نظرات تخصصی کارشناسان نقش مهمی در اقناع و تصمیم گیری قاضی در پرونده‌های قضایی دارد

2:30 - 04 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۳۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
القاصی گفت: نظرات تخصصی کارشناسان نقش مهمی در اقناع و تصمیم گیری قاضی در پرونده های قضایی دارد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، رئیس کل دادگستری استان فارس در جمع اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری گفت:نظرات تخصصی کارشناسان نقش مهمی دراقناع و تصمیم گیری قاضی در پرونده های قضایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت نقش کارشناسان ، این قشر را یاری گر قضات در احقاق حق و اجرای عدالت خواند و افزود: کارشناس چشم بینای قاضی است و با تکیه بر دانش خویش ابعاد تاریک یک پرونده را برای تصمیم گیری و صدور حکم قاضی روشن و آشکار می سازد.

علی القاصی با اشاره به اینکه خروجی نهایی دستگاه قضایی که همانا اجرای عدالت و احقاق حق است ، محصول اقدامات مشترک و زحمات همه عوامل مرتبط از جمله قاضی ، ضابطین قضایی ، وکلا و کارشناسان است . همچنین گفت : امروز به لحاظ پیچیدگی و تأثیرات نقش تکنولوژی های نوین ، دعاوی و اختلافات نیز پیچیده تر و غامض تر از گذشته شده است و همین امر نیاز مراجع قضایی و قاضی را به نظرات تخصصی کارشناسان بیشتر کرده است.

وی با بیان این که اهمیت کار کارشناسان اگر بیش از قاضی نباشد کمتر از آن نیست تصریح کرد : کارشناسی منصب سخت و پر مسؤولیتی است و کسانی که می خواهند گام در این عرصه بگذارند باید از برجستگان آن حوزه و متخلق به اخلاق و معنویت و تقوای الهی باشند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به مسأله نظارت بر عملکردها نیز یادآور شد : اگر کارشناس زمینه لغزش و انحراف را پیدا کند ، قاضی به بیراهه خواهد رفت و خروجی کار نیز باطل خواهد بود.

این مقام قضایی دراستان فارس  با تأکید لزوم نقش نظارتی هیأت مدیره بر عملکرد کارشناسان ، آموزش و تقویت بنیه علمی کارشناسان و به روز بودن این قشر را زمینه ساز خدمت رسانی بهتر و اجرای دقیق تر عدالت دانست.

القاصی با اشاره به اقدامات و فعالیت های موثر انجام شده در زمینه نظارت و آموزش ، استفاده از شیوه های نوین ابلاغ و ارجاع به صورت الکترونیکی و کاهش اطاله دادرسی ناشی از تسریع دراظهارنظرهای کارشناسی گفت : از جمله مزیت های اجرای این طرح ها رضایتمندی کارشناسان است که آن را ناشی از نگاه عادلانه دستگاه قضایی و قانون ، جانشین پروری و کادرسازی , افزایش تجربه کارشناسان جوان ، ایجاد زمینه استفاده از رویه های نوین , نوآوری کارشناسان و پرهیز از انحصار طلبی دانست.

وی افزود : بهترین نتیجه اقدامات اخیر انجام شده در کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس پیشگیری از اطاله دادرسی بوده است که این اقدام قابل تقدیر است . وی اظهار امیدواری کرد این روند استمرار یافته و زمینه رفع کامل گلایه مندی قضات از تأخیر در ارائه نظریه های کارشناسی فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین بر پایبندی و تعهد به استقلال کارشناسان و نفوذناپذیری این قشر تاکید کرد و خاطرنشان ساخت : کارشناس متعهد و با تقوا باید استقلال ، شجاعت و قاطعیت خود را حفظ و تنها رضایت پروردگار متعال را در اظهارنظرهای خود مدنظر قرار دهد.

القاصی در ادامه اظهار داشت : از لغزشگاه ها نباید غافل شویم و صیانت از مجموعه و پیشگیری از آسیب ها را در اولویت قرار دهیم چرا که اعتمادسازی و جلب اعتماد مردم در نتیجه اعمال نظارت ، حراست و صیانت صحیح از مجموعه حاصل می گردد .

 محمدحسین دادخواه رئیس هیأت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس نیز با گرامیداشت روز کارشناس ضمن ارائه گزارشی از عملکرد هیأت مدیره گفت : مهمترین اقدام انجام شده در یک سال اخیر الکترونیکی شدن ارجاعات در راستای حاکمیت عدالت و پیشگیری از اطاله دادرسی است .

 وی افزود : در پرونده های ارجاعی از دادگاه حقوقی شیراز با کمترین اطاله مواجه می باشیم و تلاش کرده ایم تا با اجرای کامل ابلاغ الکترونیکی و سیستمی کردن ارجاعات کانون در ماه های آتی ، زمینه رفع کامل اطاله دادرسی را در اظهارنظرهای کارشناسی فراهم کنیم . دادخواه همچنین از اجرای آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت در راستای افزایش صلاحیت و دانش کارشناسان خبر داد .
رئیس هیئت مدیره کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس بیان کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری با حدود 1500 کارشناس در بیش از 60 رشته تخصصی مشغول به ارائه خدمات کارشناسی به کلیه مراجع قضایی ، اداری و مردم شریف استان است که با برگزاری آزمون جذب کارشناس سال جاری در روز جمعه مورخ 14/8/95 انجام می شودحدود 480 نفر در رشته های مختلف از بین بیش از 2700 نفر داوطلب که به رقابت می پردازند ، جذب شده که تعداد کارشناسان عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس به قریب 2000 نفر خواهد رسید .




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *