مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایشنامه نویسی سخن ، 25 روز تمدید شد

17:15 - 29 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۵۹۷
سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه آخرین فرصت ارسال آثار به جشنواره نمایشنامه‌نویسی سخن است و این آثار آبان‌ماه و آذرماه در دو نوبت مورد داوری قرار می‌گیرند

به گزارش گروه فرهنگی ، در حالی‌که قرار بود جمعه، سی‌ام مهرماه مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایشنامه‌نویسی «سخن» به اتمام رسد، این زمان تمدید شد و علاقه‌مندان تا روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه برای ارسال آثار خود به نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «سخن» مهلت دارند. داوری آثار در دو مرحله؛ آبان‌ماه و آذرماه ۹۵ انجام می‌شود و مراسم اختتامیه این جشنواره که قرار بود در دهه دوم آذرماه برگزار شود، به تعویق افتاد و دهه اول دی‌ماه برگزار می‌شود.

انجمن علمی ادبیات نمایشی دانشگاه هنر به‌منظور شناخت استعدادها و فراهم کردن عرصه پویا؛ دیدگاه خود را در برگزاری جشنواره‌ای می‌بیند که مقتضیات هنری و علمی فضای دانشگاهی کشور را در نظر بگیرد و در حد توان، کاستی‌های موجود را مرتفع سازد.

نخستین جشنواره «نمایشنامه‌نویسی سخن» اساس و مبنا را بر پایه‌های شناخته‌شده آکادمیک قرار می‌دهد و رویکردهای جهان‌شمول و تاریخی به پدیده‌ها را در بافتاری ساختمند و زبانی نو مطمح نظر دارد. ازآنجایی‌که خلأ و شکاف‌هایی بس زیاد در هیات علمی و هنری این دیار روزبه‌روز در حال تشدید شدن است و سیر قهقرایی متون روانه شده به بازار کتاب، جا را برای متون ارزشمند و تأثیرگذار تنگ ساخته، در پی چاره آمده‌ایم که محیطی برآمده از سنخ فرهنگ، تاریخ، جامعه و دانشگاه، فراهم سازیم. تعهد آفریننده اثر هنری و علمی به انسان و جهان، مشتقاتی را پیش رویش قرار داده که سازوکارهای مبتکرانه، خلاق و نوآور را در کشف حقایق جهان به کار بگیرد.

طبق فراخوان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «سخن»، موضوع نگارش نمایشنامه‌ها آزاد است اما جشنواره چهار اولویت موضوعی را در نظر گرفته است. این اولویت‌ها «توجه به زیرساخت‌های اسطوره‌ای و تاریخی»، «توجه به مفاهیم فلسفی، اخلاقی، عرفانی و دینی»، «توجه به زبان و ادبیت متن و «توجه به خشونت‌های اجتماعی» هستند.

این جشنواره در دو بخش دانشجویی و مدرسین و دانش آموختگان برگزار می‌شود.

 تمام دانشجویان می توانند در بخش دانشجویی این جشنواره شرکت کنند البته دانشجویانی که یک سال از فارغ‌التحصیلی مقطع کارشناسی آنها می‌گذرد، با درخواست کتبی حق شرکت در جشنواره را دارند. این بخش به‌صورت رقابتی است و آثار برگزیده توسط انتشارات دانشگاه هنر و یا یکی از مؤسسات انتشاراتی معتبر در داخل کشور منتشر می‌شوند.  همچنین نامزدهای جایزه ویژه هیأت داوران،در صورت مساعد بودن شرایط، پس از اختتامیه جشنواره به مدت چند روز در تماشاخانه‌های دانشگاه هنر، نمایشنامه‌خوانی می‌شوند. در بخش دانشجویی، نمایشنامه‌های تازه تولیدشده و چاپ‌نشده در دستور کار داوری قرار می‌گیرند البته آثاری که در جشنواره‌های مشابه موفق به کسب رتبه شده‌اند، حق شرکت در جشنواره «سخن» را دارند.

بخش مدرسین و دانش‌آموختگان به اعضای هیات‌علمی و استادان مدعو تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اختصاص دارد و دانش‌آموختگان لیسانس به بالا تمامی نهادهای علمی و آموزشی کشور، به‌صورت رقابتی حق شرکت در این بخش را دارند. داوری این بخش جدا از بخش دانشجویی است و دبیرخانه جشنواره، متون چاپ‌شده از سال ۹۳ به بعد را در اولویت داوری قرار خواهد داد.

برای شرکت در نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «سخن» باید تا ۲۵ آبان‌ماه آثار خود را به همراه مدارک خواسته شده از طریق سایت دبیرخانه به نشانی:www.sokhanmehragin.ir ارسال کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *