حلب مختصاتی برای میزبانی جنگ جهانی

15:58 - 12 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۸۲۷۲
تکفیری‌ها از دو منبع منطقه ای و فرامنطقه‌ای تغذیه می‌شوند که کشورهای عربی و ترک‌ها از حامیان منطقه‌ای و ایالات متحده و اروپا حامیان فرامنطقه‌‍ ای حاضر در حلب هستند.
به نقل از نسیم آنلاین، از مناطق عملیاتی در سوریه؛ در ادامه تغییر و تحولات جبهه نبرد در استان حلب شاهد تغییر معادلات میدانی به نفع جبهه مقاومت و همچنین همکاری واشنگتن و در بعضی از موارد اروپا با تروریست های تکفیری در سوریه هستیم. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در ادامه عملیات سراسری در شمال و منطقه ملاح و کاستیلو در ریف شمالی حلب و محاصره تروریست ها در این استان که از دو محور شمال و جنوب غرب صورت گرفت توانستند تکفیری های مستقر در مناطق مرکزی و شرقی این شهر را در محاصره قرار داده که در پی این محاصره شاهد فشار همه جانبه تروریست ها از داخل و خارج معبر اتصال محاصره در جنوب غرب بودیم.

عناصر مسلح تکفیری با ایجاد یک اتاق عملیات مشترک و اعلام اتحاد مقطعی همه گروه های وابسته و غیر وابسته به القاعده سعی در شکست محاصره و فک حصر در حلب داشتند که برای تحقق این موضوع از استفاده از سلاح های نامتعارف و ممنوعه  تا خودکشی نظامی در مناطق مختلف حلب را در دستور کار سازمان رزم خود قرار دادند.

این در حالی است که با نگاهی گذرا به تحولات سوریه و عراق همکاری غرب و اروپا و متحدان منطقه ای تروریست ها از منظومه عربی خلیج فارس تا دولت ترکیه با آنها را نه تنها نمیتوان انکار کرد بلکه مثالهای گوناگونی از کمک های مختلف سیاسی و نظامی که در راستای احیا و رشد و پیشرفت میدانی و سیاسی تکفیری ها رخ داده است را میتوان به شکل مصداقی عنوان کرد.

ایجاد نشست های مختلف و مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه که از سوی طرف آمریکایی و در زمانی که تکفیری ها در شرایط بحرانی قرار میگیرند خود نمونه ای از این همکاری های سیاسی است که در کنار آن میتوان به همکاری همه جانبه رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوب و جنوب غرب سوریه  که در خصوص مسائل امداد و لجستیک صورت گرفته نیز اشاره داشت.

این در شرایطی است که تکفیری های غرب آسیا از دو منبع منطقه ای و فرامنطقه ای تغذیه میشوند که منظومه عربی و ترک ها را میتوان در زمره حامیان منطقه ای که مسئولیت مالی و لجستیکی را بر عهده دارند و ایالات متحده و اروپا را در جایگاه حامیان فرامنطقه ای که مباحث سیاسی و برنامه ریزی کلان تروریسم تکفیری ها به عهده گرفته اند تقسیم کرد.

با تغییر معادلات میدانی در استان حلب به عنوان یک جبهه استراتژیک و ژئوپولوتیک شاهد ورود همه جانبه این دو منبع حمایتی تروریسم تکفیری در سوریه و عراق هستیم.

عملیات ارتش و نیروهای مقاومت با هدف پاکسازی و آزادسازی کامل حلب و همچنین انقطاع بزرگترین منبع تغذیه تکفیریها در سوریه با محاصره و تخلیه آنها از حلب در حالی سومین ماه خود را پشت سر میگذارد که نه تنها توانست اهداف از پیش تعیین شده را  تامین کند بلکه با پیشرفت و ادامه عملیات تروریستهای القاعده را وارد بحرانی جدی در سوریه کرد.

این عملیات که در شمال با تصرف کاستیلو و در جنوب غرب با تسلط بر راموسه و دانشکده های نظامی توانست بخش قابل توجهی از تروریست ها را در حلب در موقعیت محاصره قرار دهد اکنون به جایی رسیده است که توان رزمی تکفیریهای مستقر در حلب باید پاکسازی و خارج شوند.

تروریستها که توانستند یک بار با باز کردن معبری کوچک در الراموسه به اصطلاح خودشان فک حصر کنند نه تنها تلفات بسیار بالایی را متحمل شدند بلکه به علاوه منطقه الراموسه دیگر مناطق جنوب غرب نیز از اشغال آنها خارج و در تصرف نیروهای ارتش و مقاومت قرار گرفت.

بعد از اینکه عملیات نیروهای تحت فرمان اتاق عملیات فتح حلب و در واقع القاعده در جنوب غرب با شکست رو به رو شد و در شرایطی که القاعده در سوریه خود را در شرایط بسیار بحرانی مشاهده کرد دو محور اجچرایی مختلف را در دستور کار خود و نیروهای تحت امرش قرار داد که مطمئنا این دستور از اتاق فرمان منطقه و فرا منطقه ای آنها صادر شده است.

برای جلوگیری از نابودی القاعده و همچنین توقف اصل نظامی "حفظ دور تک" نیروهای ارتش و مقاومت ابتدا باید فشاری مضاعف در حوزه سیاسی و بین المللی با چاشنی رسانه ای عظیم به سوریه تحمیل شود و دوم اینکه باید در حوزه میدانی فشار از روی حلب برداشته شود.

در موضوع اول فرشته نجات تروریست ها یا بهتر بگوییم ایالات متحده با پیشنهاد مذاکره و نشست های سیاسی به سوریه ورود پیدا کرد.

پیشنهادی که محصولی چون آتش بس و همکاری برای ورود کمک های بشر دوستانه سازمان ملل به مناطق بحرانی از جمله حلب را در پی داشت. آتش بسی که همواره در شرایطی از سوی آمریکا مطرح میشود که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و نظامیان روسیه یا در حال پیشروی و آزادسازی مناطق مختلف سوریه هستند و یا اینکه تروریست های تکفیری در شرایط بحرانی در خصوص لجستیک و سازمان رزم به سر میبرند. تاکنون حتی یک بار مشاهده نشده است که آمریکا برای جلوگیری از اقدامات وحشیانه تکفیریها و نسل کشی های گوناگون در سوریه اقدام به مذاکره یا پیشنهاد آتش بس کند.

در نتیجه محور اول برای کمک به تروریسم تکفیری در سوریه که همان موضوع سیاسی با چاشنی رسانه ای بود با تصویب آتش بس مسیر خود را پیمود و حالا نوبت به تغییر معادلات میدانی برای کم کردن فشار وارد شده بر حلب و عناصر مسلح در محاصره رسیده است.

در این خصوص دو عملیات مختلف برای کم کردن فشار از حلب و توقف عملیات های سلسله وار ارتش و مقاومت و روسیه که در اصول نظامی به اصل "حفظ دور تک" شهرت دارد به جبهه های مختلف سوریه ابلاغ شد.

محور اول  ورود ترک ها در شمال سوریه که تقویت تکفیری ها  و حضور ترکیه به عنوان یکی از جدی ترین حامیان تروریست ها را در نزدیکترین مختصات جغرافیایی به آنها در سراسر جبهه شمالی امکان پذیر میکرد که نه تنها باعث فشار بر کردها و عدم تمرکز آنها برای اجرای عملیات علیه تکفیری ها شد بلکه امکان دسترسی نیروهای کرد به گذرگاه های مهمی چون الباب و همچنین آزادسازی مناطق تحت تصرف تکفیری ها از سوی کردها نیز با وضعیت پیش آمده منتفی میشود.

محور دوم بازگشایی چند جبهه مختلف در استان های دیگر سوریه با هدف  تلورانس نیرو و ایجاد یک توازن و برداشت فشار مضاعف بر حلب و همچنین ایجاد نامنی در سایر مناطق سوریه با استفاده ار فرصت آتش بس بود که حمله القاعده به شمال استان حما و همچنین گشودن جبهه ای در استان حمص و اجرای عملیاتهای متعدد در مثلث مرگ جنوب دمشق از جمله این اقدامات بود.

از سوی دیگر همه این تحرکات احتیاج به پشتوانه لجستیکی و مهمات دارد که نه تنها باید تروریست های محاصره شده در حلب از این جهت تغذیه شوند بلکه سایر قوای جبهه تکفیر در سوریه نیز برای ادامه عملیات ها باید از یک عقبه بزرگ لجستیکی برخوردار باشند.

بر همین اساس ورود کاروان های سازمان ملل با نام کمک های بشر دوستانه در سایه آتش بس و همچنین ارسال مهمات از سوی ترک های مستقر در خاک سوریه به گروه های مختلف تکفیری اجرایی شد.

درهمین راستا و در شرایطی که تروریست ها از این فرصت به وجود آمده استفاده کردند توانستند نه نها چند جبهه مختلف را باز کنند بلکه مسئله حمایت غیر مستقیم آنها به همین جا ختم نشد و برای تقویت میدانی آنها نیروهای ایالات متحده خود وارد عمل شده و تعدادی از مواضع ارتش و نیروهای مقاومت را مورد هدف قرار دادند.

با وجود طرح آتش بس و شکست این طرح و همچنین تغذیه تروریستها و بازگشایی چند جبهه مختلف در سوریه هیچ خللی در روند پیشروی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در حلب و همچنین عملکرد ارتش روسیه نه تنها به وجود نیامد بلکه این نیروها توانستند با عملیات هایی منظم در شمال حلب  اردوگاه حندرات و مناطق تل احمر و البریج و تل مناشر را آزاد کرده و عملیاتی را برای پاکسازی بیمارستان کندی و شهرک الشقیف نیز آغاز کنند.

بر همین اساس ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانستند با آزادسازی بیمارستان کندی در شمال حلب و همچنین اتصال این بیمارستان به میدان الجندول شمال بزرگراه خالد ابن ولید را که شهرک الشقیف قرار دارد آزاد کرده و در نتیجه برای آزادسازی و پاکسازی مناطقه العویجه آماده شوند.

ارتش سوریه با کمک کردهای شیخ مقصود مجموعه کارخانجات شقیف در شرق شیخ مقصود را از وجود تروریست ها پاکسازی کرد. با شکست خطوط دفاعی تروریست ها، پیشروی ها نیز کماکان ادامه دارد. شیخ مقصودشهرک کردنشین در غرب حلب ومشرف براتوبان کاستیلو از اهمیت خاصی برخوردار است و با در اختیار داشتن این منطقه و اجرای عملیات از سوی کردها میتوان فشار بسیار زیادی را بر تکفیری ها وارد آورد.

در شرق حلب نیز نیروهای ارتش و مقاومت با پشتیبانی روسیه توانستند با اجرای عملیات در مناطق سلیمان حلبی و المیدان اهدافی چون شرکت آب حلب و منطقه بستان پاشا و الشیخ خضر را نیز مورد هدف قرا دهند.

تروریست ها با در اختیار داشتن منبع تغذیه آب حلب که در محله سلیمان حلبی قرار دارد آب شهر را قطع کرده و این مناطق از جهت وجود منبع آب حلب از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول مدتی که بخش هایی از حلب به انضمام این تلمبه خانه در اشغال تروریست های تکفیری بوده و با وجود اینکه سوخت این مرکز آب از سوی دولت سوریه تامین می شود بارها شاهد این موضوع بوده ایم که تکفیری ها از این تلمبه خانه به عنوان برگه بازی در برابر ارتش و دولت و حتی ساکنان غیر نظامی حلب استفاده و  بهره برداری کرده اند.

امروز هم ارتش  عملیات گسترده ای را در سلیمان حلبی پیش برد که باعث شد مسلحین مجددا آب کل شهر رو قطع کنند و تا این لحظه هم آب قطع هست.

بعد از گذشت چند سال از اشغال حلب این استان استراتژیک سوریه همواره به عنوان یکی از چالش های جدی و جبهه های سخت این کشور مطرح بوده و هست. برخی رسانه های وابسته و منتسب به تروریسم تکفیری با اخبار دروغ و نشان دادن مدت زمان عملیات ارتش و مقاومت در حلب سخن از مقاومت تروریست ها در این شهر به میان آورده اند که نه تنها دروغ و توهم و بازی رسانه ای بیش نیست بلکه علت پیشروی ها در حلب و اینکه عملیات مقاومت در شمال با سرعت بیشتری از مرکز و شرق این استان صورت میگیرد ریشه در بافت شهر و میدان های عملیاتی این استان دارد.

با توجه به عوارض طبیعی و تراکم ساختمانی، عملیات نظامی در شمال شرق حلب از سهولت بیشتری نسبت به مناطق مرکزی و جنوبی در بخش شرقی شهر برخوردار است. در این مناطق مانند الصاخور، السکری و سلیمان حلبی، بافت شهری، قدیمی یا محله تنگ با ساختمان های بالای ۴ طبقه در هم تنیده هستند که مانور نیروها را با مشکل زیادی مواجه می کند که خروجی آن پیشروی با سرعت کمتری از شمال حلب است.

حلب بعد از مدتها اشغال از سوی تروریسم تکفیری اکنون در آساتانه آزادسازی قرار گرفته و امید است که ارتش و نیروهای مقاومت بتوانند با ادامه عملیات های خود در این استان در مدت زمان نه چندان زیادی این شهر را به ساکنان اصلی و مردم بیدفاع آن بازگردانند که این موضوع نه تنها میتواند معادلات نبرد در سوریه را تحت تاثیر قرار دهد بلکه خود میتواند فتح بابی در خصوص نابودی تروریسم تکفیری در سوریه و عراق باشد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: اروپا حلب ترک تکفیر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *