رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازگشت آثار نمایشگاه "شیر و گاو در هنر ایران باستان" از ایتالیا

17:10 - 18 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۵۰۴
پس از برگزاری نمایشگاه موفق در ایتالیا مجموعه آثار لباستانی نمایش داده شده در ایتالیا به کشور بازگردانده شد.
به گزارش گروه جامعه ،طبق اعلام مسئول نمایشگاههای موزه ملی ایران، مجموعه آثار موزه ملی ایران در نمایشگاه "شیر و گاو در هنر ایران باستان" پس از حدود 5 ماه نمایش در موزه ملی شهر "آکویی له‌یا"  شامگاه یکشنبه 16 آبان ماه 1395 به کشور بازگشت.
 
این آثار با حضور مدیر موزه ملی ایران، یگان حفاظت موزه ملی، حراست، مسئول نمایشگاههای موزه ملی از گمرک فرودگاه ترخیص و با اسکورت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پلیس پیشگیری به موزه ملی ایران منتقل شد. این آثار امروز توسط نماینده گمرک در محل موزه مورد پایش قرار گرفت.
 
نمایشگاه مذکور از نظر زمانی از دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی را دربر می‌گرفت و شامل ۲۹ شی از جمله پیکره، ریتون، بشقاب، خنجر، دستبند، پلاک، سنگ وزنه از جنس سنگ، فلز، گچ، خمیر لاجورد و سفال از مکان‌های باستانی چون تخت‌جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، املش، کردستان، عمارلو و حاجی‌آباد فارس است که عمدتا مربوط به موزه ملی ایران و شماری نیز مربوط به موزه تخت جمشید هستند.
 
این نمایشگاه که در فاصله 4 تیرماه تا 9 آبان سال جاری در موزه ملی باستان‌شناسی "آکویی له‌یا" دایر بود با استقبال بسیار فرهنگ دوستان ایتالیایی و ایرانیان ساکن ایتالیا مواجه شد و انعکاس وسیعی در رسانه‌های ایتالیا و اروپا داشت.
 
 در مراسم افتتاحیه نمایشگاه که با حضور خانم سراکیانی استاندار فریولی، طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، نوکنده مدیر موزه ملی ایران، مائورو کنچاتوری سفیر جمهوری ایتالیا در تهران، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی در رم و جمعی از مسئولین و کارشناسان و فرهنگ دوستان ایتالیایی و ایرانی برگزار شد، پیام سرجیو ماتّارلّا، رییس جمهور ایتالیا قرائت شد.
 
وی در پیام خود ضمن تبریک این رویداد مهم آنرا "در راستای تقویت گفتگوی سیاسی دانست که در نتیجه توافق هسته ای با تهران آغاز شد. طبق گفته او این رویداد، بیانگر اهمیت تعمیق و تشدید روابط در حوزه فرهنگ می باشد چراکه رابطه فرهنگی ایتالیا هرگز، حتی در گذر از سخت ترین برهه های زمانی نیز با چنین کشوری که از پیشینه کهن و برجسته ای در هنر و ادبیات برخوردار است، قطع نشد...  از این رهگذر (برگزاری نمایشگاه) بتوان دوباره زمینه های گفتگو، تساهل و درکنار یکدیگر بودن را در اروپا و با کشورهایی که همواره با آنها روابط غنی، در هم تنیده و مثبت داشته و می خواهیم داشته باشیم، فراهم آوریم."
 
با توجه به استقبال گردشگران و بازگشایی مدارس ایتالیا، بنیاد آکوئیلا پیش از اتمام مهلت نمایشگاه، درخواست تمدید آنرا به مدت یک ماه کرد که با موافقت ریاست وقت سازمان تا تاریخ نهم آبان ماه تمدید شد،شامگاه امشب شانزدهم آبانماه آثار موزه ملی ایران پس از پنج ماه، و به دنبال اتمام کار این نمایشگاه به سلامت به خاک وطن بازگشت. لازم به ذکر است "آکویی له‌یا"  یک شهر مهم دوره رومی در شمال ایتالیا است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و شماری از آثار به نمایش در آمده از ایران نیز از دو مکان ثبت شده در فهرست میراث جهانی به دست آمده اند.
 
طبق اعلام مدیر موزه ملی ایران مقرر شد نمایشگاه درباره "آیین مهر" که میراث مشترک دو کشور ایران و ایتالیا است، در موزه ملی ایران برگزار شود، و موزه ملی ایران میزبان آثاری از آیین مهر مربوط به موزه های ایتالیا خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *