قضات با قدرت با متخلفین در جامعه برخورد کنند

22:20 - 03 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۶۳۱۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رزم گفت: قضات ضمن تکریم ارباب رجوع با قدرت و محکم با متخلفین و اراذل و اوباش و مخلین آسایش و آرامش در جامعه برخورد کنند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان ایلام، جلسه ثبت ارزیابی علمی قضات با حضور محمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام و هیئت اعزامی از تهران و قضات دادسراهای عمومی و انقلاب استان ایلام برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: خداوند را شاکر و سپاسگزارم از اینکه به مناسبت این جلسه ارزشمند توجیهی و ارزیابی عملکرد قضات ارجمند، در جمع میهمانان ارزشمند و قضات دادگستری استان ایلام حضور پیدا کنم و توفیق زیارت عزیزان نصیب اینجانب شود.

محمد رزم با اشاره به حضور هیئت ارزیابی علمی قضات در استان ایلام گفت: قطعاً حضور شما در استان ایلام و در جمع قضات متدین، متعهد، مورد وثوق، عادل و سالم موجوب تقویت انگیزه خدمت بهتر و بیشتر و ارتقاء سطح علمی قضات خواهد بود.

رئیس حوزه قضایی استان ایلام در ادامه افزود: خوشبختانه قوه قضائیه و اداره کل آموزش و گزینش  قضات قوه قضائیه یک فرآیند بسیار دقیق و ظریفی را برای انتخاب و جذب قضات از روش‌هایی ازجمله آزمون علمی، کتبی، شفاهی، مصاحبه و اختبار، روان‌شناسی و گزینشی طی می‌شود که نشان از اهمیت و جایگاه قضاوت در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

این مقام مسئول قضایی با اشاره به جایگاه رفیع قضاوت گفت: این عبارت که قاضی امین جان، مال و نوامیس مردم است ورد زبان همه جامعه است و دادگاه ملجأ و پناهگاه مظلوم است و عامه مردم می‌گویند که قاضی در جای حضرت علی (ع) نشسته است. پس می‌توان گفت لازمه عدالت علم است.

رزم در ادامه با اشاره به مسئله مهم آموزش گفت: همه ما نیازمند مطالعه و تحقیق و پرسش هستیم و به قول معروف همه چیز را همگان دانند و نیز پرسیدن عیب نیست بلکه ندانستن عیب است فلذا همه ما هیچ لحظه ای از مطالعه، آموزش و کسب علم غافل نباشیم زیرا ابزار کار و سلاح کار ساز و موثر قضات علم و تسلط بر قوانین موضوعه و متفرقه است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در ادامه تاکید کرد: حتی در کنار قانون باید نظریات مشورتی اداره حقوقی، آراء وحدت رویه هیات عمومی دیوانعالی کشور و همچنین نظریات حداقل و حداکثر قضات استانها که توسط مدیریت آموزش قوه قضائیه تهیه و تدوین می‌شود را مطالعه که موجب موفقیت قاضی، اتقان و استحکام آراء قضات می‌شود.

رزم در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در دین مبین اسلام اظهار کرد: در منابع وآموزه‌های دینی ما اعم از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین به اهمیت علم وآموزش و کسب علم، تزکیه و تعلیم در کنار هم تاکیدات فراوانی شده است.

وی عنوان کرد: جامعه اسلامی ما به قاضی یک نگاه ویژه دارد. کلام قاضی، رفتار قاضی و گفتار قاضی را به مثابه قانون تلقی می‌کنند و برای جذب قضات شرایط بسیار حساس و زیاد و صفات مهمی مانند متانت، زکاوت و ناطق بودن را چه در قوانین موضوعه و در چه در منابع معتبر فقهی مقرر شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در پایان از قضات حاضر در جلسه خواست ضمن تکریم ارباب رجوع با قدرت و محکم با متخلفین و اراذل و اوباش و مخلین آسایش و آرامش در جامعه برخورد کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *