زنجانی‌ها برای پیاده‌روی اربعین از مرز مهران به کربلا اعزام می‌شوند‌

19:20 - 25 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۱۲۸۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
استاندار زنجان با تأکید بر ثبت نام زائران در سامانه سماح و دریافت ویزا به منظور تأمین امنیت در مراسم اربعین گفت: زنجانی‌ها از مرز مهران به کربلا اعزام می‌شوند.
زنجانی‌ها برای پیاده‌روی اربعین از مرز مهران به کربلا اعزام می‌شوند‌به گزارش گروه سیاسی ، اسدالله درویش‌امیری در جلسه ستاد اربعین با اشاره به برگزاری نشست یک روزه استانداران اظهار داشت: نخستین موضوعی که در این نشست در دستور کار قرار گرفت، بحث بزرگداشت اربعین حسینی و تشکیل ستادهایی برای این منظور در استانها بود.

وی مراسم اربعین را بزرگترین اجتماع شیعیان عنوان کرد و افزود: برگزاری این مراسم باشکوه برای شیعیان عظمت می‌آفریند و در زمینه‌های مختلف پیام‌های متعددی را برای منطقه به ارمغان می‌آورد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه مردم به شکل خودجوش این اجتماع عظیم را پدید آوردند و به سمت کربلا و نجف حرکت کردند، ابراز کرد: مسئولان نیز به دنبال مردم برای فراهم کردن ساز و کارهای برگزاری هرچه بهتر این مراسم و کاهش مشکلات آن دست به کار شدند.

وی تصریح کرد: این حرکت و مانور بزرگ دینی در تجلیل خون‌های به ناحق ریخته در کربلا ادامه پیدا می‌کند و سال به سال با شکوه‌تر و گسترده‌تر برگزار می‌شود.

درویش‌امیری برقراری امنیت را مهمترین موضوع در برگزاری مراسم اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: در راستای حفظ امینت منطقه و کشور عراق، همه توان کشور ما در خدمت دولت عراق قرار می‌گیرد.

وی به حرکت مردم و زائران در مسیر قانونی و رعایت ابلاغیه‌های صادر شده از طرف ستاد اربعین به منظور برقراری و حفظ امنیت تأکید کرد و افزود: مردم برای شرکت در مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت نام و نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند چرا که حضور انفرادی و غیرکاروانی مردم به اهداف امنیتی خدشه وارد می‌کند.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: منطقه به دلیل حضور پایگاه‌های داعش و جماعتی که به هیج چیزی از نظر اعتقادی و انسانی پایبند نیستند، آلوده است و مردم باید به دریافت ویزا از سامانه سماح تشویق شوند.

وی با اشاره به اینکه ورودی و خروجی مرزهای کشور محدود است بیان کرد: به منظور جلوگیری از ازدحام بیش از حد در یک مرز، ورودی و خروجی برای زائران هر شهرستان مشخص شده است.

درویش‌امیری ابراز کرد: استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، ایلام، گیلان، مازندران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، کرمانشاه، همدان، کردستان و لرستان از مرز مهران به عتبات اعزام می‌شوند ضمن اینکه زائران حتما باید به شکل کاروانی، با همراه داشتن ویزا و سایر مدارک مانند کارت ملی در این مراسم شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مرز چذابه برای استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، یزد، خوزستان و چهارمحال بختیاری در نظر گرفته شده است، گفت: زائران استان‌های خراسان رضوی، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و اتباع خارجی از مرز شلمچه اعزام می‌شوند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت به بیمه همه زائران تأکید دارد، بیان کرد: امسال بدون کارت شناسایی به هیچ یک از زائران اجازه عبور از مرز داده نمی‌شود.

وی به تشکیل کمیته‌هایی به منظور برطرف کردن نواقص سال‌های گذشته و خدمات‌رسانی بهتر به زائران به ویژه برای رفت و برگشت آنها تأکید کرد و افزود: کمیته‌های امنیتی و انتظامی، فرهنگی و آموزشی و حمل و نقل و سوخت از مهمترین آنها است.

درویش‌امیری تشکیل کمیته‌های زیرساخت، اعزام، مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه، کمیته بهداشت، درمان و امداد و اطلاع‌رسانی و مستندسازی را از دیگر اقدمات مهم در راستای برگزاری بهتر مراسم اربعین عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه عزاداری سید و سالار شهیدان یک مراسم فرهنگی، معرفتی و معنوی است، ابراز کرد: باید احساسات مردم به درستی استفاده شود و افراط در عزاداری و پیوند زدن بدعت‌هایی که ریشه مذهبی ندارند، سبب خارج شدن این مراسم از حالت معرفتی می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به تأسیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در زنجان بیان کرد: با هماهنگی با معاون کنسولی وزیر امور خارجه تلاش می‌کنیم ویزای زائران استان زنجان در خود زنجان صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت به منظور خدمات رسانی بهتر و ساماندهی زائران نسبت به انتخاب مدیران کاروانهای باتجربه حاساسیت به خرج می‌دهد که حتما پیش از این اقدام به اعزام زائر کرده باشند.

درویش‌امیری به مشارکت‌های مردمی و جمع‌آوری نذورات مردمی برای کمک به ستاد اربعین تأکید کرد.

آیت‌الله علی خاتمی، امام جمعه زنجان نیز در این مراسم ضمن تأکید بر مشارکت‌های مردمی و اصناف برای برگزاری مراسم اربعین اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی و مساجد بزرگ نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مردمی به ستاد اربعین اقدام کنند ضمن اینکه صندوقهای جمع‌آوری این کمک‌ها در نمازهای جمعه نیز برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی سبب برکت در این کار و ایجاد هماهنگی و همکاری می‌شود، ابراز کرد: باید همه ظرفیتها و امکانات استان زنجان در یک جا جمع شود و از جدایی و تک‌روی در برگزاری مراسم اربعین پرهیزشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *