تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضائیه به کشور عراق/ مذاکرات صورت گرفته بسیار سازنده بود/ تفاهم‌نامه خوبی به امضای طرفین رسید

22:51 - 14 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۰۸۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت‌الله آملی لاریجانی که به دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق و در راس هیئتی بلندپایه، از هشتم آبان ماه به کشور عراق سفر کرده بود، پس از ورود به تهران دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.
تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضائیه به کشور عراقبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آیت‌الله آملی لاریجانی که به دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق و در راس هیئتی بلندپایه، از هشتم آبان ماه به کشور عراق سفر کرده بود، پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

وی افزود: سفر به کشور عراق در کل سفر مفیدی بود. مذاکراتی با طرف‌های عراقی در مورد دستگاه قضایی عراق و همچنین با مسئولان عالی این کشور از جمله رئیس جمهور محترم، نخست وزیر محترم، رئیس مجلس محترم این کشور و هیئت تحالف که متشکل از شخصیت‌های  سیاسی کشور عراق است، داشتیم.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات صورت گرفته، مذاکرات بسیار سازنده‌ای بود؛ خصوصا با مسئولان دستگاه قضایی کشور عراق بحث‌های طولانی صورت گرفت و یک تفاهم نامه نیز به امضای طرفین رسید.

وی در تشریح مفاد این تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه متضمن چند ماده است، برخی از این مواد به همکاری و تعامل در امر مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و برخورد با قاچاقچیان مربوط می‎شود و قرار شد در رابطه با مباحث حقوق بشری در سطح عالی تری همکاری داشته باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: در بندی از این تفاهم نامه تصریح شده که دو کشور نسبت به هم شناخت موثرتری داشته باشند و کشور جمهوری اسلامی ایران نسبت به آموزش قضات کشور عراق اقدام کند و دستاوردهای خود را که در طول دوران بلند انقلاب اسلامی داشته است در اختیار برادران و قضات عراقی قرار دهد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مذاکرات سیاسی صورت گرفته در این سفر اظهار کرد: در بعد سیاسی نیز بحث‌های سازنده‌ای انجام شد و از نقطه نظرات مسئولان عالی عراقی آگاه شدیم. گمان می‌کتم اقتضای روابط بین دو کشور، اقتضای بسیار بالایی است و با روابط اینچنینی سطح روابط ارتقاء می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقاءِ این روابط که حتما شدنی است، باید تلاش کنیم و در جهات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعاملات بیشتری داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سفر خود به شهر مقدس نجف گفت: در شهر نجف با مراجع بزرگ تقلید دیدار شد؛ بخصوص با آیت‌الله سیستانی (حفظه الله) بحث‌های طولانی مطرح گردید و مذاکرات و نقطه نظرات ایشان بیان شد. امیدوارم آثار بحث‌های مطرح شده در سطح سیاسی و مباحث مطرح شده در فرمایش مراجع محترم و آنچه مذاکره با دستگاه قضایی صورت گرفت، مثمرثمر باشد.

وی یادآور شد: در کنار همه اینها یک خصیصه مهم این سفر، زیارت عتبات عالیات بود که خیلی برای ما مهم بود. یک فضای بسیار معنوی در زیارت مشاهد شریف برای هیئت ایرانی پدید آمد که از الطاف الهی است و در این سفر این فضای معنوی برای همه دوستان که بعد خاصی بود، ایجاد شد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: بحمدالله در مجموع سفر مثبتی بود که امیدوارم آن تفاهم نامه و مذاکراتی که صورت گرفته و مذاکراتی که انجام داده‌ایم، پیگیری شود و اکر اقدامی لازم است، انجام دهیم تا به روابط بهتر بینجامد و سطح روابط ارتقاء یابد.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان از مقامات و مسئولانی که در این سفر وی را همراهی کردند، از کشور میزبان، از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و خبرنگاران به دلیل تلاش‌هایی که داشتند تشکر کرد.


در همین زمینه : تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه‌قضائیه به کشور عراق + فیلم






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *