حل مشکلات دستگاه قضا با دو اقدام پیشگیری و تعقیب

13:48 - 29 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۲۸۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رفاهی گفت: مشکلات دستگاه قضایی با دو اقدام تعقیب و پیشگیری حل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، سید علی اصغر رفاهی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد با اشاره به لزوم پیشگیری در دستگاه قضایی گفت: قانونگذار در قانون اساسی سال‌ها قبل برای دستگاه قضایی دو بال تعقیب و  پیشگیری را پیش بینی کرده است. لذا مشکلات دستگاه قضایی حل نخواهد شد مگر زمانی که از هر دو بال تعقیب و پیشگیری با هم استفاده کنیم.

وی گفت: باید توجه کنیم که سیاست دستگاه قضایی کاهش ورودی پرونده است و این کاهش باید اتفاق بیفتد. یعنی هرکسی در هر جایی از دستگاه قضا به سهم خود در این کاهش نقشی داشته باشد.

این مقام قضایی خطاب به قضات گفت: باید به مسئله پیشگیری با قدرت ورود پیدا کرد. اینگونه نباید باشد که برخی دستگاه ها و سازمان‌ها پرونده سازی و تخلف کنند و آمار ورودی را بالا ببرند بعد دستگاه قضا فقط به موضوع رسیدگی کند.

رفاهی تصریح کرد: قاضی باید با قدرت به مسائل شهرستان خود احاطه داشته باشد و قبل از شکل گیری تخلف از حادث شدن آن پیشگیری کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد به آمار 10 جرم و خواسته اولیه در شهرستان اشکذر اشاره کرد و گفت: متاسفانه دادگستری اشکذر در مقایسه آماری بین سال‌های 93 و 94 در بسیاری از عناوین با افزایش روبرو بوده است و این مسئله نشان دهنده این است که باید تلاش بیشتری در این منطقه داشته باشیم.

این مقام مسئول در ادامه به آمار ورودی پرونده به دادگستری استان یزد پرداخت و گفت:‌ با مدیریت صحیح می‌توان جلوی ورود و ثبت سالیانه قریب به5 هزار پرونده را به دادگستری استان یزد گرفت. پرونده‌هایی مانند تقاضای صدور حکم رشد، مطالبه مهریه، مفقودی، رانندگی بدون پروانه، استعمال مواد مخدر وغیره باید با مدیریت صحیح به مراجع مربوط به خود ارجاع شوند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *