری کرد که پاکستان مهلت بیشتری بدهد و اجازه بدهد پناهندگان افغان فرصت بیشتری داشته باشند ضمن اینکه او تاکید کرد روند بازگشت افغان ها باید داوطلبانه باشد و احترام پناهندگان باید حفظ شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *