علیزاده: با وجود مشکلات نباید از تامین نیازهای حمل و نقلی کشور گذشت/ انارکی: ایجاد اشتغال مهمتر از خرید هواپیما بود

8:15 - 05 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۵۳۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
طبق آخرین آمار تعطیلی صنایع کشورمان از مرز 50 درصد هم عبور کرده است و در حالی صنایع یکی پس از دیگری در انتظار دریافت تسهیلات از بانک مرکزی سر به سینه خاک می گذارند که تسهلاتی که باید برای ادامه و تجدید حیات خود از بانک مرکزی دریافت می کردند، صرف خرید هواپیماهایی می شود که قرار است عده ای اندک را برای سفرهای طولانی مدت خارجی یاری کند.
الویت کشور نجات صنایع یا خرید هواپیما برای عده ای اندک-گروه سیاسی: پرونده هسته ای ایران با تمام کش و قوسهای خود به برجام ختم شد، تا به ظن دولت یازدهم مشکلات اقتصادی، اشتغال و بیکاری ملت ایران حل شود.

خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس از جمله معاملات اقتصادی دولت ایران با کشورهای 1+5 بود که بعد از به وقوع پیوستن برجام، به عنوان دستاوردهای اقتصادی برجام از سوی دولت مطرح شد.

خرید این هواپیماها مخالفان و موافقانی دارد، که بر خرید و عدم خرید آن اصرار داشته و بر حساسیت این موضوع افزوده اند.

موافقان این طرح می گویند، نمیتوان با استناد به اینکه مشکلاتی چون بیکاری و اشتغال وجود دارد، از خرید هواپیماهایی که قرار است خودشان هزینه خریدشان را تامین کنند امتناع ورزید.

اما مخالفان می گویند: انرژی و هزینه ای که برای خرید این هواپیماها صرف می شود، با هزینه ای که برای رفع بیکاری انجام می شود، برابر نیست. و با توجه به اینکه تعداد جمعیت بیکار کشور خیلی بیشتر از جمعیتی است که از این هواپیماهای پیشرفته استفاده می کنند، بنابراین جا دارد هزینه تولید کار و اشتغال با هزینه خرید هواپیماها برابر باشد، و اگر هزینه تولید کار و اشتغال از خرید هواپیما هم بیشتر شد، به دلیل فراوانی جمعیت بیکاران نسبت به جمعیت هواپیماسواران این اقدام به عدالت نزدیکتر است.

رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع مجلس از موافقین خرید هواپیماهای پیشرفته از کشورهای در این باره به خبرنگار گروه سیاسی گفت: بر کسی پوشیده نیست که ما دچار مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری و عدم اشتغال جوانان هستیم، اما نمی توان به موجب وجود یک مشکل، از تامین نیازهای کشور در بخش حمل و نقل هوایی گذشت.

احمد انارکی محمدی عضو کمسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رسیدگی به اقتصاد و ایجاد اشتغال برای مردم از هر چیز دیگری مهمتر است به خبرنگار گروه سیاسی گفت: تنها در صورتی می توان این اقدام را شایسته دانست که طبق آنچه دولت وعده داده است، این هواپیماها خودشان موفق به تامین هزینه خریدشان بشوند.

علی علیلو عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به گله مندی صاحبان صنایع به خبرنگار گروه سیاسی گفت: علیرغم ادعاهایی که در زمینه اقدام مفید برای صنایع مطرح می شود، در خصوص صنایع کوچک هیچ تحولی رخ نداده، زیرا صاحبان این صنایع همچنان گله مند هستند، صنایع بزرگ هم در مسیر آسیب و نگرانی پیش می روند، و طبق آخرین آمار بالای 50 درصد صنایع ما یا کاملا تعطیل شده اند، یا در حال زیان دهی، و یا در آستانه تعطیلی هستند.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *