رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اختلاف نظر میان رئیس جمهور و رئیس اجرائی دولت افغانستان بر سر "صلح با حزب اسلامی"

16:11 - 28 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۲۱۹۶
منابع خبری در افغانستان گزارش دادند که میان "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری و "عبدالله عبدالله" رئیس اجرائی دولت افغانستان بر سر امضای توافق نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری "گلبدین حکمتیار" اختلاف وجود دارد.
اختلاف نظر میان رئیس جمهور و رئیس اجرائی دولت افغانستان بر سر به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری پژواک با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع خبری نوشت که رئیس اجرائی دولت افغانستان با بعضی از موارد موافقت نامه صلح با حزب اسلامی مخالفت کرده، اما رییس جمهوری این کشور گفته است که هیچ مانعی را بدون دلیل در مقابل صلح، قبول نخواهد کرد و پیشرفت چشمگیری در امضای توافق نامه با حزب اسلامی صورت گرفته است.

پژواک به نقل از این منبع خبری که نامی از وی نبرده است، افزود که عبدالله موارد مخالفت خود را با این توافق نامه هفته گذشته در دیدار «پیراحمد گیلانی»، رئیس شورای عالی صلح افغانستان با وی درمیان گذاشته است.

گفت وگوهای صلح میان حزب اسلامی افغانستان و دولت این کشور از اواخر سال گذشته آغاز شد و تا آستانه امضای توافق نامه صلح پیش رفت، اما در میانه مذاکرات حزب اسلامی شرایط جدیدی را مطرح کرد که گفت و گوها و امضای توافق نامه را به حال تعلیق درآورد.

منابع افغان به نقل از نماینده حزب اسلامی گزارش داده بودند که این حزب خواستار تعیین زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان و خارج کردن نام این حزب از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیان خود شده است.

اینک طرفین می گویند که پیشرفت هائی در گفت و گوها و امضای توافق نامه به دست آمده و "محمد اسماعیل قاسمیار" یک عضو شورای عالی صلح افغانستان گفته است که تمامی مشکلات فنی موافقت نامه صلح با حزب اسلامی مرتفع شده و هیچ مانعی که بتواند این توافق را به چالش بکشد، وجود ندارد.

این عضو شورای عالی صلح افغانستان افزوده است که بزودی توافق نامه صلح با حزب اسلامی در کابل به امضاء خواهد رسید.

شماری از تحلیلگران افغان، حزب اسلامی را در شرایط کنونی فاقد اثرگذاری در عرصه سیاسی افغانستان می دانند، اما با این وجود می گویند که امضای این توافق نامه، گروه طالبان مخالفان مسلح اصلی دولت را در تنگنا قرار خواهد داد و از نظر روحی آنان را تضعیف خواهد کرد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *