وزیر خارجه انگلیس وارد ترکیه شد

19:37 - 04 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۵۱۰۶
بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس یکشنبه شب برای گفت و گو با مقامات بلندپایه ترکیه، وارد آنکارا شد. این اولین سفر یک مقام بلندپایه انگلیس به ترکیه بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته است. محور گفت و گوها، مسائل منطقه و روابط دوجانبه عنوان شده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا؛  وی قرار است در مدت اقامت سه روزه خود در ترکیه با عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و رئیس هیات مذاکره کننده ترکیه با اتحادیه اروپا، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه، بینالی یلدریم نخست وزیر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو کند.

وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، این اولین سفر یک مقام بلندپایه انگلیس به ترکیه در بعداز کودتای نافرجام است و وی ضمن دیدار و گفت و گو با همتای ترکیه ای و مقامات بلندپایه، از آثار بمباران مجلس ملی ترکیه نیز دیدن خواهد کرد.

در اطلاعیه آمده است: محور گفت و گوهای دو طرف، فرایند مناسبات آنکارا – لندن، راههای تقویت و تعمیق روابط و مسائل مهم منطقه ای و بین المللی، خواهد بود.

بوریس جانسون که پیشتر رئیس شهرداری لندن بود، بعد از برگزیت، در دولت ترزا می به عنوان وزیر خارجه منصوب شده است.

سفر جانسون به آنکارا گرچه اولین سفر مقام بلندپایه انگلیس به ترکیه بعد از کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته، است، اما به قوت می توان گفت که روابط آنکارا – لندن، تنها رابطه ترکیه با غرب است که در پسا کودتا دچار تنش و سردی نشده است. 

آنکارا همواره کشورهای غربی را از بی تفاوتی در واکنش به کودتا در ترکیه متهم کرده و اظهارات مقامات غربی در بعد از کودتا در خصوص نقض حقوق متهمان را به باد انتقاد گرفته است. اما انگلیس همواره از امواج این تنش به دور بوده است. 

انگلیس شریک تجاری مهم ترکیه است و حجم مبادلات تجاری دو کشور بیش از 10 میلیارد دلار در سال است.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *