رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا "افغانستان" را بهشتی برای تروریست‌ها کرده است

14:19 - 12 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۵۹۷۶
دیلی کالر گزارش داد: با وجود یک تریلیون دلار هزینه آمریکا در امر مبارزه با تروریسم در افغانستان، گروه‌های تروریستی درحال برگشت به پناهگاه امنشان در این کشور هستند.
آمریکا به گزارش سرویس بین الملل دیلی کالر در گزارشی نوشت: پس از هزینه کردن یک تریلیون دلار و استقرار صدها سرباز نظامی آمریکایی در افغانستان، اکنون دیده می‌شود که گروه‌های تندرو تروریستی به افغانستان بعنوان مکانی امن سرازیر شده‌اند.
 
گزارش تازه موسسه مطالعات جنگ در آمریکا هشدار داده است که درحال حاضر گروهای تروریستی درافغانستان بازگشته و در جستجویی ایجاد پناهگاه‌های امنی در این کشور هستند.
 
در این گزارش آمده است: درسال 2001 میلادی و پس از حادثه 11 سپتامبر، تمام اهداف لشکرکشی آمریکا در افغانستان سرنگونی رژیم طالبان و از بین بردن پناهگاه‌های امن شبکه القاعده در این کشور بود.
 
دیلی کالر گزارش داد: اما در سال 2014 میلادی زمانی‌که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی را در افغانستان پایان بخشید، طالبان در میدان‌های نبرد در سراسر این کشور دستاوردهای تاریخی را برای خود رقم زده است.
 
دولت افغانستان که حمایت ایالات متحده آمریکا را با خود دارد با یک فساد گسترده اداری روبرو است و در ماه سپتامبر با یک بحران رهبری سیاسی مواجه شد.
 
با توجه به این واقعیت‌ها، در این گزارش موسسه مطالعات جنگ نیز هشدار داده که اگر افغانستان در همین وضعیت باقی بماند، گروه‌های افراطی جهانی پناهگاه‌های امن خود را در مناطقی که دولت افغانستان حضور چندانی ندارند، مجددا بازسازی خواهند کرد و تهدیدات پایداری را متوجه امنیت ملی امریکا خواهد ساخت.
 
در این گزارش نیز آمده است که روز شنبه جنگجویان وابسته به شبکه حقانی یک مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان را تصرف کرده‌اند.
 
 در این رابطه یک مقام محلی افغانستان به روزنامه نیویورک تایمز اظهار کرد که صدها جنگجویی وابسته به شبکه حقانی با یورش به این منطقه مرزی آن را تصرف نمودند.
 
این مقام محلی افغانستان در ادامه اضافه کرد که جنگجویان شبکه حقانی با به دست گرفتن این منطقه ده‌ها وسایل نقلیه جنگی و سلاح‌های سنگین و سبک را که توسط آمریکا در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفته بود، به دست آوردند.
 
شبکه حقانی مسئولیت بخشی بزرگی از تلفات نظامیان آمریکایی را در افغانستان به عهده گرفته  و مواد لازم برای انجام حملات گسترده انتحاری را در سراسر این کشور فراهم می‌کند.
 
شبکه حقانی همچنین یک ائتلاف خاموش و آرام با شبکه القاعده دارد و دارای ریشه‌های عمیق در سرزمین‌های قبیله‌ای پاکستان می‌باشد.
 
ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته حدود 100 سرباز نظامی خود را به هلمندی فرستاد که یکی از مناطق استراتژیک برای طالبان به شمار می‌رود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون طالبان به جز قسمت مرکزی این ولایت، تقریبا اداره بیشتر شهرستانهای اصلی آن را در اختیار دارند.
 
دیلی کالر گزارش داد: با وجود تلاش‌ها و اختصاص دادن تمام زرادخانه‌های نظامی دولت افغانستان برای مبارزه با طالبان در هلمند، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ناشایستگی‌شان در امر مبارزه با این گروه در این ولایت نشان داده‌اند.
 
از سویی هم طالبان نیز بخش عمده «قندوز» در شمال افغانستان را در محاصره خود درآورده‌اند و درسال 2015 میلادی این گروه موفق شد که شهرک قندوز را بصورت موقت تصرف کنند؛ تصرف قندوز به دست طالبان بزرگترین پیروزی این گروه پس از سال 2001 میلادی به شمار رفت.
 
در این گزارش همچنین آمده است: طالبان کنترل 98 درصد از 4 شهرستان کلیدی این ولایت را در اختیار دارند و سال گذشته با استفاده از همین شهرستان‌ها اولین حمله تهاجمی‌شان را به مرکز این ولایت راه اندازی کردند.
 
شبکه القاعده با سرمایه گذاری و ایجاد مجدد اردوگاه‌های آموزشی بزرگ پس از 11 سپتامبر سال 2001 میلادی برای طالبان در سراسر افغانستان نقش داشته است. در ماه اکتبر سال 2015 میلادی ایالات متحده آمریکا یک عملیات گسترده‌ای را علیه یک اردوگاه اموزشی القاعده در قندهار در نزدیکی مرزی پاکستان راه‌اندازی کرد.
 
در آن زمان فرمانده نیروهایی آمریکایی در افغانستان این اردوگاه را بزرگترین اردوگاه آموزشی القاعده خواند و اعلام کرد که آمریکا در 14 سال حضورش در افغانستان چنین اردوگاهی را مشاهد نکرده بود.
 
رهبران و جنگجویان وابسته به شبکه القاعده تعهد کرده‌اند که عملیات‌های بزرگ را علیه آمریکا و متحدان بین المللی‌اش در افغانستان و حتی در داخل خود آمریکا راه اندازی کنند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *