رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفر امام رضا(ع) به خراسان جنبه علمی و سیاسی داشت/مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است

1:20 - 26 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۰۰۴۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی با اشاره به سفر امام رضا(ع) از مدینه به خراسان، گفت: سفر این امام بزرگوار از ابتدا معجزات و کرامات فراوانی به همراه نقش علمی و سیاسی زیادی در برداشت.
سفر امام رضا(ع) به خراسان جنبه علمی و سیاسی داشت/مقام امامت بالاتر از مقام نبوت استبه گزارش گروه سیاسی ، آیت‌الله سید علیرضا عبادی در جمع صمیمی طلاب استان، اظهار داشت: مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است، چراکه حضرت ابراهیم(ع) در حالی به این مقام دست یافت که به مقام نبوت رسیده بود و از آزمایش­‌های بزرگ الهی سربلند بیرون آمده بود.

وی ادامه داد: البته گاهی افرادی به اشتباه تصور می­‌کنند که مقام ائمه(ع) از رسول الله(ص) بالاتر است حال آنکه حوزه مقام امامت غیر از شخص امام است و در بین تمامی مقاماتی که رسول الله(ص) به آن دست یافتند، مقام امامت ایشان بالاترین رتبه را دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی اضافه کرد: تمام عالم تکوین و تشریع بر اساس قانون است، ملاک انسان واقعی پیروی از قانون است و تمام علوم برای این تدریس می‌شود که افراد تحصیل‌کرده قانون را در آن رشته نسبت به علم شناسایی کنند.

عبادی با بیان اینکه در عالم تشریع نیز ملاک قانون است، قانون حق را از باطل جدا می­‌کند، ادامه داد: امامت یکی از صدها موضوع عالم تشریع است.

وی بیان کرد: تفاوت ائمه(ع) و دیگران شاید بسیار زیاد باشد اما قدم نخست رعایت قانون است؛ به این معنی که دیگران راه بی‌قانونی را طی کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مکتب امیرالمومنین(ع) اسلام ناب است، ادامه داد: بعثت پیامبران قانون دارد، قانونی که از نخستین بعثت که حضرت آدم(ع) است آغاز و تا وصی‌الوصیاء که حضرت ولی عصر(عج) هستند ادامه دارد.

عبادی با بیان اینکه این قانون بر چهار اصل استوار است، افزود: ابتدا اصل جانشینی الهی است، به این معنا که جانشین به هر صورتی که باشد مستقیم یا با واسطه، اصلی یا نیابتی ویژه خدا است.

وی اصل دوم را نشانی داشتن از قدرت الهی دانست و گفت: اصل سوم معصومیت و متصل بودن به علم بی‌کران الهی است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی توضیح داد: چهارم داشتن عصمت است چراکه اگر فرستاده الهی عصمت نداشته باشد مردم بر خدا حجت دارند بنابراین آنهایی که تا به امروز خود را بردوش مردم گماردند و پر از نقص بودند همواره مردم را با جهل رهبری کردند.

عبادی ضمن اشاره به ثبات این قانون در تمامی اعصار و دوران، ادامه داد: اگر یوسف ابن یعقوب ابن اسحاق ابن ابراهیم به نبوت رسید این وراثت نیست بلکه شایستگی یوسف و دیگر پیامبران(ع) است همان‌گونه که پسر حضرت نوح(ع) نتوانست به پیامبری برسد.

وی با بیان اینکه پیروی مردم از قانون و بی‎قانونی دو جریان است، اذعان داشت: این دو جریان در صدر اسلام نیز بوده و در حال حاضر بعد از گذشت 1400 سال همچنان پابرجا است و تا زمانی که انسان عقلش را اسیر تعصبش قرار دهد و از افراد جاهل پیروی کند این دو جریان برقرار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی با بیان روایتی از سفر امام رضا(ع) از مدینه به خراسان، تشریح کرد: سفر این امام بزرگوار از ابتدا معجزات و کرامات فراوانی به همراه نقش علمی و سیاسی زیادی در برداشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *