رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشریح اقدامات دستگاه قضایی در جهت برگزاری مراسم اربعین/ استقرار شعب دادیاری و بازپرسی در پایانه مرزی مهران/ ساماندهی خودروهای مسافرکش/ مردم بدون مدارک قانونی به مرزها مراجعه نکنند

9:36 - 14 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۸۵۲۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رزم با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی استان ایلام در راستای خدمت رسانی هرچه بهتر به زوار امام حسین(ع) به مردم توصیه کرد بدون مدارک شناسایی و قانونی معتبر به مرزها مراجعه نکنند.
محمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دستگاه قضایی استان ایلام در جهت برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی گفت: دادگستری کل استان ایلام در راستای خدمت رسانی بهتر به زائران امام حسین (ع) و نیز در جهت هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی که به گفته مقام معظم رهبری نمایش اقتدار شیعه در برابر تکفیری‌ها است اقدامات خوبی را در ستاد مرکزی اربعین انجام داده است.

وی با اشاره به حضور مستمر رئیس کل دادگستری استان ایلام و معاونین وی در جلسات ستاد اربعین، در تشریح کمیته‌های این ستاد گفت: کمیته مشارکت‌های مردمی و کمیته جامع اطلاعاتی امنیتی از کمیته‌های فعال این ستاد است که خوشبختانه اشراف امنیتی و اطلاعاتی خوبی در منطقه به وجود آمده و همه چیز تحت کنترل و مدیریت مسئولین ذیربط است.

رزم تصریح کرد: ما در دستگاه قضایی استان ایلام حضور فعال و منظمی در جلسات کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین داریم که این امر به لحاظ اهمیت خدمت رسانی بهتر به مردم و زائرین امام حسین (ع) است.

ارزیابی وضعیت پایانه مرزی مهران

رئیس کل دادگستری استان ایلام عنوان کرد: در راستای بهبود وضعیت منطقه و مرز ایلام 2 هفته قبل، با یک تیم بازرسی شامل رئیس دادگاه‌های عمومی، معاون منابع انسانی، مالی، اداری و سایر همکاران قضایی و چند تن از قضات دادگاه تجدید نظر استان ایلام به شهرستان مهران سفر کرده و در پایانه مرزی مهران حضور یافته و وضعیت این پایانه را با حضور مسئولین شهرستان مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در پایانه مرزی مهران مسیر خروجی زائرین دو مسیر است، گفت: در یک مسیر 64 گیت و مسیر دیگر 30 گیت خروجی آماده شده و دروازه خروجی هم به عرض 4 متر افزایش یافته است. خوشبختانه بازرسی‌ها و بررسی‌ها نشان داد که هیچگونه مشکلی در پایانه وجود ندارد و ساخت وسازهای عمرانی هم با سرعت در حال انجام است.

استقرار شعبه دادیاری و بازپرسی در پایانه مرزی مهران

این مقام قضایی گفت: در جلسه‌ای که در پایانه مرزی مهران و با حضور مسئولین شهرستان برگزار شد به دادستان شهرستان مهران دستور داده شد که یک شعبه دادیاری را تا یک هفته پس از پایان مراسم اربعین در پایانه مرزی مستقر کنند. چون تعداد و حجم زوار زیاد است نمی‌خواهیم زوار معطل شوند و 10-15 کیلومتر به شهر مهران مراجعه کنند و تشکیل پرونده دهند. لذا دستور دادیم که همان جا یک شعبه دادیاری مستقر شده و قاضی حضور داشته باشد. همچنین اعلام شد که یک شعبه بازپرسی 10 روز قبل از اربعین در معیت شعبه دادیاری در پایانه مرزی مهران مستقر شود.

رزم ادامه داد: اکنون شعبه دادیاری در پایانه مرزی مستقر است اما شعبه بازپرسی از چند روز آینده در پایانه مستقر می‌شود و تا یک هفته بعد از مراسم اربعین در محل حضور خواهند داشت.

این مقام قضایی اظهار کرد: همچنین بسیاری از مسائل و مشکلات به وجود آمده باید به صورت فوری برطرف شود که این امر نیازمند خدمات قضایی در همان مکان است. لذا شعبه جزایی هم اگر لازم باشد در آینده در پایانه مستقر خواهد شد. مثلا جزای نقدی باشد، ضامن بخواهند بیاورند، تحقیقات انجام شود و امثال آن که با استقرار شعبه جزایی در پایانه مرزی مهران دیگر نیاز به حضور در شهرستان مهران نیست و قاضی سیار در همان مکان حکم را صادر کند.

وی تصریح کرد: البته در کنار همه این موارد، ضابطین هم حضور دارند، مرزبانی و نیروی انتظامی در آن جا در امر خدمت رسانی بهتر به مردم مشارکت فعال دارند.

رزم عنوان کرد: در شورای تامین شهرستان مهران مطرح و مصوب شده که یک پاسگاه انتظامی هم در خود پایانه مرزی مهران مستقر شود که علاوه به مرزبانی، نیروی انتظامی هم در تامین امنیت و آسایش زائران امام حسین(ع) حضور فعال و جدی داشته باشد.

فروش و عرضه سیم کارت توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرز ممنوع اعلام شده است

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به برخی مشکلات به وجود آمده در سال‌های قبل گقت: متاسفانه در این ایام افرادی در پایانه مرزی حضور یافته و اقدام به فروش سیم کارت‌ به صورت غیرمجاز می کنند. فروش این سیم کارت‌ها بدون هیچ گونه ثبت نام، احراز هویت و ثبت مشخصات خریداران صورت می‌گیرد و معلوم نمی‌شود که صاحب این سیم کارت خریداری شده چه کسی است که این اقدام ممکن است سوء استفاده‌های فراوان امنیتی، اطلاعاتی را رقم بزند و حتی امکان دارد افراد تخلیه اطلاعاتی شوند.

این مقام قضایی توضیح داد: علاوه بر این موضوع عرضه این سیم کارت‌ها باعث ازدحام و شلوغی و نارضایتی مردم می‌شود. بنابراین فروش و عرضه هر سیم کارتی توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ممنوع اعلام شده و در صورت مشاهده برخورد قانونی  با آنها خواهد شد.

تجهیز پارکینگ‌های اطراف مرز مهران به نورافکن و دوربین مداربسته

وی بیان کرد: در پایانه مرزی مهران دو پارکینگ بزرگ مجموعا به وسعت 100 هکتار در حال ایجاد است که مسافران و زائرین خودروهای خود را در آن محل‌ها پارک کنند. اعلام شده  که این دو پارکینگ حصارکشی شده و علاوه بر نصب نورافکن مجهز به دوربین مداربسته شود تا از سرقت، آسیب و امثال آن پیشگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام تصریح کرد: یکی دیگر از موارد مطرح شده در شورای تامین استان این بوده است که اعلام کرده‌ایم پارکبان‌ها هم باید احراز هویت شوند، مسائل امنیتی و سوابق کیفری آن‌ها استعلام شده و برای آن‌ها کارت شناسایی مشخص صادر شود.

احراز هویت پارکبان‌ها

رزم گفت: با توجه به حجم زیاد زوار و وسایل نقلیه امکان ایجاد صندوق امانات مقدور نیست. لذا اعلام شده که مسئولیت سرقت خودروها و اموال داخل خودروها با پارکبان است. اعلام شده که نباید در رسیدی که پارکبان به صاحب خودرو می‌دهد هیچ گونه عدم مسئولیتی در قبال اموال خودرو قید شده باشد. یعنی پارکبان‌ها باید لیستی از اموال داخل خودرو از صاحبان خودرو بگیرند و مسئولیت آنها را بپذیرند.

ساماندهی وضعیت خودروهای مسافرکش

این مقام قضایی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در مسیر برگشت زائرین به وجود می آید این است که افرادی سودجو در مسیر زائران پیاده حاضر شده و مسافرکشی می‌کنند. اما این افراد علاوه بر دریافت مبالغ فراوان، مسافران را در حد هر چند 10 کیلومتر جابجا کرده و سپس این افراد را به سواری‌های دیگر می سپارند تا به مقصد مسافران اعزام شوند، لذا این اقدام را ممنوع اعلام کرده و اگر فردی یا افرادی خودرویی را دربست کردند به مقصد مشخص راننده باید تا مقصد توافق شده مسافران را جابجا کند. این کار بی احترامی به زائران است و در صورت مشاهده تعزیرات وارد عمل شده و در محل‌های مشخص مستقر می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد:  یکی دیگر از اقداماتی که برای سهولت تردد مسافران انجام شده ساماندهی وضعیت خودروهای مسافرکش است. چون بنا نیست که هر فردی که خودرو دارد در اینجا کاسبی راه بیاندازد. قرار است برای این افراد و خودروها کارت شناسایی صادر شود. بیمه، معاینه فنی و امثال آن بررسی شود. اجازه نمی دهیم هر خودرویی اقدام به مسافرکشی و جابجایی زائران کرده و از آنها مبالغ فراوانی را دریافت کند.

قیمت‌ها و مبالغ جابجایی مسافران و زائرین تعیین و اعلام می‌شود

رئیس کل دادگستری استان ایلام  بیان کرد: در شورای تامین استان ایلام مصوب شد که قیمت‌ها و مبالغ جابجایی مسافران و زائرین تعیین و اعلام شود و در معرض دید عموم قرار گیرد که مسافران نسبت به هزینه‌های جابجایی آگاهی داشته باشند.

رزم با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی استان ایلام در این ایام گفت: در ایام منتهی به اربعین حسینی دادگستری دهلران و ایلام و مهران در حالت آماده باش و کشیک بوده و تعطیل نیستند و آماده خدمت به مردم و زائرین امام حسین (ع) هستند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به شهرستان ملک شاهی طی دو هفته گذشته، اظهار کرد: در این مسیر جاده ای به نام ترشآبه وجود دارد که از مهران حدود 100 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به ترافیک سنگین در مسیر مهران به ایلام در زمان بازگشت مسافران، طبیعتا این جاده پرتردد خواهد بود و نیازمند تامین امنیت و تابلوهای هشدار دهنده است. بنابراین با مدیرکل پایانه‌ها و حمل ونقل جاده ای استان ایلام مکاتبه کرده که این جاده را ساماندهی کرده و در آن نسبت به نصب علائم هشدار دهنده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی اقدام کنند. همچنین این جاده نیاز به امنیت دارد، لذا در مکاتبه‌ای با فرماندهی نیروی انتظامی استان ایلام اعلام شده در این ایام یک پاسگاه نیروی انتظامی موقت و نیز گشت سیار در این جاده مستقر شود. همچنین خواسته‌ایم که در این مسیر تعدادی موکب هم ایجاد شود.

هشدار به سودجویانی که در این ایام به تغییر کاربری اراضی اقدام می‌کنند

این مقام قضایی تصریح کرد: در این ایام طبیعی است که پارکینگ‌ها درآمدزایی خوبی دارند؛ اما متوجه شده ایم که برخی افراد سودجو از این موضوع سوء استفاده کرده و اقدام به تغییر کاربری زمین‌های خود کرده اند. این افراد زمین‌های بلااستفاده و اراضی کشاورزی کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها را صاف و مسطح کرده و به نوعی تبدیل به پارکینگ خودرو می‌کنند.

رزم تاکید کرد: این کار برخلاف قانون بوده و ممنوع است. تغییر کاربری اراضی کشاورزی تحت هر عنوان دیگری ممنوع است. اعلام کرده‌ایم همه امور اراضی، هم منابع طبیعی، هم جهاد کشاورزی به این موضوع توجه کرده و گشت‌های بازرسی مرتبی داشته باشند. چون نسبت به این موضوع قاطعانه و شدیدا برخورد خواهیم داشت و اجازه این کار را به هیچ فردی نمی دهیم.خودروها به هیچ وجه  نباید در مکان‌هایی غیر از پارکینگ‌های مشخص شده مستقر شوند.

مردم قبل از مراجعه به مرزها مدارک قانونی خود را تهیه کنند

رئیس کل دادگستری استان ایلام با هشدار به افرادی که قصد خروج از کشور را بدون مدارک دارند گفت: زائرین کربلای معلی فقط  با مدارک قانونی حق خروج و ورود را دارند؛ یعنی تا زمانی که زائرین مدارک قانونی مثل پاسپورت و ویزا نداشته باشند حق خروج از کشور را نخواهند داشت و این موضوع مرتب توسط نیروی انتظامی پیگیری خواهد شد. بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که حتما قبل از مراجعه به مرزها مدارک قانونی خود را تهیه کنند تا در پایانه های مرزی دچار مشکلات و سردرگمی نشوند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: به تمام ادارات کل استان ایلام بخشنامه شده است که نسبت به تجهیز و آماده سازی مهمان سراهای خود اقدام کنند.

وی در پایان یادآور شد: دستگاه قضایی استان ایلام  با تمام توان و تلاش آماده خدمت رسانی به مردم و زائران امام حسین (ع) است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *