رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«سیر» تا «پیاز» بازسازی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز/ از تصمیمات شتاب‌زده و نادرست تا اسراف بیت‌المال

8:30 - 07 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۳۴۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
با وجود زمان و هزینه زیادی که صرف بازسازی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز شده به دلیل تصمیمات نادرست و شتاب‌زده چمن این ورزشگاه در پایان لیگ دوباره تعویض خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، ظاهراً پس از مدت‌ها بالاخره قرار است ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برای ادامه رقابت‌های لیگ برتر در هفته هشتم یا نهم آماده شود.

این ورزشگاه به همراه ورزشگاه بنیان‌ دیزل تنها ورزشگاه‌های با کیفیت و استاندارد تبریز با ظرفیت کافی هستند و با وجود اینکه ورزشگاه بنیان دیزل، اختصاص به باشگاه گسترش‌فولاد دارد، این باشگاه حاضر به در اختیار گذاشتن ورزشگاه خود به سایر نمایندگان تبریز در لیگ برتر نیست، دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز در مدتی که ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز در مراحل آماده‌سازی خود قرار داشت، برای میزبانی بازی‌های خود دچار مشکل بودند و در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی که محل تمرینات تراکتورسازی بوده، بازی‌های خود را برگزار می‌کردند.

به غیر از امکانات پایین ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی، نامرغوب بودن چمن آن و نداشتن گنجایش کافی برای حضور تماشاگران این دو تیم پرهوادار، پایین بودن امنیت ورزشگاه هم مسئله مهمی بود که چندبار میزبانی تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی در تبریز را دچار چالش کرد.

نزدیک بودن فاصله محل حضور تماشاگران به زمین بازی، چندبار باعث ایجاد درگیری و تنش در بازی‌های این تیم و رخ دادن حادثه و مصدومیت برای حاضران در این ورزشگاه شده است. به عنوان مثال علی حمودی در دیدار دوستانه تراکتورسازی مقابل پیکان به علت پرتاب سنگ از روی سکو‌ها دچار شکستگی از ناحیه سر شد، دیداری که به دلیل درگیری بین بازیکنان دو تیم نیمه تمام ماند.

بازی تراکتورسازی مقابل پرسپولیس هم دیدار دیگری بود که مشکلات ورزشگاه باعث ایجاد حواشی و درگیری در آن شد. پیش از شروع بازی و هنگام گرم کردن بازیکنان در زمین، سنگی از سوی سکو‌ها به سمت بوِژیدار رادوشوویچ، دروازه‌بان پرسپولیس پرتاب شد که او را از ناحیه کتف دچار مصدومیت کرد. پس از پایان دیدار هم بین چند نفر از عکاسان کنار زمین، برخی از ماموران انتظامات ورزشگاه و لیدرهای تراکتورسازی درگیری‌ پیش آمد که باعث جراحات طرفین شد.

مسائل و مشکلاتی که میزبانی در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی در رقابت‌های لیگ‌برتر برای تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی ایجاد می‌کند موجب می‌شود این دو تیم نتوانند از همه پتانسیل تماشاگران خود استفاده کنند و از عواید بلیت فروشی بهره‌مند شوند ضمن اینکه در دیدارهای مهمی مثل دربی تبریز و همچنین بازی تیم‌های ماشین‌سازی یا تراکتورسازی مقابل تیم‌های استقلال یا پرسپولیس که حساسیت ویژه‌ای دارد، تا 2 یا سه روز مانده به زمان آغاز بازی، تکلیف ورزشگاهی که این دو تیم پرهوادار تبریزی در آن میزبان هستند مشخص نیست و حتی صحبت به خروج این بازی‌ها از تبریز و برگزاری آن در استانی دیگر هم مطرح می‌شود.

این مشکلات نشان می‌دهد طول کشیدن روند آماده‌سازی ورزشگاه یادگار امام (ره) نه فقط برای فوتبال تبریز بلکه برای لیگ‌برتر هم دردسرساز شده و به همین دلیل روند آماده‌سازی این ورزشگاه زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار دارد ولی وعده‌هایی که مسئولان آماده‌سازی ورزشگاه می‌دادند بارها تحقق پیدا نکرد و عملی نشد.

با وجود اینکه گفته می‌شد ورزشگاه برای شروع لیگ شانزدهم آماده می‌شود، پس از دیدار هفته اول تراکتورسازی مقابل استقلال خوزستان، وعده آماده‌سازی ورزشگاه برای هفته سوم داده شد و پس از آن هفته پنجم و دیدار حساس مقابل پرسپولیس را زمان رونمایی از ورزشگاه یادگار امام (ره) در فصل شانزدهم معرفی کردند. با این شرایط به نظر می‌رسید تعطیلی حدود یک ماهه بازی‌های لیگ برتر فرصت کافی به مسئولان آماده سازی ورزشگاه داده باشد،  اما در نهایت این وعده هم عملی نشد و تراکتورسازی در ورزشگاه اختصاصی خودش میزبان پرسپولیس شد.

پیگیری‌های خبرنگار گروه ورزشی میزان بیانگر آن است که بازسازی ورزشگاه یادگار امام (ره) به پایان رسیده است و تنها مرحله پهن کردن چمن آن باقی مانده که طبق قرارداد پیمانکار ورزشگاه با طرف قرارداد ترکیه‌ای، قرار بود چمن آلمانی از گمرک ترکیه وارد تبریز شود. طبق آنچه اعلام شد چمن‌ آماده ورود به ایران بود ولی سازمان نباتات استان آذربایجان شرقی مجوز ورود آن را به تبریز نداد و اعلام کرد طبق قانون ابتدا چمن باید در قرنطینه قرارگیرد تا اگر مشکلی نداشت بعد مجوز ورود آن به ایران صادر شود.

این موضوع باعث ایجاد چالش بین مسئولان ورزشی استان آذربایجان شرقی و مسئول سازمان اصلاح نباتات شد. مشکلی که در این بین وجود داشت عمر چمن‌هایی بود که فقط 3 یا 4 روز برای ترخیص و پهن شدن فرصت داشت. فرصتی که به پایان رسید و ورود چمن‌های آلمانی به تبریز را منتفی کرد.

 این مسائل و مشکلات هزینه‌هایی بود که آماده‌سازی ورزشگاه یادگار امام (ره) به فوتبال تبریز وارد کرد. همین موضوع حساسیت‌ها را نسبت به کیفیت ورزشگاه یادگار امام (ره) بالا برد و همه منتظر این بودند تا ببینند این همه صبر و هزینه برای آماده سازی این ورزشگاه چه خروجی‌‌ای خواهد داشت؟ طبیعتاً با صرف این زمان و هزینه انتظار به کارگیری امکاناتی مناسب و چمنی مرغوب در این ورزشگاه وجود داشت که ارزش طولانی شدن روند آماده‌سازی این ورزشگاه را داشته باشد.

وقتی ورود چمن آلمانی به ورزشگاه منتفی شد، صحبت از کاشت بذر هلندی در ورزشگاه یادگار امام مطرح شد که آنهم مشکلاتی از قبیل طولانی شدن پروسه آماده‌سازی ورزشگاه و نامناسب بودن کیفیت نهایی چمن را در پی داشت که این مشکلات باعث شد مسئولان تصمیم گیرنده این روش را نادیده بگیرند.

با توجه به طول کشیدن بیش از حد بازسازی ورزشگاه یادگار امام (ره) صدای اعتراض مسئولان دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین‌سازی و همچنین فوتبال‌دوستان تبریزی را بالا برد. مسئولان برای رساندن این ورزشگاه به هفته هشتم یا نهایتاً هفته نهم به تکاپو افتاده و برای همین به استفاده از چمن داخلی رضایت دادند.چمنی که در ورزشگاه یادگار امام(ره) در حال پهن شدن است و قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، از منطقه کردان کرج به تبریز رفته است.

تصاویری که از این چمن‌ها هنگام پهن کردن در ورزشگاه یادگار امام (ره) منتشر ننشان می‌دهد کیفیت مناسبی ندارد و هشت هفته آواره‌گی دو نماینده تبریز و نداشتن محل مناسب برای برگزاری بازی در نهایت به استفاده از چمن‌های نامرغوب و بی‌کیفیت منتهی شده است.

با وجود نامرغوب بودن کیفیت چمن استفاده شده در ورزشگاه یادگار امام (ره) که مدیران ورزشگاه و مسئولان وززشی استان آذربایجان شرقی هم پایین بودن کیفیت آن را تأیید کرده‌اند، اعلام شده این همه هزینه و زمان برای رساندن ورزشگاه به شرایط بازی فقط برای 8 ماه قابل استفاده خواهد بود. چمن‌هایی که در این ورزشگاه پهن شده است مخصوص مناطق گرمسیری است و در منطقه سردسیر تبریز آسیب‌پذیری بالاتری از چمن‌های سردسیری دارند. به همین دلیل عمر این چمن‌ها در بهترین حالت تا پایان لیگ خواهد بود.

طبق اعلام مسئولان ورزشی آذربایجان شرقی، پس از پایان رقابت‌های لیگ شانزدهم ورزشگاه یادگار امام (ره) مجددا تحت بازسازی قرار خواهد گرفت و بعید نیست در لیگ هفدهم هم مجدداً شاهد مشکلات مشابه این فصل برای میزبانی دو نماینده تبریز در لیگ برتر باشیم و معلوم نیست تکلیف این‌همه اسراف در بیت‌المال چه خواهد شد؟

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *