رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش موثر شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به بخش عمده ای از پرونده‌های قضایی

18:03 - 22 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۹۰۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
القاصی با اشاره به اهمیت نقش شوراهای حل اختلاف در رسیدگی به بخش عمده ای از پرونده های قضایی از برگزاری همایش بزرگ اعضای شوراهای حل اختلاف استان فارس خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اهمیت نقش شوراهای حل اختلاف  در رسیدگی به بخش عمده ای از پرونده های قضایی از برگزاری همایش بزرگ اعضای  شوراهای حل اختلاف استان فارس خبر داد.

وی در جمع روسا و دادستان های حوزه های قضایی استان فارس با تأکید بر اهمیت جایگاه شوراهای حل اختلاف نگاه مجموعه قضایی استان به شوراها را نگاه ویژه ای خواند.

القاصی افزود: خوشبختانه اقدامات خوب و مناسبی در شورای حل اختلاف در راستای رسیدگی به نیازهای قضایی مردم صورت گرفته و نگاه مدیریت قضایی استان به شوراهای حل اختلاف  نگاه ویژه ای است.

این مقام قضایی در استان فارس با اشاره به اهمیت نقش شوراهای حل اختلاف  در رسیدگی به بخش عمده ای از پرونده های قضایی از برگزاری همایش بزرگ اعضای  شوراهای حل اختلاف استان  با هدف بررسی عملکرد این مجموعه و تبیین آخرین سیاست ها و دستورالعمل های اجرائی باحضور مسئولین استانی و کشوری شورای حل اختلاف در آینده ای نزدیک خبر داد.

وی افزود: باید اهمیت به شوراهای حل اختلاف از سوی مسئولان حوزه های قضایی همطراز با  توجه آنان به دادگستری ها باشد چرا که بخش عمده ای از پرونده های مطرح در دستگاه قضایی توسط اعضای تلاشگر شوراهای حل اختلاف و با محوریت عمل به سفارشات دینی و اصلاح ذات البین مورد رسیدگی قرار می گیرد.

القاصی مهر با بیان این مطلب که مسئولیت شعب شورا برعهده قاضی مربوطه است تاکید کرد: روسای  حوزه های قضایی نیز باید علاوه برنظارت مستمر بر شعب شوراهای حل اختلاف، حضور تأثیر گذار در شورا ها داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان فارس بر لزوم تقویت ارتباط  مدیران قضایی با مجموعه شوراهای حل اختلاف  تأکید کرد و افزود: برای تقویت تعاملات و رفع مشکلات روسای دادگستری ها موظفند در هر ماه حداقل یک جلسه مشترک با اعضای شوراهای حل اختلاف حوزه ای تحت مسئولیت خود برگزار کنند و در آن جلسه ضمن بررسی مسائل و مشکلات شوراها، راهکارهای رفع مشکل را ایجاد و اتخاذ تصمیم کنند.

وی همچنین تأکید کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف باید صلح و سازش در پرونده های ارجاعی را اولویت اصلی خود قرار دهند .

القاصی مهر در ادامه افزود: باید توجه ویژه ای به آمار پرونده ها در شوراهای حل اختلاف داشته باشیم  و با توجه به افزایش صلاحیت شوراها تا سقف 20 میلیون تومان آمار را تجزیه و تحلیل کرده و عملکرد شوراها را  از حیث کنترل اطاله دادرسی پایش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان فارس تصریح کرد: با اجرایی شدن  طرح ابلاغ الکترونیکی برنامه ها و سیاست های جدید دستگاه قضایی در امر دادرسی الکترونیک باید به شوراهای حل اختلاف نیز تسری یابد؛ بنابراین  سیستم ثبت و ابلاغ الکترونیک  در کلیه  شورا های حل اختلاف  حوزه های قضایی باید راه اندازی شود .
این مقام قضایی دراستان فارس با تاکید بر اینکه از جمله نتایج ابلاغ الکترونیکی کاهش هزینه ها و  نیروهای انسانی بوده است خاطر نشان کرد : این امر منجر به کاهش اطاله دادرسی و تسریع در روند رسیدگی به پرونده ها شده که با اجرای آن در شورا ها نیز می توان فرایند رسیدگی در شوراها را نیز کاهش داد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *