امر به معروف و نهی از منکر در کاهش موقعیت‌های ارتکاب جرم موثر است

2:30 - 12 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۹۷۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام موسوی گفت: اهمیت دادن به مقوله دین و توصیه‌های آیین مقدس اسلام بخصوص امر به معروف و نهی از منکر که یک دفاع اجتماعی تلقی می‌شود، می‌تواند در کاهش و از بین بردن موقعیت‌های ارتکاب جرم موثر باشد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مازندران، سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مازندران با حضور معاون اجتماعی قوه قضائیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مازندران با بیان این که مقام معظم رهبری امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را با کمک دستگاه‌های مسئول از مهمترین وظیفه دستگاه قضا دانسته‌اند، خاطرنشان کرد: آنچه در خصوص راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم حائز اهمیت به شمار می‌رود این است که نخست باید عواملی را که در مجرمان ایجاد انگیزه میکند شناسایی کرد.

وی گفت: از جمله عوامل ایجاد انگیزه در مجرمان خلاهای قانونی، توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت‌های اجتماعی و آگاهی نداشتن از سبک زندگی صحیح و تعاملات اجتماعی و... است که حسب مورد باید مورد توجه مردم و مسئولان به طور مستمر قرار گیرد.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که چنانچه با ناهنجاری‌های رفتاری متخلفان برخورد مناسب صورت گیرد، این امر باعث ایجاد امنیت شده و در سایه امنیت می‌توان برای تحقق عدالت، برنامه‌ریزی مناسبی داشت، اظهار کرد: اهمیت دادن به مقوله دین و توصیه‌های آیین مقدس اسلام بخصوص امر به معروف و نهی از منکر که یک دفاع اجتماعی تلقی می‌شود، می‌تواند در کاهش و از بین بردن موقعیت‌های ارتکاب جرم موثر باشد.

وی افزود: پیشگیری اجتماعی با تلاش نهادهایی مانند آموزش و پرورش، مددکاری‌های اجتماعی، مراکز خیریه، سازمان‌های مردم نهاد و در رأس آن خانواده برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و حقوقی بسیار تأثیرگذاراست.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان مازندران نقش خانواده را به عنوان نخستین پایگاه اجتماعی تعیین کننده دانست و گفت: فرهنگ صحیح زندگی در خانواده‌ها از مهمترین عواملی است که فرد را به سوی زندگی سالم و در نهایت جامعه سالم سوق می‌دهد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *