"هند و ژاپن" توافقنامه هسته ای غیرنظامی امضا می کنند

17:07 - 15 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۰۸۹۵
هند و ژاپن آماده می شوند در سفر هفته آینده نارندرا مودی نخست وزیر هند به توکیو ،توافقنامه هسته ای غیر نظامی امضا کنند.
به گزارش سرویس بین الملل هند و ژاپن در ماه دسامبر سال گذشته در سفر شینزو ابه نخست وزیر این کشور به دهلی نو برای همکاری های گسترده هسته ای به توافق رسیدند اما امضای توافق نامه هسته ای به دلیل وجود موانع قانونی و تکنیکی به زمان دیگری موکول شد.

احزاب چپ گرا در ژاپن با توافق هسته ای این کشور با هند مخالف هستند.
یاسوهیسا کاوامورا معاون رسانه ای وزارت امور خارجه ژاپن چندی پیش اعلام کرد که توافق هسته ای غیر نظامی هند و ژاپن نیاز به تایید پارلمان این کشور دارد .

دولت ژاپن درصدد است که احزاب سیاسی را قانع کند که این توافقنامه در راستای اهداف صلح آمیز است .

ژاپن تا چند سال پیش به علت امضا نکردن پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای از سوی دهلی نو از همکاری هسته ای با این کشور خودداری می کرد.

دولت ژاپن در صدد است با قانع کردن احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان ،در سفر مودی به این کشور توافقنامه هسته ای را با دهلی نو امضا کند.

امضای توافقنامه هسته ای هند با ژاپن به عنوان یک بازیگر مهم در بازار انرژی هسته ای، شرایط را برای حضور شرکتهای آمریکایی مانند وستینگهاوس الکتریک و جی ای انرژی برای ساخت نیروگاه هسته ای در هند تسهیل می کند.

شرکت های آمریکایی، سرمایه گذاری های گسترده ای در نیروگاه های اتمی ژاپن کرده اند.
'ویکاس سواراپ' سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت:دو کشور اقدامات داخلی قانونی و تکنیکی لازم برای امضای توافقنامه هسته ای غیر نظامی را فراهم کرده اند.

وی افزود:هند و ژاپن در سفر دو روزه نخست وزیر هند به ژاپن (11 نوامبر/21 آبان ) تلاش می کنند که توافقنامه هسته ای بین دوکشور را امضا کنند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *