چالش جدید اهوازی ها/ زخم‌هایی که بوی نخاله می دهند

12:29 - 22 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۷۴۸
این روزها اهوازی‌ ها حال خوشی ندارند اگر روزی ریزگردها دامن آنها را فرا می گرفت و گرما امانشان را می‌برید اکنون به غم و غصه مردمان این شهر پسماندها و نخاله ها هم اضافه شده، نخاله‌هایی که نتیجه اش سرخی و سوزش و زخم بر صورت کودکانشان است.
به نقل از شهر فردا، کودک مادر این روزها بی تابی می‌کند، بر صورتش زخمی عمیق نشسته و چشم هایش اشکبار است، تاب تحملش سرآمده و نمی‌داند تا کی باید صورتش را از نگاه پر تمسخر دیگران پنهان کند، روز به روزش به امید فردای بهتر شدن سر می‌شود اما عمق زخم به حدی است که گویا قرار است این زخم کهنه شود و یار همیشگی او باشد و روی صورت او جایی برای خود باز کند ...

چالش جدید اهوازی ها/ زخم‌هایی که بوی نخاله می دهند

یکی از مهمترین تبعات رشد فزاینده شهرنشینی آلودگی زیست محیطی است، آلودگی که می تواند ناشی از عوامل مختلف باشد از آلاینده‌هایی همچون دود کارخانه‌ها ووسایل نقلیه گرفته تا آلودگی ‌های ناشی از پسماندهایی که می تواند به طور جد به تخریب محیط زیست و مرگ حیات انسان‌ها بیانجامد.

متاسفانه طی سالیان اخیر کاهش نزولات جوی نیز براین مسئله دامن زده و و روز به روز به میزان آلودگی ها افزوده می‌شود و این موضوع  در مناطق جنوبی کشور جدی ترخودنمایی می کند. در این مناطق نه تنها کاهش بارندگی سبب رنجش خاطر و محرومیت مردم است بلکه در کنار این مسئله عوامل و رفتارهای نابخردانه ای نیز صورت می گیرد که  کاسه صبر مردم را لبریز کرده است . مردمانی که با همه مشقت ها و کم و کاست ها همچنان صبورانه فعالیت می کنند بی‌آنکه دمی زنند و همین ویژگی نیز سبب شده که برخی چشم‌هایشان را ببندند و در گوش هایشان پنبه نهند؛ گویا سختی و رنج برای مردمان این خطه و سرزمین داستانی تمام نشدنیست و پایانی نخواهد داشت.

متاسفانه برخی مدیریت های نادرست و کم کاری ها بر مشقت های زندگی مردمان خونگرم جنوب افزوده است. این روزها اهوازی‌ ها حال خوشی ندارند اگر روزی ریزگردها دامن آنها را فرا می گرفت و گرما امانشان را می‌برید اکنون به غم و غصه مردمان این شهر پسماندها و نخاله ها هم اضافه شده است ، نخاله‌هایی که نتیجه اش سرخی و سوزش و زخم بر صورت کودکانشان است!
 
چالش جدید اهوازی ها/ زخم‌هایی که بوی نخاله می دهند

این روزها وضعیت نخاله های ساختمانی در اهواز به شدت آزار دهنده شده و در نقاط مختلف شهر می‌توان شاهد  انبوهی از نخاله‌های ساختمانی بود به طوری که استاندار خوزستان نیز بر آن صحه گذاشته. وی که وجود نخاله های ساختمانی در اهواز را اسفناک و مشمئزکننده عنوان کرده بر این باور است که نخاله‌های ساختمانی منجر به شیوع و گسترش بیماری‌هایی همچون سالک می‌شود.

وی می‌گوید که بسیاری از نخاله‌های ساختمانی در اهواز بدون هیچ حساب و کتابی پخش شده و همین سبب ابتلای افراد به بیماری سالک شده است بیماری که حتی پس از بهبودی نیز آثار آن بر تن و روح فرد بیمار برجای می‌ماند.

غلامرضا شریعتی که این مسئله را یک زنگ خطر بزرگ برای سلامت شهر و همچنین مایه تاسف برای کلانشهری همچون اهواز می‌داند تدوین و ارائه  یک برنامه مشخص و دقیق در این خصوص را الزامی دانسته و ورود جدی تر شهرداری را در این زمینه خواستار است تا بتوان شهری سلامت را در اختیار شهروندان قرار داد.

باید دانست که بیماری سالک نوعی بیماری پوستی است که بین انسان و حیوان ازجمله جوندگان به صورت مشترک وجود دارد و انتقال آن نیز به آسانی از طریق نیش یک حشره به نام پشه خاکی اتفاق می افتد.

مریم عبدالهی متخصص پوست در خصوص بیماری سالک گفت: این بیماری با زخم شدن پوست همراه است. وی با بیان اینکه زخم های سالک به دو نوع خشک و با مرطوب بروز می‌کنند ، ادامه داد: در هردو شکل زخم، انگل که از طریق نیش پشه خاکی به درون پوست راه یافته در ابتدا موجب تورم و قرمزی پوست می شود.

 عبدالهی با اشاره به اینکه در نوع مرطوب وسط ضایعه زخم شده و به اطراف نیز سرایت می‌کند، افزود: در بیمار مبتلا به سالک جای زخم نیز  پس از بهبودی گاه به صورت جوش فرو می رود که می تواند در زیبایی شخص خدشه ایجاد کند.

این متخصص با اظهار اینکه مدت زمان بهبود این زخم ها 6 تا 9 ماه برای زخم های مرطوب و حدود یک سال برای زخم‌های خشک است، تصریح کرد: برخی عفونت ها و قارچ ها نیز می تواند به دوام و تشدید زخم منجر شود که ضروری است شخص مبتلا در طول دوره درمانی به رعایت اصول بهداشتی و درمانی اهتمام ورزد.
 
چالش جدید اهوازی ها/ زخم‌هایی که بوی نخاله می دهند

بیماری سالک یکی از جمله بیماری های بومی در استان خوزستان است و متاسفانه آمارها حاکی از آن است که در استان خوزستان سالانه حدود 600 الی 800نفر به بیماری سالک مبتلا می‌شوند و طبیعتا راه پیشگیری از این بیماری پاکسازی محیط‌های آلوده ای است که منجر به رشد و تکثیر پشه می شود. جلوگیری از انباشته شدن زباله‌ها و نخاله های ساختمانی در اطراف محیط‌ زندگی و جلوگیری از ورود فاضلاب درون معبرها از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است.

بدون شک خشکسالی های پیاپی  و افزایش دما خود می تواند علت اصلی افزایش این بیماری در استان اهواز باشد با تغییر شرایط آب و هوایی و بالارفتن دماحشرات نیز برای فرار از گرما به ساختمان ها ورود کرده و ناقلان انواعی از بیماری های پوستی ازجمله سالک می‌شوند. وجود سگ‌های ولگرد نیز می تواند بر این معضل دامن زده و بر افزایش مبتلایان بر این بیماری کمک کند.

چالش جدید اهوازی ها/ زخم‌هایی که بوی نخاله می دهند

ازین روی ضروری است که تمامی دستگاه های ذیربط  و مسئول در این زمینه وارد شده و نسبت به جمع‌آوری و دفع اصولی زباله‌ها اقدامات لازم را انجام دهند چرا که انباشت زباله ها و نخاله های ساختمانی در مناطق مسکونی و شهری  بهترین مکان برای لانه گزینی حشرات و حیوانات به حساب آمده و می‌تواند با سرعت مشکلات فراوان و عدیده ای را برای ساکنان و عموم مردم موجب شود.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *