بقایای یک دهکده باستانی در لامرد کشف شد

21:20 - 08 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۸۱۶۸
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد از کشف بقایای دهکده باستانی میرحسنی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ، مسعود تقی زاده گفت: این دهکده باستانی در تنگه ای مشرف بر روستای میر حسنی قرار دارد و قبل از تخریب آن شامل اتاقهایی در دل کوه بوده که با توجه به علائم و نشانه های موجود از لحاظ علمی سابقه سکونت انسان دراین محل به دوره ساسانی و یا ما قبل آن میرسد.

وی افزود : این اثر شاخص در دهه شصت قبل ازتخریب گسترده دارای بازدید کنندگانی بوده است اما در کمال ناباوری و سهل انگاری و بی توجهی محض به بهانه برداشت سنگ گچ ، قسمت اعظم آن تخریب شد اما به لحاظ اهمیت و موقعیت و قدمت این اثر ارزشمند کار پژوهش و تحقیق به منظور تکمیل اطلاعات بقایای این دهکده باستانی انجام شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی لامرد اضافه کرد: متاسفانه در ادامه این تحقیقات پژوهشگران با صحنه درد آوری از تخریب های گسترده با انواع وسایل انفجاری و حفاری روبرو شدند که منجر به از بین رفتن بسیاری از علائم و نشانه های این اثر ارزشمند شده بود.

تقی زاده ادامه داد: انجام تحقیقات و پژوهش به همت و علاقه کارشناسان حفاظت و مرمت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد و همچنین پژوهشگران افتخاری و اعضاء انجمن این اداره میر حسنی و شورای اسلامی این روستا باحداقل امکانات ودراقدامی خطرآفرین صورت گرفته است.

وی از اهالی روستا و اعضای انجمن و شورای اسلامی محل خواست از برداشت هرگونه سنگ یا معدن گچ در این محدوده جلوگیری و مسئولین را در جریان بگذارند.

تقی زاده بیان کرد: در صورت تامین اعتبار و در اختیار قراردادن وسایل و امکانات لازم باتوجه به در اختیار داشتن نیروهای متخصص و علاقمند می توانیم زوایای تاریک و مبهم تاریخ شهرستان را مستندنگاری و روشن کنیم.

روستای میرحسنی در۱۱کیلومتری شمال شهرلامرد واقع و اثرتاریخی ثبتی هفت برکه مربوط به دوره تاریخی در محدوده این روستا واقع است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *