رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دفاتر ازدواج، زوجین را برای گذراندن دوره‌های آموزشی به مراکز مشاوره ارجاع دهند

10:24 - 15 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۷۵۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رفاهی گفت: سردفتران ازدواج همانگونه که برای آزمایش‌های ژنتیک و غیره به زوجین نامه می‌دهند می بایست جهت گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج نیز زوجین را به مراکز مشاوره معرفی کنند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، معاون اجتماعی دادگستری استان یزد در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان اشکذر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر و تاکیدات ایشان بر امر پیشگیری از وقوع جرم گفت :گریزی از وارد کردن مردم در  بحث پیشگیری نیست و  برای موفقیت در این مسئله همکاری همه جانبه مردم ضرورت دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد سپس به جرایم و آسیب‌های اجتماعی اولویتی شهرستان اشکذر اشاره کرد و  با  مقایسه آماری بین سال‌های 93 و 94  شهرستان اشکذر اظهارکرد: متاسفانه این مقایسه نشان می‌دهد اشکذر در اکثر عناوین رشد داشته است و این زنگ خطری برای ماست که  باید در زمینه پیشگیری بیشتر تلاش کنیم.

این مقام قضایی رویکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  دادگستری یزد در سال جاری را تاکید بر کاهش ورودی پرونده به دادگستری دانست و افزود: در برخی از عناوین می‌توان مدیریت کرد تا پرونده ثبت دادگستری نشود. مثلا در مطالبه مهریه  چون مهریه سند لازم الاجراست می‌توان جهت صدور اجرائیه  مستقیما به اداره ثبت ارجاع شود، در بحث رانندگی بدون پروانه، استعمال مواد مخدر و برخی دیگر از عناوین نیز می‌توان با مدیریت بیشتری اعمال قانون کرد.

رفاهی با اشاره به آمار حدود 11 میلیون دختر و پسر در شرف ازدواج در کشور اضافه کرد: جوانان برای ورود و تشکیل زندگی مشترک نیازمند یکسری آموزش‌ها هستند. متاسفانه در سال‌های گذشته یا این آموزش ها وجود نداشته یا به شکلی ناقص بوده است. چنانچه آموزش‌های پیش از ازدواج جدی گرفته می‌شد امروز شاهد این میزان جدایی در کشور نبودیم.

وی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های لازم برای فراگیر شدن آموزش‌های پیش از ازدواج در حال ایجاد است، از سردفتران ازدواج خواست تا همانگونه که برای آزمایش‌های زنتیک و غیره به زوجین نامه می‌دهند جهت گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج نیز  زوجین را به مراکز مربوطه معرفی کنند.

رفاهی از مسئولان شهرستان اشکذر خواست تا از هزینه کرد بودجه‌های فرهنگی شهرستان در سایر موضوعات خودداری کرده و بخشی از این بودجه صرف تحکیم بنیان خانواده در اشکذر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد بحث مهاجرین و اتباع بیگانه را از مهمترین آسیب های اجتماعی شهرستان عنوان کرد و گفت: باید بانک اطلاعاتی جامعی از مهاجرین و اتباع بیگانه ساکن در شهرستان اشکذر برای استفاده‌های بعدی تهیه شود.

رفاهی با اشاره به پایین بودن سطح اطلاعات حقوقی مردم نیاز به مشاوره های حقوقی رایگان را ضروری دانست.

وی به بحث داوری نیز اشاره کرد و گفت: داوری در اشکذر باید فعال شود. بسیاری از اختلافات را می‌توان به سمت داوری سوق داد و حل کرد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *