رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری «آیین سخن فارسی» در رادیو ایران/ طرحی برای پاسداشت زبان فارسی

4:05 - 18 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۰۲۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
رادیو ایران در راستای فعالیت‌های ملی و فرهنگی خود طرح جدید «آیین سخن فارسی» را به منظور پاسداشت زبان فارسی برگزار می‌کند.
به گزارش گروه فرهنگی ، یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران اعلام کرد: زبان فارسی از ارکان وحدت آفرین کشورماست و کلید ارتباط همه اقوام ایرانی است ، این زبان یک فرهنگ و یک تمدن را در حوزه کلام در خود جای داده است و جایگاه ویژه ای در دانش و ادب و فرهنگ دارد.

امروزه با ورود سیل آسای واژه های بیگانه و کم توجهی به این زبان ، حیات این زبان در خطر است به گونه ای که صاحبنظران مختلف بارها زنگ هشدار را به صدا در آورده اند.

گودرزی افزود: رهبر معظم انقلاب چندین بار نگرانی خود را نسبت به سرنوشت زبان فارسی اعلام کرده اند و چند راه را پیشنهاد داده اند از جمله استفاده نکردن از واژه های بیگانه.برهمین اساس ،مدیر شبکه رادیویی ایران تاکید کردند تا حرکتی تازه برای پاسداشت زبان فارسی طراحی شود وتوجه مردم و نخبگان و مسئولان به این زبان ارزشمند معطوف گردد.

یدالله گودرزی ادامه داد:فکر اولیه این طرح در شورای مدیران رادیو ایرانمطرح شد و نام های مختلفی برای آن پیشنهاد شد. سرانجام پس از رای گیری، طرح پاسداشت زبان فارسی «آیین سخن فارسی» نام گرفت.

«آیین سخن فارسی» جزئیات مختلفی دارد که در زمان خود به آگاهی مردم خواهد رسید. در این طرح فعالیت‌های متعددی انجام می‌شود و شورای تخصصی زبان و ادب فارسی صدا و سیما حامی این حرکت بوده و از یاری ها و کمک های فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بهره خواهیم برد.

رادیو ایران مدتی است رهنمودهایی را درباره زبان فارسی و پرهیز از واژه‌های بیگانه آماده کرده و در استودیو ، اتاق فرمان و فضای شبکه نصب کرده است تا گویندگان و برنامه سازان بیش از پیش به رعایت زبان فارسی اهتمام ورزند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *