تولید علم در رشته های علوم انسانی مناسب نیست/ حوزه های علمیه فعالتر شوند

19:20 - 31 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۳۱۳۰
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت: تولید علم در رشته های علوم اجتماعی و انسانی در وضعیت ایده آل نیست و نیازمند توجه و تلاش بیشتر است و حوزه های علمیه باید نقش پررنگ تری ایفا کنند.
تولید علم در رشته های علوم انسانی مناسب نیست/ حوزه های علمیه فعالتر شوندبه گزارش گروه سیاسی ،حجت الاسلام سیدعلی عماد در نشست بررسی راهکارهای ارتقا و توسعه همکاری های مشترک پژوهشی حوزه و دانشگاه در تبریز با بیان اینکه جریان تولید علم و فناوری در کشور باید نظام مند و هدفمند باشد، افزود: در سال های اخیر رشد تولید علم در شاخه های مختلف علوم از جمله رشته های علوم پایه در کشور شتاب بیشتری داشته است.
حجت الاسلام عماد ادامه داد: برخی موازی کاری ها در تولید علم، باعث شده ظرفیت رشته های موجود در ایران، رشد قابل توجهی نداشته باشد.
معاون پژوهشی حوزه های علمیه یادآور شد: با تعیین یک دستگاه متولی در تولید علم و فناوری کشور و تدوین برنامه های راهبردی با توجه به نیاز روز جامعه، می توان گام های موثری در توسعه و رشد علوم مختلف از جمله در حوزه علوم اجتماعی و انسانی برداشت.
وی گفت: با برگزاری نشست های مشترک، تدوین اجرای پایان نامه ها، انجام کار تحقیقاتی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، همایش ها و کارگاه های مشترک می توان ارتباط حوزه و دانشگاه را گسترش داد.
حجت الاسلام عماد با اشاره به ظرفیت های بالای حوزه و دانشگاه اظهارکرد: باید از ظرفیت های علمی و آموزشی حوزه و دانشگاه در راستای حل مشکلات کلان کشور و رفع نیاز جامعه بهره مند شد.
وی افزود: با ایجاد تعامل و ارتباط و به خصوص فراهم کردن فضای مناسب می توان ضمن بهره گیری از ظرفیت ها، گام های موثری در عرصه های مختلف کشور برداشت.
رئیس دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: دانشگاه تبریز در طول تاریخ تاسیس خود به پشتوانه تاریخ علمی و آموزشی این منطقه، علاوه بر پیشگامی در حوزه های علمی و آموزشی در بسیاری از عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیشتاز سایر دانشگاه های کشور بوده است.
محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: این دانشگاه در شروع انقلاب فرهنگی، قیام 29 بهمن تبریز، عرصه سازندگی و پیروزی جنگ تحمیلی نقش تعیین کننده ای داشته و به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان به هنگام پشتیبانی از رزمندگان جبهه های جنگ تحمیلی به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه های کشور مطرح است.
وی با اشاره به افتخارات بین المللی دانشگاه تبریز، گفت: براساس آخرین رتبه بندی موسسه بین المللی لایدن، این دانشگاه در رتبه 492 دنیا بوده و همچنین جزو یک درصد دانشگاه های تاثیرگذار جهان است.
رئیس دانشگاه تبریز وجود 24 هزار دانشجو، بیش از 750 نفر هیات علمی، 21 دانشکده، چندین دانشکده اقماری، پردیس بین المللی، بیش از 10 مرکز پژوهشی را از دیگر ظرفیت های این دانشگاه برشمرد.
وی اضافه کرد: این دانشگاه در حوزه علوم اجتماعی و انسانی نیز به نوعی پیشتاز سایر دانشگاه ها است به طوریکه از 21 دانشکده و 10 مرکز پژوهشی موجود در این دانشگاه به ترتیب 6 دانشکده و سه مرکز مربوط به این حوزه است.
پورمحمدی در خصوص توسعه همکاری های مشترک بین حوزه و دانشگاه نیز یادآور شد:در سال های اخیر توسعه همکاری مشترک در بخش های مختلف افزایش یافته و با برگزاری چنین نشست ها و جلساتی می توان بر توسعه همکاری مشترک شتاب بیشتری داد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *