رهبر انقلاب آنچه شرط بلاغ بود را فرمودند

10:16 - 20 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۸۶۲
هنگامی که توافق هسته ای نهایی شد و رسماً اعلام شد که برجام به دست آمده است،سید عباس عراقچی در اینستاگرام خود عکسی را منتشر کرد که نامتعارف بود.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر 24 توافق هسته ای که اکنون همه افکار عمومی هم متوجه شده اند که پس از گذشت یکسال از اجرای آن از سوی ایران، دستاورد دندانگیری برای جمهوری اسلامی نداشت،چه شرایطی پیدا کرده است.

اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد و یادآور شد، این است که پیشنهاد و طرح مذاکره با آمریکا برای حل موضوع هسته ای ایران از سوی کدام دولت و رئیس جمهور مطرح و پیگیری شد؟
اصرارها و تأکیدات کدام دولت و رئیس جمهور باعث شد تا رهبری نظام پس از اصرارهای فراوان با این درخواست البته با شرایط و شروط موافقت کنند؟

گرچه در زمان دولت پیشین هم درخواست مذاکره مستقیم ایران با آمریکا بر سر موضوع هسته ای پیشنهاد شد اما به هر دلیلی با این درخواست موافقت نشد، شاید یکی از دلایلی که می توان نام برد رسیدن به پایان دور دوم ریاست جمهوری دولت دهم بود.

مذاکرات برای رسیدن به یک نتیجه را نمی توان در دو دولت پیگیری کرد. اما اصرار بر موفقیت دولت یازدهم در نتیجه مذاکرات هسته ای، بی تأثیر در موافقت رهبری و نظام اسلامی با انجام مذاکرات هسته ای با آمریکا برای لغو تحریم ها نبود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول مذاکرات هسته ای چه در دوره های گذشته و چه در دوره کنونی، همواره نقش نظارتی خود را داشته اند و چارچوب ها و خط قرمز را در مذاکرات تعیین کرده اند. البته همواره و همیشه هشدارهای لازم را به دولت ها و اعضای تیم هسته ای یادآور شده اند.

ایشان در سال 1382 در دولت اصلاحات مستقیم به موضوع هسته ای ورود کردند و دستور فک پلمپ تأسیسات هسته ای را که بر اساس توافق ایران و اروپا تعطیل شده بود، صادر کردند چرا که اروپایی ها زیر وعهده های خود زده بودند.

هوشیاری نسبت به خدعه و نیرنگ آمریکا، غیر قابل اعتماد بودن و مراقب فریبکاری آنها بودند تنها بخشی از هشدارهای ایشان به تیم هسته ای بوده است.

ضمن این که در سخنرانی هایشان در برنامه های گوناگون در جمع مردم، درباره مذاکرات و سپس توافق هسته ای تحلیل ها و اظهار نظرات خود را مطرح می کرده اند که همه آنها، راهگشا و راهبردی بوده است.

در بسیاری از مقاطع و موارد موضع گیری های ایشان ضعف های موجود در مذاکرات را بر طرف کرده و باعث شده است تا فریب و نیرنگی که آمریکایی ها طراحی کرده بودند از بین برود.

به موضوع اینستاگرام عراقچی باز گردیم. این عضو ارشد تیم هسته ای کشورمان پس از توافق هسته ای عکسی را در 23 تیر ماه 94 منتشر کرد. عکس متعلق به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که دست ایشان را در حال امضا کردن نشان می دهد.

در آن زمان شاید خیلی ها به این عکس توجه زیادی نکردند و مفهوم آن را متوجه نشدند یا جدی نگرفتند، اما این عکس دارای پیام بود.

توافق هسته ای از سوی ایران امضاء شد، آیا می توان ادعا کرد که این توافق به امضای رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است؟

تنها کافی است که مرور کوتاهی به مواضع و سخنان حضرت آیت الله خامنه ای بیندازیم متوجه نظرات و دیدگاه های ایشان در باره مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا و برجام خواهیم شد.

از زمان امضای توافق هسته ای تاکنون از سوی اعضای تیم هسته ای به ویژه از سوی رئیس جمهور محترم بارها در سخنان خود مطرح کرده اند که اگر حمایت های رهبری نبود توافق هسته ای به دست نمی آمد، حتی آقای روحانی گفت که برجام را خدا آورد، این سیاست ادامه داشت تا روز 16 آذر ماه 1395 که رئیس جمهور محترم در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران درباره برجام گفت:« در موضوع هسته ای مبنای دولت اجرای دستورات رهبر انقلاب بوده است.
    هیچ قدمی در مسأله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم.»

اما آیا همه دستورات ایشان در جریان مذاکرات هسته ای اجرا شد؟

قطعاً و یقیناً باید دولت و اعضای تیم هسته ای درباره این اقدام مهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی صلاح و مشورت کند، غیر از این نمی تواند باشد.

پس از توافق هسته ای دکتر علی اکبر ولایتی از اعضای کمیته نطارت بر برجام درباره برجام گفت: برخی از شروط رهبر معظم انقلاب اسلامی در برجام عملی نشد.

این موضع حتی از سوی اعضای تیم هسته ای هم اذعان شد و آنها هم اعلام کردند که برخی شروط ایشان در اجرای برجام عملی نشد.

اما آیا منصفانه است اکنون که برجام در چنین شرایطی قرار گرفته، از مسئولیت شانه خالی کنند؟

حضرت آیت الله خامنه ای همواره تأکید داشته اند که موضوع مخفی و محرمانه از مردم نداریم.
رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار مداحان با ایشان فرمودند:« به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم.»

ایشان حتی در همین دیدار درباره این که گفته می شود رهبری در جریان ریز مذاکرات قرار دارد، به این ادعا هم پاسخ دادند.

«بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خط قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنهاست، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست.»

اگر بر اساس گفته ها و سخنان آقای رئیس جمهور و اعضای محترم تیم هسته ای، برجام دستاورد بزرگی است که مانند آفتاب می درخشد، پس چرا اکنون که شرایط برجام از سوی آمریکا بغرنج شده است، این دستاورد بزرگ به گونه ای دیگر تعیبر و تعریف می شود؟

اگر آمریکا بد عهدی کرده و تعهدات خود را در قبال برجام زیر پا گذاشته است، نباید به دنبال مقصر دانستن دیگران بود یا برای خود در ناکامی برجام شریک پیدا کرد، در جریان مذاکرات هسته ای رهبر معظم انقلاب آنچه شرط بلاغ بود را فرمودند.

دولت و تیم هسته ای که اکنون نمودی از آنها در رسانه ها دیده نمی شود باید بار مسئولیت خود را در قبال برجام و نتایج آن بر عهده بگیرند چرایی به وجود آمدن چنین اوضاعی را در توافق هسته ای برای مردم تشریح کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *