ثبت کال جنی طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی

13:38 - 01 دی 1395
کد خبر: ۲۵۸۴۰۸
کال جنی طبس در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی که در تهران برگزار شد در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.
به گزارش گروه جامعه ،زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: کال جنی در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غربی شهر  طبس در دامنه غربی رشته کوه شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان قرار گرفته که نواحی شمالی آنرا زهکشی نموده و آب مورد نیاز تعدادی از روستاهای این بخش را تأمین می کند.
 
وی افزود: این رودخانه با عبور از حاشیه روستای زیبای ازمیغان شرایط ویژه آب و هوایی ای را بوجود آورده که در آن منطقه برنج در کنار خرما و مرکبات کشت میشود. این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است.  
 
کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: نام کال جنی احتمالاً به علت وجود صداهای رعب انگیزی که به جهت پیچیدن باد در حفره های متعدد اطراف دره بوجود می آید و یا اشکال فرسایشی مختلف در رسوبات کنگلومرایی- ماسه سنگی دیواره رودخانه با پیچ و خم های متعدد است.
 
وی افزود: طول مسیر کال جنی 9 کیلومتر است. فرسایش شدید بستر رودخانه سبب ایجاد پرتگاههایی به عمق حدود 50 متر در دیواره ها و در رسوبات آبرفتی گردیده بطوریکه حتی نهشته های نئوژن که بصورت دگرشیب در زیر آنها قرار گرفته است نیز رخنمون یافته اند.
 
ملکوتی گفت: حفاظت و نگهداری از این اثر طبیعی ارزشمند و منحصر به فرد پس از ثبت آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همکاری همه جانبه دستگاههای ذیربط و گردشگران را می طلبد.
انتهای پیام/


برچسب ها: میراث فرهنگی طبس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *