کاهش آمار مبتلایان به تالاسمی ماژور در مازندران

21:20 - 14 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۹۲۱۷
ابتلا به تالاسمی ماژور در مازندران به کمترین میزان رسیده است.
کاهش آمار مبتلایان به تالاسمی ماژور در مازندرانبه گزارش گروه جامعه ، جان بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه در این استان دغدغه تولد بیمار تالاسمی جدید نداریم گفت : امسال 3 نوزاد در مازندران با بیماری تالاسمی ماژور متولد شدند که یک مورد مادری از خراسان بود که فرزندش را در مازندران به دنیا آورد .
 
 جان بابایی آزمایش های قبل از ازدواج و تامین بخشی از هزینه های بررسی های مورد نیاز ژنتیکی از سوی دانشگاه علوم پزشکی را به عنوان علل کاهش تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه اکنون برنامه ریزی ها برای دادن خدمات جامع تر به مبتلایان قدیمی تالاسمی است افزود : در مجموع 1560 بیمار تالاسمی ماژور اکنون از خدمات دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل همچون ترزیق خون و دریافت داروهای خوراکی دفع کننده آهن بهره مندند.  
   
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران 250 بیمار تالاسمی متوسط هم در مازندران زندگی می کنند که خدمات مداوم نمی گیرند ، فقط گاهی ویزیت می شوند ، داروی خوراکی می گیرند و سالی یکبار هم برای خدماتی همچون جراحی مراجعه می کنند.   
 
تالاسمی از بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و بنابراین پدیده تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست و نتیجه یک نوع کم خونی است که در طفولیت آغاز می‌شود و تا پایان عمر ادامه دارد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *