80 درصد آلودگی به خاطر خودروها است/ آیا آلودگی از سال 90 تا به حال کاهش یافته!

6:20 - 26 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۴۷۲۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
در برنامه "فرمول یک" محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست حضور داشت و درباره دلایل آلودگی هوا توضیح داد.
به گزارش گروه فرهنگی ، محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست در این باره که آیا در کشورهای دیگر هم چنین آلودگی هایی وجود دارد، بیان کرد: آلودگی از ایران شدیدتر هم خیلی داریم. مثلا من هفته گذشته برای ماموریت به چین رفته بودم و شاخص آلودگی آنها 400 بود و من درد را در قفسه سینه ام احساس می کردم.

رستگاری درباره دلایل آلودگی گفت: عوامل اقلیمی و میزان انتشار آلاینده ها در این زمینه تاثیرگذار هستند، ما امسال زیر 200 میلی متر بارندگی داشتیم و از اعداد پایین شاخص هوا به اعداد بالا رسیدیم. 80 درصد این آلودگی ناشی از منابع متحرک شامل خودروها و موتورسیلکت ها است و بخش کمی شامل هواپیما و راه آهن و 20 درصد ناشی از منابع ساکن است.

وی ادامه داد: توپوگرافی تهران کار ما را بسیار سخت می کند. در شمال و شرق تهران کوه است و باد از سمت غرب می وزد و آلودگی را در شهر پراکنده می کند. ما در یک فضای کوچک حداقل 10 میلیون نفر را ساکن کرده ایم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست، در پاسخ به این سوال ضیاء که  چطور اعلام می شود آلودگی ها کمتر شده اما باز هم هوا آلوده است، تصریح کرد: شاخص آلودگی هوا و آمارها توسط دو سازمان جداگانه از جمله سازمان محیط زیست و شهرداری تهران تهیه می شود که هر دو آمار نشان میدهد از سال 90 تا به حال چندین درصد کاهش آلودگی هوا را داشته ایم. این دو سازمان از هم جدا هستند و طبیعتا هیچ کدام اثری بر دیگری برای دستکاری در آمار نداریم.

رستگاری در پایان گفت: بسیاری از نیروگاه ها  با مازود می سوختند اما اکنون اکثرا گازسوز شده اند. دولت آنچه در توان داشته گذاشته و نیاز است ما هم به عنوان شهروند کمک کنیم. وقتی خودرو ما دودزا است نباید از آن استفاده کنیم، این ها جزو بدیهیات است و دولت تمام توان خود را گذاشته و اگر شهروندان کمک نکنند کاری از پیش نمی رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *