بی‌اعتمادی به جامعه پزشکی متضرر شدن مردم را به همراه می‌آورد

19:41 - 27 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۱۰۶۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل گفت: رسانه‌ها باید در ایجاد اعتماد میان مردم و پزشکان نقش‌آفرینی کنند بطوری‌که امنیت روانی جامعه پزشکان در ارائه خدمت به مردم اهمیت دارد.
به گزارش گروه جامعه ؛ «منصور جعفری» در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آمار خطای پزشکی در اردبیل افزود: 15 مورد خطایی پزشکی  در استان بوده که با عوارض و درمان وارد تشخیص داده شده و به صدور کیفر خواست منجر شده است.

وی تصریح کرد: به‌دنبال شکایت مردم و با استعلام مراجع قضایی هر گونه قصور احتمالی پزشکان و سایر اعضای سازمان نظام پزشکی در هیئت‌های بدوی، تجدید نظر و شورای عالی با حضور پزشکان، کارشناس و قاضی بررسی و به‌صورت عادلانه و بی‌طرفانه حکم مقتضی صادر می‌شود.

جعفری با اشاره به شمار عمل‌های جراحی شده در  بیمارستان‌های دولتی اردبیل اشاره کرد و افزود: بطوری‌که پارسال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی اردبیل بیش از 76 هزار عمل جراحی و دو میلیون و 282 هزار مراجعه سرپایی بیماران ثبت شده است.

وی یادآور شد: از مجموع اعمال جراحی و مراجعات سرپایی انجام گرفته به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی اردبیل در سال گذشته 40 مورد به شکایت بیماران به نظام پزشکی منجر شده و 25 مورد از آن‌ها ناوارد تشخیص داده شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل با بیان این‌که 1930 نفر در شهرستان اردبیل  عضو جامعه نظام پزشکی هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 446 پزشک عمومی، 243 پزشک متخصص، 31 پزشک فوق تخصص، 99 پزشک داروساز، 119 دندان پزشک، 28 متخصص دندانپزشکی، 49 کارشناس علوم آزمایشگاهی، 105 کارشناس و 750 ماما هستند.

به گفته جعفری، پزشکان متخصص و فوق تخصص اردبیل رتبه قابل قبولی را در میان جامعه پزشکی کشور به خود اختصاص داده‌اند، اما این درحالی است که استان اردبیل  از نبود پزشک متخصص شبکیه چشم رنج می‌برد و بیماران این استان که تعداد آنها نیز کم نیست به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود این در حالی است که برخی از این بیماران به‌علت مشکلات معیشتی و دوری راه از ادامه درمان منصرف شده و آسیب می‌ببینند.

وی خاطرنشان کرد: استان اردبیل نیازمند دو تا سه فوق تخصص شبکیه است و برای تأمین آن و رفع نیاز بیماران با کمک دانشگاه علوم پزشکی در تلاش هستیم.

جعفری با اشاره به این‌که سازمان‌های نظام پزشکی موجود در شهرستان‌های اردبیل نیز مانند خود اردبیل از استقلال کامل برخوردار هستند، تصریح کرد: این سازمان در  شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و گرمی مغان فعالیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: جایگاه بخش خصوصی در طرح تحول نظام سلامت نامشخص دیده می‌شود بطوری‌که در تدوین آن به این بخش توجه نشده است.

به گفته وی، بخش خصوصی رقیب بخش دولتی نیست بلکه همیار آن بحساب می‌آید و انتظار می‌رود در کنار طرح تحول نظام سلامت کشور که رضایت زیاد مردم را به‌دنبال داشته است از بخش خصوصی بهداشت و درمان نیز حمایت شود.

جعفری در ادامه به وجود تبلیغات گمراه‌کننده در استان اشاره کرد و افزود: در حوزه بهداشت و درمان تبلیغات گمراه‌کننده کالاها و تولیدات بهداشتی، درمانی، دارویی و آرایشی به ضرر جامعه پزشکی و مردم است و این امور باید با هماهنگی و تائید نظام پزشکی صورت بگیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *