"نی نوا"، اثر قابل تأمل حسین علیزاده، معنایی چند بعدی دارد/ استفاده از "نی هفت بند" در این آلبوم + عکس

9:24 - 30 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۴۲۵
در آلبوم موسیقی عاشورایی "نی نوا" اثر قابل تأمل حسین علیزاده، از "نی هفت بند" اصفهان استفاده شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، آلبوم موسیقی عاشورایی "نی نوا" از آن دسته آثاری است که در زمان انتشار خود درمهر سال 62 با استقبال خوبی از سوی علاقمندان موسیقی رو به رو شد که در آن زمان چنین استقبالی از یک آلبوم موسیقی پس از انقلاب اسلامی، صورت نگرفته بود.

این آلبوم که اثر ارزشمندی ازحسین علیزاده است، از قطعه های مختلفی  تشکیل شده که "درآمد"، "نغمه"،" جامه دران"، "نهفت" ، "فرود" و "رقص سماع" از جمله قطعه های این اثر موسیقایی به شمار می رود.

در آلبوم "نی نوا" و در زمینه نواختن نی، جمشید عندلیبی با حسین علیزاده همکاری کرده و در این اثر از "نی هفت بند" که ریشه در اصفهان و مرکز ایران دارد، بهره گرفته است.


حسین علیزاده که خلق قطعه "نی نوا" را مربوط به دوران کودکی خود می داند، در روز عاشورا متولد شده و مادرش به همین دلیل نام "حسین" را برای او انتخاب کرده است.

کارشناسان درباره قطعه "نی نوا" بحث های بسیاری کرده اند اما برخی از آن ها، میزان محبوبیت این اثر موسیقایی را با قطعه " ایران " روح الله خالقی برابر دانسته اند.

به گفته علیزاده، "نی نوا" واژه ای است که می توان معنایی چند بعدی به آن داد و از سویی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که انتخاب عنوان "نی نوا" هوشمندی آهنگساز را نشان می دهد چرا که می توان "نی نوا" را نوعی موسیقی کهن اسطوره ای و حتی مذهبی تلقی کرد اما در عین حال، ساخت این آلبوم را بر پایه شیوه های آهنگ نویسی بین المللی در نظر می گرفتند که در خلال آن یک ارکستر کامل با سازهای ملی و بین المللی آن را اجرا کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *