رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تقدير نورى المالكى از استاد برجسته دانشگاه هاى ايران

19:34 - 08 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۸۴۲۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نورى المالكى، نخست وزیر پیشین عراق و معاون اول رئیس جمهور کنونی این کشور با حضور در مراسم گرامیدشت یکی از اساتید برجسته دانشگاه های ایران، از مقام علمی و جایگاه مبارزاتی وی تجلیل کرد.
به گزارش گروه فرهنگی ؛ مراسم یادبود استاد بشير جزایرى(هاتف الجبورى) توسط حزب الدعوه اسلامى عراق و در محل دفتر مركزى اين حزب برگزار و از خدمات این استاد ادبيات عرب، تحلیل گر مسائل منطقه و از پيشكسوتان رسانه ای كه بعد از سال ها فعاليت هاى مبارزاتی و آموزشى در عراق، الجزائر و ايران  در تهران درگذشت، تقدیر شد.

در اين مراسم نورى المالكى، نخست وزير سابق عراق و رئيس حزب الدعوه اسلامى به همراه تعدادى از دوستان، همفكران و هم بندان جزایرى در دوران زندان رژيم بعث عراق حضور پيدا كردند و به مرثيه سرايى و ذكر خاطرات خود از وی پرداختند.

تقدير نورى المالكى از استاد برجسته دانشگاه هاى ايران

حسين بركة الشامى، از همراهان مرحوم جزایرى يكى از سخنرانانى بود كه خلاصه ای از زندگى وی در دوران فعاليت هاى سياسى عليه رژيم بعث صدام را بیان داشت و در ادامه با اشاره به دوران سخت بازداشت، شكنجه و زندان ايشان، او را مصداق يك مبارز مسلمان معرفى كرد.

الشامى در ادامه اظهار داشت: زندگى این استاد فقيد از دوران فعاليت هاى سياسى تا فعاليت هاى آموزشى در عراق، الجزایر و ايران در كنار فعاليت هاى رسانه اى، حكايت از زندگى پر از رنج، محنت و سختي هاى بسيارى بود كه او متحمل شد اما در نهایت زندگى پربارى را رقم زد و شاگردان بسيارى را چه در حوزه ادبيات عرب و چه در حوزه رسانه معرفى كرد.

تقدير نورى المالكى از استاد برجسته دانشگاه هاى ايران

گفتنی است، زنده ياد بشير جزایرى بعد از فشارهاى شديد حاكميت بعثى وقت بر عراق و همچنين تحمل زندان ها و شكنجه هاى پى در پى، مجبور به ترك وطن و مهاجرت به كشور الجزایر شد و اقدامات آموزشى خود را در دانشگاه هاى آن كشور ادامه داد.

وی پس از پيروزى انقلاب اسلامى، به ايران مهاجرت كرد و از همان ابتدا در سازمان صدا و سيما به عنوان نويسنده، گوينده و تحليلگر فعاليت هاى خود را آغاز كرد و صداى انقلاب اسلامى را از راديو عربى صدا و سيما به گوش جهان عرب رساند.

يادآور مى شود، بشير جزایرى بارها به سبب خواندن اشعار با محتوایش نزد آيت الله خامنه اى، رهبر معظم انقلاب مورد تفقد ایشان قرار گرفت. ايشان از اوايل دهه هفتاد شمسى نیز به عنوان استاد دانشگاه در مجموعه هایی همچون دانشگاه امام صادق(ع) تهران به تدريس پرداخت.

همچنين در مراسم گراميداشت وى كه چندی پیش در مسجد بلال سازمان صدا و سيما برگزار شد دكتر على اكبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى از وی به عنوان استادی برجسته و اثر گذار ياد كرد و فقدانش را ضايعه اى براى اهالى اين حوزه دانست. 

بشير جزایرى اول آبان ماه جارى پس از تحمل يك دوره بيمارى، بر اثر ضايعه مغزى و در سن ٦٥ سالگى در بيمارستان شهيد رجايى دار فانى را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *