دولت به جای افراط و تفریط، جانب انصاف و عدالت را در پیش بگیرد/ حقوق و دستمزد اندك می‌تواند سرمنشا مشکلات متفاوتی باشد

9:03 - 24 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۳۵۳
رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در یادداشت امروز روزنامه اعتماد، ضمن نقد سیاست های اقتصادی دولت پس از ماجرای فیش های نجومی و تصمیم دولتمردان برای ساماندهی نظام حقوق و دستمزد، در نهایت این نگرانی و چالش را مطرح می کند که حقوق‌های اندك، بدون توجه به شرایط و ویژگی‌های نیروی انسانی ضربات مهلكی را به نظام اجرایی و تصمیم‌گیری ایران وارد می كند.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی، حمیدرضا برادران شركا، رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در یادداشت امروز یکشنبه 24 مرداد 1395 روزنامه اعتماد با اشاره به سیاست های دولت برای ساماندهی نظام حقوق و دستمزد پس از ماجرای فیش های حقوقی نجومی نوشت:

انتشار فیش‌های حقوقی این نگرانی را برای بسیاری از دلسوزان نظام ایجاد كرده است كه مبادا فشارها سبب شود ما از آن سوی بام بیفتیم.

اتفاق خطرناكی است، برای اثبات اینكه ما مشكلی نداریم و می‌خواهیم با مظاهر فساد مبارزه كنیم، آنقدر عرصه را بر شایستگان تنگ كنیم كه دیگر مجالی برای نیروهای كاری و زبده باقی نگذاریم و با دست خودمان دستگاه اجرایی را از نیروهای كارآمد و كاربلد محروم كنیم. شاید بهتر باشد دولت در شرایط كنونی، به جای در پیش گرفتن رویه افراط و تفریط، درصدد برآید جانب انصاف و عدالت را در پیش بگیرد. این شرایط می‌تواند ما را به موقعیتی تازه برساند؛ موقعیتی كه در آن اتفاقا شایستگی‌ها و دانش افراد در تعیین سطح دستمزد آنها دخالت دارد و قرار نیست همه را به بهانه كم بودن حقوق و دستمزد و ساده زیستی به یك چوب برانیم. من پیشتر نیز در جلساتی خصوصی و عمومی هشدارهایی را نسبت به این موضوع مطرح كردم اما به نظر می‌رسد امروزه تنها و تنها، پایین آوردن سطح حقوق و دستمزد مهم است و دیگر مولفه‌هایی كه می‌تواند در شكل‌گیری یك مدیریت شایسته موثر و مفید باشد، دخالتی در این فرآیند ندارد. از این رو است كه من هر چند از ساماندهی نظام حقوق و دستمزد استقبال می‌كنم اما همچنان نگرانم كه این‌بار نه حقوق‌های بالا كه حقوق‌های اندك، بدون توجه به شرایط و ویژگی‌های نیروی انسانی ضربات مهلكی را به نظام اجرایی و تصمیم‌گیری ایران وارد كند. امیدوارم كه مدیران و مسئولان و سیاستگذاران این ویژگی مهم را دریابند و در تصمیم‌گیری هاو تصمیم‌سازی‌ها، آن را مد نظر قرار دهند.

به هر روی اگر دولت قصد دارد ساختاری مناسب برای پرداخت حقوق و دستمزد بیندیشد، باید همچنان مطالعه و طرح‌ریزی بر این نظام را با توجه به آسیب‌های وارده و شرایطی كه از سر گذرانده است مد نظر قرار دهد. متاسفانه تجربه نشان داده است ما در بسیاری از دوره‌ها، با عملكردهایی به شدت انبساطی و به‌شدت انقباضی روبه‌رو بوده‌ایم و از هر دو جهت نیز به‌شدت آسیب دیده‌ایم.

كاش تمام كسانی كه منتقد وضع موجود هستند توجه داشته باشند همان قدر كه حقوق‌ها و دستمزدهای بالا می‌تواند به اقتصاد ایران ضربه زند و اعتماد عمومی را از میان ببرد، حقوق و دستمزد اندك نیز می‌تواند سرمنشا مشكلاتی متفاوت باشد. از این رو لازم است دولت ایران، مانند دولت‌های توسعه یافته حد وسطی را برای پرداخت دستمزد عادلانه مدنظر قرار دهد. در این میان باید توجه داشت عدالت به معنای بالا بودن یا پایین بودن صرف دستمزد نیست و لازم است شرایط شغلی، مهارت‌ها، ویژگی‌ها و شایستگی‌های افرادی كه در مناصب قرار می‌گیرند نیز مدنظر قرار گیرد.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *