افزایش شعب ویژه به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده‏ چاه‏‌های غیرمجاز

12:36 - 07 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۷۸۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
القاصی در راستای تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده چاه‌های آب کشاروزی فاقد پروانه بهره برداری بر افزایش شعب ویژه و قضات با تجربه در این حوزه خبر داد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس در پنجمین نشست شورای پیشگیری از تخریب و حفاظت از اراضی و منابع ملی استان با بیان ضرورت اهتمام همه دستگاه های مرتبط در راستای افزایش اثر بخشی راه کارهای اجرایی در حوزه پیشگیری از تخریب و تصرفات اراضی و بخصوص حفظ منابع آب از بر اهتمام بیشتر  دستگاه های متولی در راستای اجرای وظایف قانونی و مشارکت بیشتر در طرح مدیریت منابع آب و پیشگیری از حفر چاه های غیرمجاز تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه قبل از عموم مردم، مسئولان امر باید حساسیت و شرایط ویژه موجود در خصوص بحران آب و ضرورت حفاظت از این سرمایه را به خوبی درک کرده باشند گفت: توجه بیشتر مسئولین زمینه همراهی و انسجام مردم در کنترل و مدیریت بحران آب را در پی خواهد داشت.

 القاصی با اشاره به اینکه: شرایط امروز و وضعیت تعدد چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه و همچنین تعرض به منابع ملی و اراضی استان حاصل بی توجه و یا تصمیمات غیرکارشناسی برخی مسئولان در گذشته است و امروز هم شاهد عدم درک حساسیت موجود و بی توجه به نظرات کارشناس و یا عدم مشارکت در طرح های پیشگیرانه و حفاظت از منابع آب هستیم خاطر نشان کرد: عدم  توجه و اهتمام به اجرای وظایف قانونی در مدیریت بحران آب ، تشدیدکننده وضعیت بد موجود خواهد بود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس افزود: علی رغم اینکه طبق قانون معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در بخش مدیریت منابع آب و پیشگیری از حفر چاه های غیرمجاز طرحی را تهیه تدوین و شرح وظایف قانونی همه دستگاه های مرتبط را یادآور شده و در راستای انسجام و هماهنگی و هدفمندی و استفاده از ظرفیت های قانونی تلاش می کند؛ شاهدیم برخی دستگاه ها مرتبط که وظیفه ذاتی آنان در قانون مورد تأکید قرار گرفته حتی از شرکت در جلسات مشترک نیز امتناع می کنند که این امر قابل تأمل است.

القاصی اظهار داشت: طبق برنامه زمان بندی تدوین شده در این طرح امسال باید 3 هزار چاه غیرمجاز مسلوب المنفعه و از چرخه بهره برداری خارج شود که عدم توجهات و عمل به وظایف باعث گردیده تاکنون کمتر از 20 درصد هدف امسال محقق شود که با این روند با تشدید بحران آب و آسیب های ناشی از آن در استان مواجه خواهیم بود. 

وی در ادامه با تقدیر از زحمات شرکت آب منطقه ای فارس در راستای کاهش اثرات منفی و مدیریت بحران آب و تنویر افکار عمومی و اعلام هشدارها گفت: در بخش اطلاع رسانی باید از کلیه ظرفیت ها بخصوص رسانه ملی ، مطبوعات و حتی فضای مجازی بهره ببریم تا کنترل و مدیریت بحران آب با همت همه مسئولان ذی ربط و مشارکت دادن عموم مردم انجام شود.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال همچنین تاکید کرد: دستگاه های خدمات رسان در راستای اعمال مواد 8 و 9 قانون حفظ اراضی زراعی مطلقاً باید از ارائه خدمات به چاه های غیرمجاز خودداری کنند.

القاصی تصریح کرد : بازرسی کل استان فارس نحوه اجرای این بند و همچنین بررسی عملکرد دستگاه ها در اجرای وظایف ذاتی سازمان در حفظ و مدیریت منابع آب را مورد نظارت و پایش قرار خواهد داد و نتایج عملکرد سازمان ها از طریق دبیرخانه همین شورا اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین در راستای تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده چاه های آب کشاروزی فاقد پروانه بهره برداری بر افزایش شعب ویژه و قضات با تجربه در این حوزه خبر داد و تأکید کرد: تمهیدات لازم در خصوص افزایش کارشناسان و دبیرخانه این کمیسیون نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان در راستای کنترل ، مدیریت و رسیدگی سریع به پرونده چاه های غیرمجاز با تعیین هیأتی خواستار استخراج آمار های موجود و نظارت دقیق و رسیدگی سریع و اجرای احکام قطعی پرونده ها شد و تأکید کرد: چاه های غیرمجاز شریان های اصلی آب استان را مورد آسیب قرار داده اند و باید در کمترین زمان بهره برداری از آن متوقف شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *