رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

‎اولتیماتوم معاون وزیر به نیروگاه ها/ داور بین المللی نظری بر گران فروشی ایران نداده است

8:21 - 28 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۰۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه قرارداد صادرات گاز با عمان به امضا نرسیده است گفت: شکایت گازی ترکیه از ایران منتفی شده است اما همچنان نظر داور بین المللی مبنی بر گران فروشی ایران در صادرات گاز به ترکیه اعلام نشده است. ‎
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حمیدرضا عراقی در سفر خود به زاهدان و بازدید از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان اظهار کرد: بدقولی هایی در رابطه با این خط لوله در چند سال اخیر شده و جای سوال دارد چرا در رابطه با این خط لوله مهم با وجود منابع عظیم مالی در کشور کاری صورت نگرفته است.
 
‎وی با بیان اینکه باید اعتماد سازی و توانمندسازی در کشور نهادینه شود خاطرنشان کرد: اگر حرفی از سوی مسئولین زده می شود باید به آن عمل شود و در بهار سال 96 گاز به زاهدان زده خواهد شد و این در حالی است که نیروگاه ها از آخر اسفند سوخت دریافت نخواهند کرد و باید از گاز استفاده کنند.
 
‎معاون وزیر نفت در رابطه با خط لوله موسوم به خط لوله صلح گفت: در این خط لوله کشورهند دیگر وجود ندارد و فقط کشور پاکستان است و این کشور در یکی از بنادر خود تجهیزاتی مورد استفاده قرار داده تا CNG از قطر خریداری کند. که با توجه با تمام تفاسیر و مشکلات مالی پاکستان و صحبت های سیاسی، در نهایت پاکستان به گاز ایران نیازمند است.
 
‎عراقی تصریح کرد: در دولت گذشته از سوی ایران 25 تا 30 کیلومتر خط لوله در مرز ایران و پاکستان کشیده شده است و هر زمانی که پاکستان برای دریافت گاز اعلام آمادگی کند ایران توانایی صادرات گاز به این کشور را دارد.
 
‎وی افزود: برنامه گازرسانی به پتروشیمی چابهار و صادرات گاز به پاکستان در خط لوله ایرانشهر–چابهار دیده شده است.
 
‎مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که گازرسانی به شهرها و روستاها باید اولویت هایی در نظر گرفته شود بیان کرد: اولویت اول در گازرسانی به شهر ها و روستاها جمعیت آنها است و با توجه به اصل جمعیت و توجیه اقتصادی گازرسانی انجام می شود و هر جایی که شبکه گاز وجود داشته باشد ایستگاه های CNG سوخت دریافت خواهند کرد.
 
‎وی همچنین در رابطه با مسائلی مربوط به قراردادهای صادرات گاز به عمان یادآور شد: با این کشور قرارداد گازی منعقد نشده است و ایران پتانسیل صادرات گاز به حوزه خلیج فارس را دارد و جزو برنامه استراتژیکی بود و در آینده عملیاتی خواهد شد.
 
‎عراقی با بیان اینکه موضوع LNG در اختیار شرکت ملی گاز ایران نیست گفت: باید به بازار LNG ورود کنیم و تکنولوژی LNG را به دست آوریم و این در حالی است که در بحث صادرات برای کشورهای نزدیک و صادرات با خط لوله با کشورهای دور از طریق LNG پیگیری خواهد شد و این در حالی است که از سه پروژه بزرگ LNG از گذشت وجود داشته که در حال حاضر اقداماتی در راستای پروژه ایران- LNG در دست اجرا است.
 
‎ وی همچنین در رابطه با صادرات گاز به کشور عراق گفت:این کشور باید هر چه زودتر مسیر دریافت گاز ایران را راه اندازی کند و از سوی ديگر بايد يك بانك بين المللي پول خريد گاز ايران از سوي عراق را LC كند.
‎عراقی با تاکید براینکه ایران پول گاز خود را می خواهد و گاز مفت به کسی نمی دهد یاد آور شد: عراق سالانه 20 میلیارد متر مکعب گاز دریافت خواهد که در فصل تابستان روزانه 35 میلیون متر مکعب و در فصل سرد سال 25 میلیون متر مکعب در روز از ایران گاز دریافت می کند که فرمول قیمتی آن در قالب یک سبد قیمتی تعیین شده است.
 
‎معاون وزیر نفت در رابطه با شکایت گازی ترکیه از ایران خاطرنشان کرد: بحث شکایتی ترکیه از ایران منتفی شده و قرارداد ترکیه یکی از بهترین قراردادها است که دو طرف اجازه دارند بنا بر دلایل منطقی با توجه به قیمت بازار های جهانی قیمت قرارداد را تغییر دهند.
 
‎وی گفت: میزان قرارداد ترکیه افزایش نداشته است و در داوری بین المللی ایران در زمینه کم فروشی صددرصد برنده شد اما در رابطه با شکایت ترکیه مبنی بر گران فروشی نظر داور بین المللی اعلام نشده است.
 
‎به گزارش میزان، ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: در سیستان و بلوچستان حدود 600 هزار خانوار وجود دارد که اولویت اول گازرسانی شهر زاهدان است. و پیش بینی می شود در بهار سال آینده 10 هزار انشعاب به متراژ 1200 کیلومتر شبکه گازرسانی که 120 هزار خانوار را پوشش می دهد زیر پوشش گازرسانی قرار گیرد.
 
‎وی یادآور شد: با توجه به برنامه های شرکت ملی گاز ایران در مناطق سردسیر به ازای هر خانوار هزینه گازرسانی 6 میلیون تومان و در مناطق گرمسیر 2.5 میلیون تومان در نظر گرفته شده که اگر هزینه گازرسانی کمتر از این دو معیار باشد گازرسانی شهر و روستا انجام خواهد شد.
 
‎انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *