"موزه شهدا بدخشان" آئینه جنایات جنگی افغانستان

9:12 - 18 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۱۷۷۹
موزه شهدا بدخشان بر روی یک گور جمعی بنا شده که در آن آثار و عکس‌های باقیمانده از قربانیان نگهداری می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل  فعالان حقوق بشر افغانستان بر روی یک گور جمعی موزه‌ای بنا کردند که در آن آثار و عکس‌های باقیمانده از قربانیان نگهداری می‌شود.
 
گفتنی است ؛ این موزه در مرکز شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان قرار دارد.
 
ایجاد این موزه که یادآور جنایات جنگی و قربانی شدن هزاران نفر از افراد غیرنظامی و زنان و کودکان بی‌گناه افغانستان است، اولین گام در راه نشان دادن جنایات و قساوت‌های جنگ در این کشور است.
 
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای یاد کردن از قربانیان جنایات جنگی، این موزه‌ را در ولایت بدخشان بازگشایی کرد که در آن عکس‌ها و آثار به جای مانده از قربانیانی که سال‌های قبل اجساد‌شان در یک گور جمعی در مرکز بدخشان پیدا شد نگهداری می‌شود.
 
پس از بررسی‌های کارشناسان امر درباره این گور دسته جمعی معلوم شد که بیش از 500 نفر در آن دفن شده‌اند.
 
این اولین موزه‌ در این نوع است که به درخواست بستگان و اعضای خانواده‌های قربانیان نامبرده در افغانستان ساخته شده و به «موزه شهدا» نامگذاری شده است.
 
این موزه به منظور حفظ آثار و شواهد شهدای دهه 1350 که در نبرد با رژیم کمونیستی به شهادت رسیده‌اند، ساخته شده و بیش از 400 اثر باقیمانده از شهدا و حوادث آن دوره که در دهه 1360 گرد‌آوری شده، به نمایش گذاشته شده است.
 
بدخشان، شرقی‌ترین ولایت افغانستان و هم‌مرز با چین است و به‌دلیل کوهستانی بودن در دوران پس از جنگ‌های داخلی کمتر از دیگر مناطق دچار خسارت شد.
 
کالاها و اسناد موجود در این نمایشگاه نشان‌دهنده گوشه‌ای از جنایات گروه‌های تروریستی و دولت‌های استکباری وقت است.
 
با تماشای موزه شهدا تصویرهای ذهنی از قصه‌ها و روایت‌ها در مورد حضور سربازان شوروی در افغانستان و تحولات اجتماعی–سیاسی متأثرشده از آن را می‌توان با چشم‌ دید.
 
عکس از پیرمردی که 29 سال پیش در نیمه‌شبی به جرم ریش و دستار داشتن و آشنایی‌ با ابتدایی‌ترین درس‌های حوزه‌ بازداشت شده‌، عکس از نوجوان 12 یا 13 ساله‌ای که در راه بازگشت از مدرسه به خانه ناپدید شده‌، عکس از یک مرد دهقان و بیش از 100 قطعه عکس دیگر از چهره‌ها و آدم‌های متفاوت با جایگاه اجتماعی متفاوت که دیگر هیچ کدام‌ زنده نیستند.
 
لباس و کفش‌هایی که بیش از 20 سال زیر خاک دفن بودند، ابزار و وسائل جیبی و شخصی که دیگر از رنگ و رو رفته و حالا فقط یادی از صاحبانش را زنده می‌کنند و تماشای آن ذهن بیننده را به عمق یک رویداد و فاجعه انسانی می‌برد.
 
موزه شهدا عمر زیادی ندارد اما این موزه تازه‌بنیاد گوشه‌ای از 30 سال جنگ، فاجعه انسانی و جنایت جنگی را در جغرافیایی به اسم افغانستان به تصویر می‌کشد.
 
این موزه درست در محل گوری دسته‌جمعی بنا شده‌است که  چند سال پیش در حاشیه شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان افغانستان، کشف شد.
 
آن‌گونه که مردم محل و مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند، از این گور دسته‌جمعی بقایای بیش از 500 جسد به دست آمده‌ و لباس و کفش و سایر بقایای کشف‌شده از این گور نشان می‌دهد که تمام افراد دفن‌شده، شهروندان عادی و غیر نظامی بودند و این موزه برای گرامی‌داشت قربانیان جنایت جنگی در افغانستان و و زنده نگه داشتن یاد آنان ساخته شده‌است.
 
آمار و شواهد نشان می‌دهد که در 15 سال اخیر بیش از 20 گور دسته‌جمعی در مناطق مختلف افغانستان کشف شده‌است، گورهایی که پس از تحقیقات حرفه‌ای ثابت شده، دفن‌شدگان شهروندان عادی این سرزمین بودند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *