سیاست‌های نابخردانه اردوغان کماکان ادامه دارد/ ترکیه از اوج عزت به حضیض ذلت سقوط کرده است

9:40 - 05 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۵۲۶
دسته بندی: سیاست
سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان اینکه دامنه سیاست‌های منطقه‌ای نابخردانه اردوغان کماکان ادامه دارد، گفت: اردوغان در اوایل بحران سوریه به طرز تعجب‌آوری صراحتا اعلام داشت که ما دو هفته دیگر در مسجد جامع دمشق نماز می‌خوانیم؛ در واقع وی در موضوع سوریه فریب فضا‌سازی‌ها و وعده‌های پوچ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را خورد و خود را در باتلاق خطرناکی قرار داد که مع الاسف دامن مردم ترکیه را هم گرفته است.
سیاست‌های نابخردانه اردوغان کماکان ادامه دارد/ ترکیه از اوج عزت به حضیض ذلت سقوط کرده استاحمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای پرنوسان اردوغان که موجب بی‌اعتباری ترکیه در سطح بین‌الملل شده است، اظهار کرد: رجب طیب اردوغان وقتی در مارس 2003 توسط حزب عدالت و توسعه زمام امور را در ترکیه بدست گرفت چهره موجه و مثبتی از خود نشان داد و در جهان اسلام نیز به سبب مواضعی که در برابر رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد، محبوبیتی قابل توجهی پیدا کرد.

وی با اشاره به اشتباهات متعدد و فاحشی که اردوغان در چند سال اخیر مرتکب شده است، گفت: رئیس جمهور ترکیه به سبب افکار بلند پروازانه و جاه طلبی‌هایش از اوج عزت به حضیض ذلت سقوط کرده و این بسیار تاسف بار است که کشور تاثیرگذاری همچون ترکیه بواسطه سیاست های نابخردانه زمامدارانش اینچنین دستخوش نوسانات و خسارات شده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به خطاهای استراتژیک اردوغان، بیان داشت: رئیس جمهور ترکیه با شعار رویاپردازانه احیای امپراتوری عثمانی که از آن به عنوان نوعثمان‌گرایی یاد می‌شود، سیاست‌های توسعه طلبانه‌ای را در پیش گرفت و جهت گیری‌ها و رفتار بعضا خصمانه‌ای را در قبال همسایگان خود بویژه سوریه و عراق اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه دامنه سیاست‌های منطقه‌ای اشتباه و نابخردانه اردوغان کماکان ادامه دارد، اظهار کرد: اردوغان در اوایل بحران سوریه به طرز تعجب‌آوری صراحتا اعلام داشت که ما دو هفته دیگر در مسجد جامع دمشق نماز می‌خوانیم؛ در واقع وی در موضوع سوریه فریب فضا‌سازی‌ها و وعده‌های پوچ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را خورد و خود را در باتلاق خطرناکی قرار داد که مع الاسف دامن مردم ترکیه را هم گرفته است.

دستمالچیان با اشاره به کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه، گفت: پس از کودتای نافرجام ترکیه که در وقوع و چگونگی شکل‌گیری آن هم اما و اگرهای زیادی وجود دارد به نظر می‌رسید که اردوغان سیاست‌های غلط گذشته خود را اصلاح کند و نسبت به آن‌ها تجدید نظر داشته باشد اما وی با اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای تهاجمی‌تر در پساکودتا نشان داد که از گذشته تلخ خود عبرت نگرفته و همچنان در راه ناصواب خود پیش می‌رود.

سفیر اسبق ایران در لبنان با اشاره به رویا پردازی‌های رئیس جمهور ترکیه، بیان داشت: اردوغان با افکار خیال پردازانه تصور می‌کند که می‌تواند عصر امپراتوری عثمانی را برای ترکیه احیاء کند در صورتیکه که نه شرایط سیاسی، منطقه‌ای، زمانی و جغرافیایی آن وجود دارد و نه آنکه اساسا ترکیه اردوغان بویژه پس از زخم کودتا از چنین توانایی و ظرفیتی برخوردار می‌باشد. 

وی با اشاره به عزل و یا حبس حدود 50 هزار تن از مقامات و مسئولان و کارکنان ترکیه در بخش‌های مختلف نظامی، آموزشی و رسانه‌ای پس از کودتای نافرجام این کشور، گفت: دردسرها و گرفتاری‌های اردوغان تنها به مسائل منطقه‌ای منحصر نمی‌شود و سیاست تصفیه مقامات ارشد نظامی در نهاد ارتش که اردوغان پس از کودتا اتخاذ کرد، مصائبی را برای او به همراه خواهد داشت و نظامیان برکنار شده و یا محبوس شده‌ای که خود را رکن رکین جمهوری ترکیه می‌دانند قطعا ساکت نخواهند ماند.    

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اردوغان باید پس از کودتا بجای اتخاذ سیاست تهاجمی، اشتباهات گذشته خود را اصلاح می‌کرد، گفت: در شرایط فعلی شاهد هستیم که اردوغان قصد دارد در عراق آشکارا دخالت نظامی کند و همچنان اقدامات تجاوزکارانه‌اش در سوریه استمرار دارد. حتی تلاش آنکارا برای کاهش تنش با مسکو نیز به سبب بمباران حلب توسط جنگنده‌های ترکیه و خشم کرملین از این کار، عقیم مانده است.

دستمالچیان با اشاره به آسیب‌های جدی که به واسطه سیاست‌های منطقه‌ای نابخردانه اردوغان به امنیت، اقتصاد و صنعت توریسم ترکیه وارد آمده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بهترین اقدامی که می‌تواند از سوی زمامداران ترکیه انجام گیرد، ترمیم روابط با تهران، بغداد و دمشق است تا از این طریق آنکار وجاهت و اعتبار سابق را در میان همسایگان خود جلب کند و بتواند بر اساس خرد جمعی و منافع منطقه‌ای سیاست‌های خود را به صورت اصولی و معقول پیش ببرد.


  


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *