مجموعه تلویزیونی حضرت موسی(ع) با رعایت ظرافت های خاصی ساخته شود

20:30 - 19 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۵۰۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: مجموعه تلویزیونی حضرت موسی(ع) باید با رعایت ظرافت‌ های خاصی ساخته شود تا کسی نتواند از آن برداشت یهودستیزی داشته باشد.
به گزارش گروه فرهنگی ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار با عوامل مجموعه حضرت موسی(ع)، به حساسیت‌ های ساخت این مجموعه اشاره کرد و افزود: در قرآن نیز آمده است که قوم حضرت موسی(ع) شامل گروه ‌های مختلفی می ‌شود و عمده یهود با مسلمانان در زندگی سالم هستند؛ البته مانعی ندارد تا به فرق بین یهودیان و صهیونیست ‌ها پرداخته شود.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: زندگی حضرت موسی(ع) جنبه‌ های گوناگون و هر بخشی از آن پیام خاصی دارد که پرداختن به آن ها ضروری است؛ این سرمایه خوبی برای ماست تا پیام‌ های خود را به مردم در سایه داستان‌ های انبیا و قرآن رسانده و بتوانیم اهداف فرهنگی و اجتماعی خود را پیاده کنیم.

وی اضافه کرد: باید در این مجموعه از کارهایی که رنگ افسانه به آن می ‌دهد، پرهیز شده و تاریخ ارائه شود؛ این کار فقط در این سریال نیست، بلکه در امور دیگر نیز باید بین تاریخ و افسانه فرق قائل شد.

وی ادامه داد: به همین سبب اکنون در حال نگارش مجموعه‌ ای به عنوان تلخیص بحارالانوار هستیم تا برخی از این گونه مسائل که مانع عقلی نداشته اما به واقعیت کمتر نزدیک است را مشخص کنیم.

این مرجع تقلید به برخی مسائل اعتقادی که در زندگی حضرت موسی(ع) وجود داشته اشاره و بیان کرد: مسائلی همچون معاد در زندگی حضرت موسی(ع) وجود داشته و در کنار آن نیز مسائل اخلاقی هست که بهتر است به آن ها هم پرداخته شود.

وی با اشاره به تفاوت بین داستان حضرت یوسف(ع) و حضرت موسی(ع) در قرآن، گفت: مشکلات داستان حضرت موسی(ع) شاید بیشتر باشد، زیرا داستان حضرت یوسف(ع) احسن القصص بوده و با توکل بر خدا این کار انجام می ‌شود.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از تمام امکانات فیلم و سینما، اظهار داشت: نباید در استفاده از امکانات بصری و فیلم و سینما، هیچ گونه محدودیتی قائل شویم و از تمام ظرفیت‌ های موجود در این عرصه به سبب تاثیرگذاری آن استفاده شود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بنده بسیار کم تلویزیون می ‌بینم؛ چون وقتم کم است، اما فیلم حضرت یوسف(ع) را 2 یا سه بار دیده ام و این کار بسیار خوبی بود که توفیق آن نصیب آقای سلحشور شده بود.

وی با اشاره به فعالیت ‌های خوب مرحوم فرج‌الله سلحشور، ابراز داشت: در زمان حیات آن مرحوم قرار بود تا مجموعه‌ ای از زندگی علامه مجلسی(ره) ساخته شود که با فوت وی متوقف شد و کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام شده بود.

* سریال حضرت موسی(ع) در چارچوب قرآن و کلام اهل بیت(ع) ساخته شود 

آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار عوامل سازنده مجموعه تلویزیونی حضرت موسی(ع)، گفت: سریال حضرت موسی(ع) در چارچوب قرآن و کلام اهل بیت(ع) ساخته شود؛ مسائلی که وابسته به اهل بیت(ع) است، شجره طیبه‌ ای است که در قرآن نیز آمده و با گذشت زمان کهنه نخواهد شد.

وی افزود: در این مسیر به فرمایش پیامبر(ص) باید از اهل بیت(ع) راهنمایی بگیریم، زیرا قرآن و اهل بیت(ع) همواره با هم هستند.

وی اضافه کرد: داستان های قرآنی نیز شامل همین قاعده است و به گفته خود قرآن، هیچ گاه کهنه نمی شود؛ امثال و حکم و حکایت هایی که از قرآن نشات می گیرند نیز قدیمی نمی شوند و این توفیق مرحوم سلحشور بود که به سراغ قرآن آمد.

وی تصریح کرد: کاری که از قرآن گرفته می شود، مطابق فطرت است و در مسیر اصل قرآن است؛ لذا باید مواظب باشیم که از قرآن فاصله نگیریم و همه چیز در مسیر قرآن باشد.

آیت الله علوی گرگانی گفت: بر اساس قرآن، آنچه که با چشم دیده می شود، بیش از آن است که از گوش شنیده می شود و این همان فاصله حق و باطل است که اهل بیت(ع) گفته اند.

وی به عوامل ساخت مجموعه حضرت موسی(ع) توصیه کرد: از چارچوب کلام اهل بیت(ع) و قرآن بیرون نروید و اگر جایی بود که چنین شد و جنبه داستانی غلبه داشت، علامت یا نشانه ای باشد که مخاطب متوجه آن شود، زیرا این کار شما در دنیا به دقت دیده خواهد شد.

جمال شورجه کارگردان و سید احمد میراعلایی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی حضرت موسی(ع) نیز در این دیدارها به توضیحاتی در خصوص نحوه ساخت این سریال پرداختند.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *